Friday, 7 September 2012

Perancangan Awal - Bhg 2

Bersambung dari entri yang terdahulu : Perancangan Awal

Setelah tali tasi diikat pada kayu untuk mendapatkan ukuran yang tepat,

 Papan diletakkan sepanjang bahagian batas yang terbuka dan akan akhirnya akan berbentuk kotak

Tanah2 daripada longkang yang digali, dikaup dan diletakkan pada batas

 80% siap

 Tanah diratakan menggunak garden fork

Tanah2 yang keras dipecahkan dengan menggunakan spade.

Batas berkotak yang telah siap

Pemandangan batas keseluruhan


Bahagian longkang kecil dah hampir siap, cuma tinggal kerja2 menebuk konkrit untuk lubang air yang terpaksa di'postpone' buat sementara waktu kerana kesuntukan waktu, tetapi inshaallah sblm musim hujan akan disiapkan. Perhatikan lubang air yang asal adalah agak tinggi berbanding dengan batas sebab itulah air bertakung didalam kebun, lubang yang kelihatan ini akan disimen balik untuk ditutup dan digantikan dengan lubang baru yang lebih rendah. Kerja2 ini telah mengambil masa dalam dua pagi juga untuk menyiapkannya.

3 comments:

  1. eee bestnye,banyak ruang utk.bertanam tanaman.huby ummuaidan pun sangat sporting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah kak..akak pun kena ajak abe kelate tuh turun kebun jgk tuh..heheh

      Delete
  2. abe kelate tu rajin siram pokok je..cangkul2 ni,eeee tak sampai hati bila tengok dia penat dan berpeluh2..sebab hoby dia dlm hal2 elektronik dan IT..

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads