Thursday, 18 April 2013

Maruku Kerinting Tersedap, Termudah

Suka makan maruku yang panjang2 tuh tak..alaa yg ala kinting2 gitu..sebenarnya maruku nie senang sangat nak buatnya..mudah sangat  bahan-bahannya..lebih murah dari yang dibeli di kedai dalam paket..tp bila buat sendiri cepat habislah kerana kerap mengangkut kan..:)

Nak buat marukku nie mengambil masa tak sampai setengah jam daripada mengadun bahan hinggalah menggorengnya..cepat & mudah gitu...sedap pun sama jer seperti yang dibeli dari kedai...

Mari dikongsikan cara2 nak buat marukku nie..bahan2 dan peralatan yang perlu,

Acuan marukku, tepung dhal (chickpeas) - 1 cawan, garam- 3/4 sudu kecil, asefeotida (serbuk yg warna kuning) - 1/3 sudu kecil, serbuk cili - 1/2 sudu kecil,  serbuk kunyit - 1/2 sudu kecil..dan minyak masak - 2 sudu besar. Air mengikut keperluan.

Gaulkan semua bahan2..kemudian tambahkan air secara perlahan2..gaulkan hingga membentuk doh seperti didalam gambar.

Masukkan didalam acuan..gunakan yang berlubang kecil...

Tekan terus didalam minyak yang sedang panas de ngan api sederhana..goreng sehingga kekuningan dan masak.

Tunggulah sehingga marukku betul2 sejuk barulah disimpan didalam botol..(kalau tak lemau nanti)..

Siap disimpan dalam botol kedap udara...tahannya sebanyak nie sehari jer...anak bujang asyik ngangkut ngan botol2 makan depan komputer sambil tengok programmnya...maknya pun sama..:)


47 comments:

  1. Muruku macam ini memang laju aje kalau hadap depan mata ummu. Kalau kakak masa goreng tu masuk sikit daun kari aroma dia lagi menyengat tau ummu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. masuk daun kari yer kakak...terlupa lak...:)

      Delete
  2. Assalamualaikum
    saya pernah buat muruku tapi tak sanggup bab nak menekan adunan tu lengoh tangan ...muruku mmg sedap kalau ada sebotol kat depan mata makan tanpa henti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaiukmsalam..
      sebenarnya yg acuan nie senang jer guna nya..takyah tekan penat2 ..tekan sikit dah kuar..:)

      Delete
  3. Rahinnya..kalu saya yg buat..lenguh tgn x larat nk tekan

    Hehege

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg acuan nie tak berat..lembut jer tekannya..:)

      Delete
  4. Sedap ni makan kat opis...penghilang boring dan ngantuk..hehd

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..betul2..sambil buat keje ..ngap2...

      Delete
  5. Replies
    1. salam kak..
      biasalah aidan suka makan nie..berbaloi buat...:)

      Delete
  6. akak tak pernah buat sendiri...tp suka makan..kdg2 yg dibeli tak menepati selera...
    kdg2 sebalang..ngap..ngap..tau2 dah licin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh kak..sbb yg dibeli kureng rsnya tu yg dibuat sendiri..:)

      Delete
  7. meme ralit kalu make maruku gini kan nor.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ralit sungguh dini..tgk2 setengoh botor doh habess...:)

      Delete
  8. muruku memang sedap...kalau beli kt kedai mmg cepat abis..boleh cua ni..tp acuan lah pulak kne beli

    ReplyDelete
    Replies
    1. elok sebenarnya beli acuan nie leh guna utk byk2 perkara...

      Delete
  9. Kalau makan makanan buatan sendiri memang sedapnya lain macam.. kalau suami dan anak tau kita masak sendiri, lagi semangat bila makan. Itu yang tak sampai sehari dah kosong bekas ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh kak..yg dibuat sendiri lebih fresh, lebih byk..depa pun lg semangat nak makan ..hehe

      Delete
  10. sedapnya maruku...selalunya beli je tak pernah buat sendiri hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ade alat ngan bhn seronok gak buat sendiri..:)

      Delete
  11. hihihi...suka makan maruku..tapi sllu nya yg di beli di kedai..hehe..Babah Pa'e klu belanja tu mmg akan beli maruku..makan sambil ngadap tv..heehe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi..kami pun kdg beli gak kat kedai makan petang2..tp kdg2 yg dibeli rs mcm dah lama..tak sedap..

      Delete
  12. feveret KA ni, dulu2 rajin buat, skang ni duk order dgn one indian fren yg boleh dipercayai... tq atas ucap selamat utk adik yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. oohhh..order yer...lg sedap tuh.pure indian yg buat..:)

      Delete
  13. salam UM, makin mahir dgn indian food, ni kalah meruku raja haliq

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..biasa jer ana..masih lg amatur nie..:)

      Delete
  14. adoi...malunya kalau berkawan ngan orang yang rajin masak ni hehe tiap tiap kali datang sini mesti masak....

    UA ...awak siap ada pencetak dia eh...dahsyatnya....
    OKje rasa, okje kena duk over the sea nampak gayanya barulah okje terer masak cam UA ni! haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hheheh..bukan selalu okje..time rajin jerr...
      itu pencetak yg dah ade kat sini laaa..tp best gak tuh..leh wat laksa pun jgk..hehehe

      Delete
  15. Assalam makyong...
    kesian makyong skrg dah mula sakit2 pinggang yer...
    dah dekat lah tu... sabar yer... tak lama lg jer.. dah baper bulan yer skrg?
    dalam sakit2 pinggang siap gak buat muruku... dapat bape balang ni? meh kirim kat org malas ni sebalang.. :P hehehehe (sambil terbayangkan makyong pegang balang muruku sambil tengok tv + aidan pegang lagi sebalang depan pc)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam nani...
      alhamdulillah br masuk 8 skrang nie..makin berat bdn nie..hehehe..dpt gak sebalang tuh pun sehari dah abiss..

      Delete
  16. ohhh.. ni feveret En Suami sebagai ubat tahan mengantuk masa dia kerja... best lah nampak dan bila tengok orang buat rasa cam mudahnya lah.. kalau sendiri buat tu, sejam pun tak jadi lagi kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang jer nak buat nie...pun kejap jer masa tak susah..janji ade alatnya..:)

      Delete
  17. kudap2 mcm ni mmg kegemaran semuakan..tabik springlah..pandai dan sgt rajin

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan pandai pun kak nor..baru belajar2 nie haaa..:)

      Delete
  18. sekejap je boleh habis..
    part nak buat tu.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh..nak buat tuh amik ms jgk..nak mkn jer yg tak kira ms...:)

      Delete
  19. wah sedap maruku akak...tabur sekali kacang goreng dalam balang tu sedap gak...

    ReplyDelete
  20. Salam Ummuaidan,

    Wah, buat maruku pulak! Yang dibuat sendiri tentunya lebih sedap drp kedai mari! Asefiotida tu ada ke kat sini?? X pernah dengar namanya tu! Ni boleh bikin utk raya (kalau terlebih rajinlah).

    ReplyDelete
  21. nasib baik kat sini senang nak dapat maruku.. sedap juga maruku pakistan.. kalau tak, mahu saya pun cari alat nak baut maruku tu... hihihi

    ReplyDelete
  22. salam,Nor..huwaaa!!mmg nmpak snang..tp org 'rajin'mcm k'imi ni semua pn jd suasah..ahahah!!tpkn mmg feberet tahap gaban ni murukku..ngalahkan org india,eheeh!!!

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum..boleh tau x di mana nak dpatkan acuan mcm tu? Yg pakai skrg ni lentuh tangan nk menekan :-) terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam..
      mintak maaf kalau kat m'sia sy tak tahu..kalau kat sini rsnya ade kot kat supermarket mana2..

      Delete
  24. Assalamualaikum..boleh tau x di mana nak dpatkan acuan mcm tu? Yg pakai skrg ni lentuh tangan nk menekan :-) terima kasih

    ReplyDelete
  25. Kalau kat penang. Macam-macam saiz ada.Dekat litle India.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads