Wednesday, 21 November 2012

[Wordless Wednesday] Aduhai Lesung Kayu

Pernah Jumpa?

50 comments:

  1. Dlm tv je..ummuaidan beli mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat sini hanya lesung ini je yg dijual kak..hehe

      Delete
  2. Kadang2 kedai tomyam kat sini ada...diaorg x buat sambal guna ni tp buat som tum. Som tum tu cam kerabu betik muda ke kerabu mangga ke... Byk guna dlm mskan siam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yer ker...ingat takder..mungkin lebih lembut utk ditumbuk betik tu kan ngan kayu....masakan siam guna nie yer..

      Delete
  3. yang saya tau lesung kayu som tum ja,kalau lesung kayu besar tak pernah nampak.....tb2 teringat ke cerita oshin pulak bila tgk lesung kayu di ganding dengan lantai pine.....hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini lebih kurang saiz lesung batu tp ringan.benci tuh bila nak menumbuk..mcm tak puas hati..hhuhu...awak pun tgk citer oshin dl yer..actually kalau tumbuk guna nie elok letak atas lantai simen baru terasa..

      Delete
  4. Wah..penah tgk ja..tak penah pakai..slalu pkai lesung batu ja.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..sy pun kt sini baru jumpe ..tkder lesung batu mak aii..

      Delete
  5. ada penah tengok..kat kedai makan yang ada jual somtam...hehhe (ala ummu jgn teringat ke somtam pulak..tapi lesung dh ada..betik ada, kacang ada, cili ada, godek je dlm tu..:D)

    pastu kat muzium pun ada...dlm umah mahsuri kat langkawi pun ada..tapi mmg rare lah..mnr ummu dapat ni?...unik la

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy takkan ingat somtam nadia jgn risau sbb sy lum pernah tgk..hehehe..bergodek dlm tuh kan mcm tak selera makan..lemah jer ..skrang nie baru pandai ket guna lesung nie...

      kat sini ini jer yg dijual nadia..yg batu takder...

      Delete
    2. mujur lah tak penah tgk somtam heheh..sbb sy dulu time ngandung duk nak mkn somtam..biasa lah benda yg kita duk nak nak..payah benor nak bulih mkn nya...ermm rasa mcm tak best sbb ulu lesung tu besar gitu

      Delete
    3. besar tu idaklah besar sengat namun ringan yg tak bestnya..

      Delete
  6. kalau en. abah tengok ni, mesti dia nak simpan buat hiasan kat umah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...mcm rg antik yer...kat sini inilah yg ada..

      Delete
  7. assalamualaikum... apa khabar makyeng hari ni? lunch apa tu? nani baru sampai ofis.. bekfes roti canai lagi.. sbb smlm mcm tak cukup makan sebijik... hari ni singgah beli lagi.. ehehehe.. kat puchong hari ni terik sangat.. cuaca panas dah pagi2.. harap2 panas sampai ke petang.. tapi kalau nak hujan pun tak per.. sejuk sket.. kita ni dah sarat2 ni badan berpeluh.. so suka hujan je.. :P senang nak tido.. kan..
    ok makyeng.. lesung batu tu nani penah tengok je.. kat kedai tomyam.. dia wat ape tu.. rojak betik tu.. guna lesung batu kayu ni.. kat umah nani tak de la.. hehehehe.. lesung batu kat umah.. mini punya.. tumbuk 10 batang cili padi boleh la.. hehehehe.. classic nasional.. turun temurun pakai.. since arwah tok ada.. turun ke mak.. mak dah ganti yg sebesau2 lesung.. so nani dapat lesung batu kecil tu.. boleh la.. rumah nani tak bape makan sambal belacan.. kalau ada sesapa teringin.. nani blend je.. lesung plak guna kot2 nak tumbuk bawang je.. standby blender bila perlu.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam makyong..makyeng sehat2 jer..wah makan roti canai g ye..kat sini pun panas ya amat..tahu jer la bila peknen lg laa panas...
      lesung kayu nie kan kalau menumbuk tak sesempurna lesung batu..kalau tak lumat blend jer lah..kalau tumbuk cili jgn harap...
      tp lesung batu lak manalah blh dpt kat sini ..huhuhu

      Delete
  8. kayu tak pernah lg jmpe...1st time ni..batu slalu la jumpe kak...akak punye la ni ea?menarik..tp lumat ke nnt pakai kayu je?kompius jap

    ReplyDelete
    Replies
    1. nie yg dah ade kat umah nie yut...akak tak beli..kat kedai pun yg nie jer ada... hiiii lumat tuh jgnlah berangan sangat yut..

      Delete
    2. hahaha...means..mmg payahla nk lumat ea..sng blender jela jawab ye :D

      Delete
  9. Kalau buat rojak petis guna ini bagus ummu. Kakak dulu masa kecik-kecik ada nampak rumah atok kakak tapi tak tahu kemana pergi sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo...bagus yer kak..mungkin sbb tak kuat kot..heheh...agaknya dah usang kayu tu kot kak reput dan hilang ngan sendirinya..:)

      Delete
  10. pernah jumpa kat thai. macam tak kuat ja kan. lesung batu more efficient la

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat thai yer..buat tomyam kot...nie memang ringan..mmg tak kuat untuk ganyang habis2...heheh

      Delete
  11. cantik & besar plak..
    sy punye kt rumah tak lah secantik ni..hehe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo....awak pun ade kat umah jugak yer..heheh

      Delete
  12. pernah tengok orang thai pakai buat somtam. kerabu buah betik alal thai. sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy lak tak pernah nengok & makan somtam tuh...huhuh

      Delete
  13. Assalam nor,
    oloh la tok seko denu ado deh goni.....try jugoj cari sini tp belum jupo lg. mungkin oghe fiji tok make sambal tu hok takdok lesung batu dok.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam dini...
      kawe rs demo sini tok pandai buat btk ukir batu tuh...tok lesung batu wak naik kapal terebe...heheh..demo pun berminat ko nge lesung reknge gini...heheh

      Delete
  14. hehe cantik ni, masih ada yg simpan lagi sebenarnyer kat mesia pown ada kedai pecal leler hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik yer gini hehehe...kedai pecal leler yer jual...

      Delete
  15. As salam ummu,
    Kat tmpt saya dok skrg ni, lesung kayu ada org jual kat kedai. Mcm2 saiz, dari kecik hingga besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'kumsalam che adry...
      sy ingat takdek kat m'sia sbb tak pernah jumpa sblm nie..rupa2nya sy ketinggalan jgk yer..hehehe

      Delete
    2. Kat tmpt lain tu saya tak pasti tp kat sini byk hotel dan kedai mkn/restoran yg perlukan peralatan spt lesung kayu ni. Saya tgk tgk pn berkenan tp kalau beli nk tumbuk apa... Corak dn bentuk lesung kayu kat sini lbh menarik berbanding yg ummu paparkan kat atas tu.

      Delete
    3. tak payahlah beli kalau takder keperluan..sebab memang tak puas menumbuk ngan lumatnya... tambah2 cili...
      diorng kat sini kalau bak ukiran mmg fail...mcm koghre yg sy tunjuk tuh ..mana ade corak..

      Delete
    4. Kalo beli nk buat perhiasan sbb nmpk unik dan menarik. Org2 Fiji takdok seni la tu..hehe..

      Delete
    5. mmg begitulah rsnya baik indian atau fijian..heheh

      Delete
    6. Kat mana boleh dapat lesung ni ye.

      Delete
  16. Salam....

    Susah nak cari nih...First time tgk lesung kayu nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...

      oooo...first time yer..mungkin ade kot kat mana2...blm terjumpa

      Delete
  17. Salam Ummuaidan,

    rupanya macam akak punya yg baru beli khjas utk buat som tam, cuma som tam x buat2 lagi. bezanya yg Mak Aji punya ada pinggang sikit, yg ni xde pinggang, he he!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam mak aji... mak aji, kakak pun ade jgk...aaaiii naper semua orng suka sgt somtam nie..takpepernah dengar gakla...hhuhu

      Delete
  18. Tak penah jumpa. Kuat ke hasil tumbukan dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...kalau dah biasa lesung batu..memang taknak yg nie..lemaahhh...

      Delete
  19. Saya lihat ia banyak dijual di kedai-kedai kraftangan. Setakat ini satu di Melaka dan satu lagi di Padang Besar, tempat yang saya pernah terlihat alat ini. Jarang kini orang pakai lesung kayu. Lesung batu lagi cepat. Tambahan lagi ada mesin pengisar (blender).

    ReplyDelete
    Replies
    1. oohh.kat sana jd kraftangan juga yer..kat sini memang sejenis lesung jer lah yg ada..pun tak praktikal..

      Delete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads