Thursday, 15 November 2012

Bendi, Baka Yang Baru

Bendi ini adalah dari benih yang diberikan oleh rakan Abuaidan dan telah ditanamnya dalam bulan Spetember yang lepas. Alhamdulillah kini telah pun berbuah. Namun ini adalah dari baka yang berbeza daripada yang ditanam sebelum ini, rasanya yang dulu adalah bendi singa kalau tak silap dimana buahnya agar besar dan berduri.

Berbeza dengan jenis ini pula, buahnya sedikit kemerahan dan panjang yang boleh melebihi 8 inch. Tidak berduri seperti baka singa. 

Pokok juga berbuah lebat, lebih dari 5 biji dalam satu masa.

 Inilah pokoknya. Dahan dan pokok juga berwarna sedikit kemerahan.

Yang telah selamat dituai. Jika untuk diletakkan dalam kari sesuai ketika buah masih kecil manakala untuk digoreng bolehlah menunggu sehingga buah menjadi lebih besar..

Namun begitu tidak dapat diberikan nama baka ini, dah puas meng'google' untuk buah yang sepertinya namun tidak mendapat maklumat yang tepat. Mungkin jenis hybrid agaknya. 

13 comments:

  1. Wah byknya bendi..berapa pokok ada ni ummuaidan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pokok yg baka nie ada dlm 6 pokok rsnya kak..pasth yg baka singa ade gak kat situ...

      Delete
  2. ASSALAMUALAIKUM,,, UMMU...
    sori lambat datang... petang2 ni baru ada time.. tadi kasi chance utk anak2 main game.. so tak nak kacau la... :)
    sedap la bendi wat kari.. anak2 suka sangat kalau letak dlm kari, berebut2 makan diorang.. kalau goreng tumis tu, kena masuk cili api kasi pedas2 tu, tumbuk ngan bawang + ikan bilis... nyum nyum.. sedappppp... dinner apa tadi makyeng? kitorang lom dinner lagi... baru kul 6 ptg sini... baru abis layan citer melayu kat tv3 sempena maal hijrah.. best.. kelakar sket.. tajuk cinta halal.. heheheh... cer cari dlm u-tube kot2 teringin nak ushar.. :D ok.. jumpa esok plak.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam nani..
      wah baiknyer makyong nie berkorban utk anak2... takper maknyer leh tido2 baring..yg tumis tuh pernah buat letak telur ngan cili kisar sedap gak..tp abu aidan tak suka..diner smalam nasi goreng ayam yg dr lnch...smalam mlut rs pahit serba tak kena..habis 2 potong aiskrim pun masih lg gak camtuh...
      wah sonok makyong layan tv yer..best err citer tuh...tgkla kalau ade ms leh ushar...ok take care

      Delete
  3. mak aiii....puas hati makan bendi mcm ni. lebat buahnya....agak2 kalau awk dh tau dia punya variety war2 kan lah ya.....boleh try cari.

    Owh ya,pasal carrot tu....awak cakap kene tanam dlm bekas yg besar ya...kalao tanam container saya perlu carik yg besar dan dalam atau cukup sekadar besar sahaja containers? perlu jarak jauh x antara carrot? thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg kalau byk camnie tak yah tanam banyk2 bbrp pokok pun cukup...nanti kalau sy dah preserve seeds ada ms sy hantar awak ok...

      yg besarlah sikit sebab bila pokok besar nanti perlukan byk space..& biarlah panjang ngan ade ruang..jarak kalau boleh jarakkanlah..sebab ubinya nak membesar kan..

      Delete
  4. As salam ummu,
    Bendi ni mungkin kacukan antara bendi singa baka F1 979 dgn red okra. Pokok dn bentuk buah ada sikit persamaan dgn bendi singa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam che adry..
      wah baru dengar suara... :)
      mungkin kot sebab ade warna kemerahan pd buahnya..tp buahnya takder berbulu atau berduri mcm baka singa...

      Delete
    2. Saya bercuti dua tiga hari. Tu yg tak dgr suara..hehe..

      Delete
  5. suka makan bendi campur dlm masakn kari..hehe..
    cantik2 buah nya ya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. masak ngan kari ikan mmg best...
      buahnya tuh mmg panjang..

      Delete
  6. biasa klu len cikit ni mesti hybrid ni...tp buah 1 pokok byk jan..alhamdulillah..menjadi bendi ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tuh yut..mcm kacukan lah ..itlah alhamdulillah tak yah tanam byk2

      Delete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads