Thursday, 27 September 2012

Sempurnalah Homemade Taugeh dan Laksam

Taugeh yang diproses secara homemade pada jumaat lepas nampaknya sudah sedia untuk digunakan. Dalam lebih kurang 5 hari jugak. Yang malas nak buat taugeh ni kena committed, pagi petang kena check dan lembapkan dengan air sebelum disimpan balik. Kadang-kadang jika terlupa, taugeh boleh jadi kekeringan dan tidak sehat. Hasil yang diperolehi adalah hampir 5 kali ganda daripada kacang hijau yang digunakan. Namun tidak begitu panjang seperti yang diingini mungkin kerana bekas digunakan tak cukup besar (kurang ruang untuk taugeh membesar).


Setelah berhempas pulas hampir dua jam menyediakan bahan-bahan laksam maka siaplah  laksam homemade dengan ulam-ulaman dari kebun sendiri tapi tiada pucuk serai kayu seperti yang dinyatakan oleh En. Adry@Daun.  Penat menyediakan semuanya sendiri untuk dimakan berdua sahaja namun berbaloilah bersusah sekali sekali waktu teringin. 

19 comments:

  1. Tahniah puan! Terhasil kecambah organik. Nanti puan boleh cuba buat tauge (sprouts) lain pula. Mungkin alfafa atau kacang soya. Tauge organik elok untuk kesihatan, tapi tak boleh terlalu banyak kerana mungkin akan memudaratkan pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks wong..bagus tuh idea..dulu ade cita2 nak buat tapi rasa susah kot..boleh memudaratkan jgk yer...

      Delete
  2. akhirnya..merasalah laksam di bumi Fiji...alhamdulillah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah ...setelah berperang dgn kemalasan..

      Delete
  3. Yeay,berjaya juga jadi taugeh,makan laksam bersama sayur-sayuran yang lain yang di tanam sendiri. Satu kepuasan yang sukar di gambarkan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu shiro ..semuanya fresh dr tangan sendiri..kecuali ikan & kelapa & tepung beras...hehe

      Delete
  4. Sedap tu. Aku pon lama dah tak makan

    ReplyDelete
  5. Sedap tu. Aku pon lama dah tak makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. nati suruh wife buat deh..lps pantang..

      Delete
  6. As salam ummu,
    Laksam di bumi Fiji.. Pastinya sesuatu yg sgt 'rare' kat sana. Laksam atau sebutan dlm dialek Kelate, lakse ni makanan kegemaran saya, blh mkn sbg sarapan, tghari dn petang. Mlm pun mkn kalau stok masih ada. Pucuk serai kayu dah tentu tiada di sana. Kat bhgn utara Semenanjung ni pn pyh nk dpt. Laksam yg siap dihidang bersama belacan (nmpk dlm foto). Betul ke yg saya nmpk tu belacan? Sambal jantan ummu buat tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam En. Adry..mmg takder kat sini kan laksam nie..orng melayu jer tau mkn..En. Adry orng utara pun minat makanan kelantan jgk yer...mmg ade belacan, sambal tuh takder lada kering, habis stok..guna cili hijau tumbuk jer, cili merah pun takde....tp best jgk apa-pun..

      Delete
  7. Replies
    1. hmmm...sedap lagi yg mak buat ka kelatan tpnya...hmm rindu...

      Delete
  8. bestnya :) sayur2 yg tanam sndiri..bru puas mkn

    ReplyDelete
  9. cari kisah taugeh sekali ada kuah laksam putih tu.. ohhh bestnya.. feveret kita tu...

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads