Thursday, 25 October 2012

Semalamku Bermimpi

Ya...mimpi yang mempunyai kebun dah didalam kebunnya adalah buah tembikai yang sangat subur dan besar. Terasa sungguh seronok namun apakan daya dalam dunia realitinya belum pun berjaya menanam tembikai.

Actually sebelah siangnya kami bercakap-cakap dan berfikir tentang pokok labu (pokok labu lagii..hmmm) yang milik jiran sebelah pagar. Jiran dah kosongkan rumah tu hampir 3 bulan setelah isterinya meninggal dan telah pun berkahwin lain dan berpindah ketempay lain. Namun labu yang entah bila ditanamnya itu pulak hidup berjiran dengan kami, nak datang bertandang kawasan umah kami pulak,

Nampak tak labu dah panjat pagar tu..bukan 1 malah dekat 3 jalaran memuncung kearah sini. Ini nampaknya dah jadi seperti cadangan Wong - Travelog Hortikultur yang biarkan labu menjalar keatas. 

Bukan main subur dan besar pokok2 labu ini, mungkin tumbuh sendiri. Malah lebih besar dari yang kami tanam.

Apa nak buat yer? Biarkan atau cantas leher2 yang menjenguh ksebelah sini. Takut pula melihat mereka2 ini seperti datang dengan beraninya untuk menyerang. Kalau dibiarkan masuk kekawasan kami, kalau ada buah, buahnya boleh menjadi milik kamilah kan..ikut ralitnya, betul tak? 

Itulah daripada berfikir tentang labu2 nie bertukar menjadi tembikai plak..:)

14 comments:

  1. elok sangat tu ummu.. lepas labu, tembikai.. kang tembikai bley wat kerabu.. hmmm dap dap.. :) hehehehe.. labu masak lemak.. penkek labu, bingka labu, cucuq labu.. arrrghhh sedapnya.. labu oo labu.. skrg ni pun kita dah jadi labu.. ahhhaakksss

    ReplyDelete
    Replies
    1. wehh...nani byk metul idea nak masak yerr...sy labu tak le gemar sgt..kat sini dahla masaknya lain cara..tp terpaksa jglah makan...huuu

      Delete
  2. Hehe..sampai mimpi2 ya ummuaidan..apapun pokok labu tu sgt sihat.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah hitomi.sy jeles jgk tgk besau2 daunnya...

      Delete
  3. As salam ummu,
    Labu jiran tu sama jenis dgn labu yg ummu tanam kan. Tgk daun sama je tu. Labu pn ada perasaan kot. Dia tau ada kawan kat sebelah yg dijaga baik oleh tuannya sedangkan dia terbiar. Tu yg bersusah payah panjat pagar nak masuk.. Biarkan saja labu tu masuk kalau ia tak mengganggu tanaman ummu yg lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam en. adry...

      rsnya sama tp tgk pokok mmg lg besau & subur..tah hapa yg dioarng makan..heheh..jauh tuh bz tpt lab yg sy tanam..yg labu jiran ni dkt greenhouse, yg sy kami kat luar....
      rsnya kalau setakat bergantung kat pagar takper..kalau dah mula turun, kena amek tindakan disiplin nie..hehe

      Delete
  4. bagi la dia masuk... dia pun nak ber-tuan juga... rezeki tu ummuaidan... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa eja..tahukan labu2 nie menambah nyemakkan laman...rezki tuh ya jgk..:)

      Delete
  5. hahaha..tembikai ke labu ni kak..mimpi tembikai,realiti cite labu.adehhh..btul..klu ada buah mmg buah tu buah kita.sbb dh dlm kwasan kita :) cantas jela kak nor.dr dia merebak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. abuaidan dah cantas yut..tapi cepat lgi dia masuk...agaknyer kena biar jerla kot..tapi kebun yg dah penuh ngan rumput tu pun tak terurus..nak uruskan labu nie pulak lagi..hmmm

      Delete
  6. masa meeting hari tu ada kawan duk felda .. katanya senang je tembikai tumbuh.. buah-buah nya dicampak-campak je dah tumbuh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa..kak yg benih campak boleh jd hybrid dan tak elok jgk kalau berbuah nanti.

      Delete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads