Monday, 1 October 2012

Awal Berbuahnya Jagung Manis

Jagung manis benih dari peninggalan Mr & Mrs Adam from Canada, cuma 12 biji jer yang diwariskan. Daripada 12 biji, cuma 8 yang tumbuh membesar. 4/8/12 lepas ditanam, belum pun cukup 2 bulan pokok jagung ini kelihatannya telah berbunga dan berbuah... surprised juga..biasanya mengambil masa lama sikit..

Bunga muda terawal bewarna kehijauan keluar pada 24/9/12

 Kemudiannya bertukar kepada warna pink kemerahan 3-4 hari kemudian (foto 27/9/12)

Perubahan warna menandakan terbentuknya buah jagung 

Pemandangan keseluruhan pokok yang ditanam

Namun begitu dirasakan hasilnya tidaklah sebesar mana memandangkan pokok-pokok adalah masih rendah dan batangnya juga tidak berapa besar atau 'gemuk'. Mungkin harapan untuk membuat benih daripada jagung yang berwarna kuning air ini juga tipis. Harvest awal buat sayur sedap jugak kan....

4 comments:

  1. ala...kecik ke nnt kak buah yer...xleh dh nk bt jagung bakar..hihihi ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah yut, tgk pikir nak biar besar atau petik buat sayur nie..jagung bakar tunggu yg batch lain..

      Delete
  2. buat sayuq campuq pun sedap ja ni.he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayuq campur yg taruk tepung jagung tu kan, tak pun sayur putih sedap jgk

      Delete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads