Thursday, 18 October 2012

Bila Selera Merundum...

Daripada cepat lapar dan berselera setiap kali melihat makanan, tiba-tiba bertukar menjadi hilang selera. Tak tahu apa yang hendak dimakan, tekak terasa tak lalu hendak menelan. Namun kalau tak makan pula boleh menjadi lemah dan bertambah keletihan. 

Melihat akan ikan kering kiriman Kak Puteri Purnama terasa hendak makan. Namun apa yang sesuai dimakan dengan ikan kering yer, takkan makan nasi kering-kering kan..lagilah susah nak telan. Terlintas pulak akan buah petola dari kebun serta kacang panjang yang ada... aaahh..buatlah sayur putih campur..

 Siaplah sayur lemak putih campur. Sayur fresh from garden - kacang panjang, petola, cili hijau, kobis bulat serta jagung muda dicampur bersama. Ikan bilis dari negeri dibawa bayu juga diblend bersama bawang2 serta lada hitam. Cuma kelapa jer yang dari pokok orang.  

Ikan kering tersedap yang pernah dimakan, tiap2 kali tengok mesti nak lagi..:), sebelah for lunch, sebelah for dinner. Dah habis seekor semalam.

  Nasi campur - ikan kering bersama sayur campur, memang membuka selera seluas-luasnya..:)


Selamat makan tengahari ya kawan-kawan, kejap jer lagi tu..

16 comments:

  1. OWHHHHHHH TIDAKKKKKKKKKK!!!!!!!!!!!! itu feveret saya... jangannnnnnnnnnnn tayang lagi.. kasi remove itu gambar.. :P hahahahaha..
    nani suka masak lemak makan ngan ikan kering.. wahhh sedappp wooooo.. kalau masak lemak labu, masak lemak betik.. masak lemak nenas masak... masak lemak ape lagi.. mmg feveret semua2nya.. gu dgn ikan kering.. nyum nyum...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wakakaka....nanti saya buatkan utk nani..pastuh kirim okeh? ...mmg kalau ikan kering kena gaya mmg sedap..saya msk lemah gini jer yg feveret... sayur air pun sedap gak ngan ikan kering..

      Delete
  2. sini bru nak tghari kak nor..hihi.bismillah..baby dlm tummy pon nk mkn..ummiye jgn xmkn plak.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. baby ms nie mana leh makan yut..cuma nak darah jer..hehehe..akak dah habeh 2 pinggan dah

      Delete
  3. As salam ummu,
    Masa dtg ni dh tghari....tgk menu yg terhidang kat sini, terus terasa lapar. Sedap tu sayur lemak putih dgn sayur segar. Kena pulak ada ikan kering.. Memang best la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam en.adry..
      nanti pegi makan order cam nie lak..nasi campur kat kedai kan byk menunya...hehe..takpun srh orng umah buat..:)

      Delete
  4. aduh sedak nyoh lah weh....lamo tok make sayur putih tu...huhuhu

    ReplyDelete
  5. Ya Allah...telan liur sy tengok..tetiba teringat ikan kering yg ada..idea untuk masak lunch!
    ummu makan banyak2 yer...especially bayam..bagus utk baby..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..sedap kan kalau jarang2 makan ikan kering nie..hurmmm bayam kena tunggu baru tabur benih ari nie..:)

      Delete
  6. uih sodap...lapar pulak..nak gi buat lah

    ReplyDelete
  7. @Hazayri
    selamat menyayur yer...:)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads