Saturday, 29 September 2012

Tanaman dan Tuaian Yang Paling Tidak Digemari

Inilah dia tanaman yang ditanam tetapi tidak digemari untuk memakannya,

 Kacang merah - sewaktu belum matang

 Setelah matang berwarna merah darah ikan, sedia dituai

 Sedikit hasil tuaian pagi ini

Bukan dimakan bersama kulit seperti kacang panjang, namun 
diambil kacang yg dibahagian dalamnya

Sebenarnya merah ini banyak digunakan sebagai masakan disini oleh orang-orang india untuk dimakan bersama roti paratha atau nasi. Biasanya dimasak bersama kentang menggunakan masala. Untuk orang melayu/Asia seperti kita mungkin tidak menggemarinya dan mungkin tidak akan memakannya seperti sayuran lain.Teringat perbualan dengan Indonesian yang tinggal berdekatan dengan rumah kami yang tinggal bersama majikannya (suaminya pekerja kontrak), katanya kalau hari masak 'bora' nie (bora=kacang merah), jawabnya hari dia memakan noodles. Namun begitu kacang ini ditanam untuk king the of house, bila time masak ini mulalah mencari alasan untuk tidak makan nasi..(sebab tak nak makan kari kacang nie..heheh)

10 comments:

  1. ada ea wane merah kak...baru tahu....dh mmg mcm kcg pjg jer ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lain sket yut ngan kacang pjng sbb kcng pjg kita mkn ms kcg dlmnyer tu lembut, manakala kcg merah nie kita makan kcg tanpa kulit..heeee

      Delete
  2. Selalu ummuaidan masak camne kacsng merah ni? buat salad ok kot ek....

    ReplyDelete
    Replies
    1. masak goreng mcm kari dgn kentang.. sy cuma tau kacang merah nie kan orng kita buat bubur kan, yg sama ker?

      Delete
  3. Saya ada terjumpa kacang panjang merah di pasar tani beberapa minggu yang lepas. Manis dia macam kacang panjang biasa. Ada saya buat eksperimen dengan kacang ni, insha Allah nanti kalau menjadi kita tunjukkan ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ade gak kat mesia yer.ingatkan takder sbb yg biasa jumpa yg kering buat bubur kcang merah jer kan...ok nanti buat entry psl eksperiman kcg nie yer..thanks

      Delete
  4. aa, tak pernah tau pasal pokok kacang merah pun. adakah jenis yang masuk dalam ais kacang tu? ngeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuh jgk yg saya tau selain dr bubur kacang merah..tp tak sedap makan ngan nasi..eerrrr..

      Delete
  5. tak pernah tengok ni. lain dari kacang merah tat we use to cook in msia kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. i think the same but this one is fresher..tat one we use to cook the dried beans i think?...right?

      Delete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads