Saturday, 8 September 2012

Petola Ayut dah Berbuah

Rasanya baru jer tanam petola nie, dan mcm baru jer kenal pemilik nama Ayut nie. Check entry lama tentang infonya balik,

- Benih disemai pada  29/7/12
- Trellis pulak dibuat pada 26/8/12

Hari ini nampaknya petola dah berusia 6 minggu. Sebenarnya dah mula berbunga pada minggu lepas lagi, ada yang jantan dan betina, berpasangan. 

bunga betina yang mekar
Tunggu beberapa hari barulah nyata yang mana berjaya menjadi buah, rasanya ada 2 buah yang masih kecil setakat ini,


Pokoknya pula semakin berkembang menjalar dan sulur2 pun semakin panjang,


Tetapi masa masih panjang lagi, belum sampai menjalar pada trellis lagi, masih merangkak-rangkak, mungkin dalam beberapa hari lagi akan sampai keatas, inshaallah.

yang tertinggi jalaran

Untuk detail progress click : Label Petola

Oh ya, kawan2 dah meneka berat Carrot atau belum, kalau belum silalah mencuba tak rugi apa2 pun kan, kalau tekaan betul atau hampir tepat, dapatlah sesuatu yang inshaallah bermanfaat dengan hobi berkebun. 

Klik disini untuk link >> Teka Carrot.

4 comments:

  1. Alhamdulillah.
    panjang2 buah petola ayut, tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti bila buah besar sikit lg..br leh nampak lg jelas kak

      Delete
  2. hihihi..berbuah dah..alhamdulillah. :) suke tgk pkmbangan yg baik..merangkak pon xpe..jnji membesar dgn shat..ummuaidan jg baik tu yg cpt je :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh..ayut dah datang....rindunyer..camaner blog? beres tak? akak simpati ngan ayut..tp tak tahu nak tlg camaner...

      Delete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads