Thursday, 15 November 2012

Saderi, Bila Tak Terjaga

Assalamualaikum & Salam Maal Hijrah Untuk Semua..

Tiada public holiday atau cuti khas untuk sambutan maal hijrah disini, almaklumlah negara bukan Islam. Fiji Muslim League pun tidak declare special holiday untuk sekolah muslim..hari Asyura kalau tak salah diorang declared.  So tidak kemana-mana pun jadi berceritalah sedikit tentang yang ada dikebun setelah dijenguk2 sekejap bila termampu. Kali ini pasal saderi atau celery.

Saderi atau celery yang ada dikebun usianya sudah melebihi 6 bulan. Kami telah pun mula menggunakan batang dan daunnya since 2 blan yang lepas. Agak banyak pokok saderi yang ditanam namun penggunaan adalah terlalu minimal, sekali seminggu pun tak sampai di gunakan. Jadi, alah mengguna dari menanam. 

Hampir sebulan lebih juga pokok2 saderi dikebun tidak terjaga kerana keadaan kesihatan tukang kebun yang tidak mengizinkan untuk menghabiskan masa yang lebih dikebun. Biasanya watering dibuat sekurang-kurangnya sekali sehari dengan jumlah air yang banyak dibekalkan. Namun oleh kerana tidak tidak disiram secukupnya dalam tempoh agak lama dan hanya bergantung kepada air hujan yang turun dan tidak turun, beginilah yang terjadi kepada pokok2 saderi, 


 Batang dan daun semuanya menjadi kekuningan tanda tidak subur dan tidak mendapat air secukupnya.

Hampir semuanya bernasib yang sama.

Memandangkan penggunaan pun tidak seberapa dan masa untuk berada dikebun serta menjaga pokok2 saderi ini adalah terhad, dirasakan eloklah di cabut pokok2 ini dari batas mungkin hanya dibiarkan 1 atau 2 sahaja untuk hidup. Namun sekiranya musim hujan pastinya pokok saderi akan cepat menjadi subur, pun begitu sekarang masih lagi dalam musim dan cuaca yang panas disini.

12 comments:

  1. As-salam.
    Selamat Tahun Baru 1434H. Serononoknya menanam saderi besar tu. Pak temuk, cuba yang jenis kecil punya pun asyik "meninggal" saja! Seronok bila harga saderi besar di kawasan Pak Temuk sekarang ini agak berpatutan, berbanding dulu-dulu, tera$a $angat mahalnya. Pak Temuk suka membeli saderi besar untuk disalad bhagian batangnya dan dijadikan campuran-pewangi cucur tepung atau sup daging/ayam bahagian daunnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam pak temuk..masa awal2 dlu memamg seronok..sebab bukan senang nak tanam saderi ni pak temuk.. tapi skrang nie tak larat pula nak jaga...kena tanah selalu lembap tuh pak temuk baru nak idup..
      kalau harga murah baik jer beli kat pasar kan...

      Delete
  2. saderi ni elok utk org ada gout...hehehe, sy nyampah dgn bau saderi kenkadang

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yer ker...baunyer rs ingat serasi ngan bau sup..yer tak...

      Delete
  3. salam. selamat tahun baru. aidan tak tolong siram ke kebun mama?. selalu tanam saderi tapi xpernah nak hidup. kena cuba lagi tanam nih untung-untung jadi macam kebun kat fiji tu kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat tahu bari melor....aidan takleh harap no...asyik tau main jerrr... cobalah melur tanam yg batang berakar tuh elok...manalah tau boleh jd hebat lagi kan...hehe

      Delete
  4. bukan sekarang waktu ujan ker. kenapa xcukup air

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu kat m'sia ahmad fiq..kat fiji panas skrang nie..:)

      Delete
  5. nak juga tanam saderi ni....tapi belum ada benihnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh tanam dari batang yg berakar jgk rasanya...oh ya blog cikgu zul takleh nak masukla.. google blocked ada malware..

      Delete
  6. kuning dh... :) xpe..nnt tanam lg..saderi mmg guna ckit je kan..tu jd lbh.xpe..nnt leh jd baja pulak..baja compose :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak dah malas dah yut nak tanam sebab gunanya pun cikit jer..haaa yg wat baja tuh tul

      Delete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads