Tuesday, 9 October 2012

One Month Old Potato Plants in My Garden

Since this is my first time tanam pokok kentang, can't help but admire the plant I've never seen before, only know the 'ubi' jer....


 the leaves 

 the smallest

 bigger 

the biggest 

The smallest planted from eyes (tunas) while the bigger and biggest planted directly from the 'ubi'...

17 comments:

  1. pokok menegak ya ummuaidan? sebab nmpk mcm batang lembut tu.....saya pon 1st time tgk daun ubi kentang.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..pokok menegak dini btg mcm lembut sikit...kalau kena angin kuat blh patah nie...

      Delete
  2. potato plant... ooo gini rupanya..
    kalau sebulan lom leh ambil hasil ye.. ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. blom..blom jass..lama lagi tuuu....heheh

      Delete
  3. Masa kecik2 dulu saya penah tnm ubi kentang guna anak tunas drp ubi kentang. Daun dn pkk saya sempat lihat tp pkk mati sblm ada ubinya. Projek pertanian masa sklh rendah dulu. Tnm suka2 je masa tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo..yer ker.... lebih advance nie en. adry...takut juga nanti tak sempat tgk ubi dengar cita en. adry nie

      Delete
  4. Assalammualaikum dik,
    ah kan bagus kalau ini yg dibuat teka pokok apa, mesti ramai bagi macam2 nama.Terimakasih kongsikan rupa pokok kentang ni..isi biasa nampak, tapi pokoknya belum pernah tengok dan tak pernah terfikir nak tengok. hehehe nasib baik tertengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam kak, hehehe..tp ada jgk yg tahu kak, jgn underestimate....kena tgk jugak tuh nanti bila terjumpa dimana2 at least tahu jugak kan...

      Delete
  5. Replies
    1. heheheh...jrg dengar orng makan....mungkin tak sesuai kot...

      Delete
  6. sis, cepatnya besar!!!! try search kat youtube. tengok ppl harvest (korek) potatoes best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg agak cepat kan olive..you dah tanam y new kentang ? hehehe..mesti belum lagi laa tuh..hehe

      Delete
  7. letak baja apa ya ummuaidan..tak sabar utk tengok hasilnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. takder letak baja apa2 pun kak...lambat lagi tuh boleh tuai..mungkin lps 3/4 bln

      Delete
  8. fuyyoohh. besar betul pokok kentang ummuaidan. betul-betul subur tanah kat fiji tu ye. takyah boh baja pun nampak gemuk je daun-daunnya. aa, saya teringin nak try tanam lagi juga ni. fuhhh, pegi lah semua malas-malas kuuu....huhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. btw, kenapa tak earthing lagi? macam dah terlalu besar tu kan? cepat..cepat..nak tengok kentang grown in fiji ;)

      Delete
    2. bukan tanah suburlah..tanah mcm tanah bukit liat2..keras..cuma nasib jer tu tumbuh kot..hehe
      wani ..earthing tuh ttp ngan tanah utk elak frost kan..br sy tgk diyoutube...sbb tak tahu bf...cuba explain sket,boleh..?

      Delete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads