Monday, 15 October 2012

Hutan Ketumbar

Lama dah rasanya dibiarkan pokok2 ketumbar ini membesar begitu sahaja. Tak terhabis dipetik, lama2 pokok terus membesar tanpa disedari. 


Kebanyakkan pokok dah matang, rasanya usia ketumbar ini dah lebih 2 bulan (daripada bulan puasa lagi kot). Tinggi-tinggi pokoknya, daun pun semakin menguning. Kita tengok apa yang dah terhasil didalamnya,

Bunga-bunga ketumbar yang semakin bertambah

Nampaknya sudah berbuah pun jugak. Jika dibiarkan kering buahnya nanti boleh digunakan jugak, tak payah beli biji ketumbar dari kedai...hmmm

Daun-daun pun sudah bertukar bentuk. Kalau bentuk macam ini memang dah tak sedap untuk dimakan, dah tak ada rasa dan bau.

Nampaknya tukang kebun kena bersihkan bahagian ini secepat mungkin sebelum menjadi semakin bersemak. Namun teringin jugak nak tengok biji ketumbar seperti yang dibeli terhasil dikebun sendiri... 

Oklah gtg, kena bersiap nak keluar kebandar Lautoka, Abuaidan otw balik (dia amek pelepasan awal) ada sikit urusan yang penting dan ditunggu-tunggu..nanti ceritlah pulak balik nanti, inshaallah.

20 comments:

  1. Assalamualaikum...
    banyak ketumbar sampai jadi hutan plak ye.. :P hehehehe.. :) tapi dah tak menang tangan nak gunakan ketumbar ye.. lepas ni kena semai baru plak.. :) bunga ketumbar tu cantek.. buah ketumbar tu 1st time tengok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam jass.... tak byk sebenarnya tp sbb bila pokok membesar jdlah semak...yg dah semai dah ada tuuu...almost ready

      Delete
  2. Ketumbar akak ciput je saiznya! Entah bila nak tinggi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita kak mar.....sadis tengok pokok ketumbar sendiri. Dah la saya rasa mcm susah je nak semai. lambat cambah. :)

      Delete
    2. takyah tunggu tinggi..yg sedang elok makan potong cepat- cepta... kena rajin siram + guna benih fresh baru mudah tumbuh sket..

      Delete
  3. cukup segar mata melihat kehijauan ini

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum ....seronoknya dpt melihat tanaman yg segar selalu..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam...seronok tp kena rajin menjaga mamanya..:)

      Delete
  5. bestnya. tanam ketumbar can get both the daun & biji ketumbar. biarlah. jgn clear dulu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hhmmm i akan ikut nasehat you..keep it for sometimes..

      Delete
  6. cantik jugak bunga ketumbar ni ek...dulu pernah try tanam, tapi dia naik kecik jer, pastu terus terbantut...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena rajin taruk air tu dini baru subur

      Delete
  7. Banyak cenggitu boleh buat bisnes tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. talah byk lyd..nampak jer banyak..nak bisnes tuh jauh lagi tu hheh

      Delete
  8. Jadi mcm ranting pulak ye daunnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak.. masih lagi daun tuh cuma btk tirus sket..

      Delete
  9. wah...meriah ketumbar ye tumbuh..hahaha..kena bersihkan dh :)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads