Tuesday, 25 September 2012

Kacang Panjang Terpanjang, Kacang Panjang Terpendek

80cm panjang
Perbandingan  dengan kacang hijau biasa
Kacang panjang terpanjang, 30cm panjang dari kacang biasa, warna agak cerah dan kekuningan. Rasanya juga sedikit berbeza dengan kacang panjang hjiau, juga sedap. Benih diberi oleh jiran sebelah rumah, inshaallah tiga kacang panjang terpanjang ini akan disimpan buat benih.

Kacang panjang terpendek yang didapati bersama-sama kacang lain - kepanjangan dalam 8cm. Lihat pada bahagian hujung yang menunjukkan kacang tidak patah atau terpotong, tetapi lahir pendek secara semulajadi.

14 comments:

  1. uiks...knapa tiba2 ilang blog ni td?

    ReplyDelete
    Replies
    1. internet connection prblm, pastuh user login prblm..so acount kena suspended jap..takut jgk jap..hehhe

      Delete
  2. haah kak...tetibe blog ye ilang td.mengapakah?
    pjg2...terlebih shat tu kot.hihihi..mcm2 variasi ada sayur ni.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yut, jwpn spt jwpm pd smrose..mungkin variasi kot sbb tuh terpanjang tuh..tak payah byk2, bbrp urat pun dah cukup sbb pjng heheh

      Delete
  3. Assalammualaikum Ummuaidan,
    wah panjangnya kacang tu, tambah 20 cm lagi dah 1 meter.Tak pernah tengok lagi kacang sepanjang 80cm begini. kalu yg pendel tu adalah selalu.
    Guna baja apa utk.kacang panjang tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam kak..tak pernah guna mana2 baja kak..nak jimat..tp subur gak kan..

      Delete
  4. Kacang panjang terpendek tu ada kelainan genetik.. Selain buah, pucuk kacang pjg juga sedap dimasak lemak putih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh begitu ker..patutlah kentot kan.. wah byk en adry tahu psl kegunaan sayur2 nie..thanks krn berkongsi ilmu..

      Delete
    2. Saya biasa makan sayur lemak putih pucuk kacang pjg campur pucuk labu. Memang sedap.

      Delete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads