Monday, 4 November 2013

Tepung Apam Nostalgia

Tepung apam beras atau tepung apae (dlm bhs kelatenya) rasanya cuma orang kelantan jer kot biasa makan sebab tak pernah lagi jumpa kat area luar Kelate so far.

Tiada angin mahupun ribut mahupun melihat dimana-mana, tiba2 teringat akan tepung apae nie dan terasa nak makan sangat dah berair-air mulut cam ngidam dah..heheh..cuma tak pasti boleh dapat resepi atau tidak sebab ketidakfemesannya..namun bagi orng kelate tepung apae nie very dearie to them.

Rezki tuk merasa tepung apae nie, gugel punye gugel dapat gak resepinya..apalagi malamnya terus disediakan bahan2 tuk biarkan semalaman agar pagi esoknya boleh makan..awal2 pagi en. Abuaidan kukur kelapa..dapatlah merasa alhamdulillah..



Nikmat ya amat rasa macam nak menangis terharu jumpa kawan yang dah bertahun2 tak jumpa kununlah..hehe. Masa kecik2 dulu inilah yang selalu mak beli wak bekfes..sekeping sorang, kali nie 2 keping sorang pun tak cukup. Kena makan ngan kelapa parut, benci betul bila kelapa parut habes dulu sebab kurang gemar makan gitu saja. Kadang bila selalu sangat makan nie tarik muka sebab bosan kot selalu sangat..sekarang rindu-rinduan lak..huhuh

Abuaidan kata sedap lagi dari pancake, suruh buat lagi dia dah takmo penkek nak tepung apae nie lak..heheh. Tak puas sekali makan...nak buat lagi..:)


p/s - Untuk resepi penuh boleh klik ke link nie..thanks

26 comments:

  1. as salam ummu saya suka sangat tepung apam ni kalau balik kelate je dapat makan

    ReplyDelete
  2. alamak ummu..perebet gak ni..pepagi nengok ni ceria skit..semalam dah kecewa sebab kelate kaloh..huhuhuu

    ReplyDelete
  3. sedapnyer kak.... wah2 pasni mkn sampai muak lah....

    ReplyDelete
  4. Assalam Ummu.....kuih ni lebih kurang cam apam juga lah ye.....dulu aku masa kecik2 pun selalu makan kuih lebih kurang camni untuk brekpes....:D

    ReplyDelete
  5. salam UA, setuju sgt dgn abu aidan....mmg tpg apae lebih sedap dari pancake...hehehe...

    ReplyDelete
  6. sedapnya..tiba2 mengidam pulak tengok pic tu..:-)...nostalgia tepo ape tu..kecik2 dulu chek akak suka masak tu...suatu kenangan yg amat manis bila teringat air tgn ibu sebenarnya...tak mustahil air mata kita tba2 akn menitis..tmbh lagi mkn berebut dgn adik beradik yg ramai..

    ReplyDelete
  7. Kelapa parut pun nak kena pandai juga Ummu. Kena yg tak berapa tua kan baru sedap. Kakak tengok pun rasanya jgn yg diperantauan aje lama tak makan kakak pun sama dah berbelas tahun rasanya tak menikmatinya...

    ReplyDelete
  8. amboi tetiba terasa nak makan apam tu plak...makan ngan sambal tumis aci tak? hehe

    ReplyDelete
  9. mmg kat kelate ja ada tepung ape ni Nor...makan pagi2..dn nyior...mebeles...

    ReplyDelete
  10. ummuuuuuu......I pon rendu nok makae tepong apae...*drooling*

    ReplyDelete
  11. Biasa makan apam kampung je ... yg coklat tu

    ReplyDelete
  12. KA pun suka tp x suka mkn dgn kelapa parut suka cicah sambal or kari hehehe

    ReplyDelete
  13. Salam Ummuaidan,

    Lamanya tak makan tepung apae ni! Kongsikan resepinya, Mak Aji nak buat jugaklah! Yang mahal tu kelapa kukur sendiri, pasti lagi sedap daripada kedai punya! Bawa koghe dari kampung ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam makji,
      dah update dah link tuk resepi..
      koghre tuh mmg ade kat sini..heheh

      Delete
    2. Salam Ummuaidan,

      Tq dear! Oh sana pun ada koghe ya, lama betul tak naik koghe, he he!

      Delete
  14. Tak pernah pula makan apam yg namanya macam itu. Yg biasa saya makan cuma apam kampung dan apam balik....

    ReplyDelete
  15. APAM BAKAR!!!!!!!ni yg terbakar semangat nak buat ni. heheh!!!ros ada simpan draf resepi ni tapi dok jadi buat sbb ada kena bih tapai nasi….UA buh gok ko?

    ReplyDelete
  16. oh baru perase ganti pisang + yis + gula ekk…nak wat atek la :P

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum..
    Banyak dah ketinggalan citer tentang ibu sorang ni... sebenarnya nani baru je baik demam.. ni pun belum baik sepenuhnya.. alhamdullillah.. dah boleh bangun dan masak.. kalau tidak harap simpati mr mama je.. sbb dia dah baik demam dan sakit2 badannya.. :)
    Safiyya lak masuk batuk dan selsema.. sebenarnya lama benar safiyya demam tu nak tumbuh gigi.. dah kuar giginya atas gusi tu. bergerigi je tajam .. hahaha.. :)
    singgah sini memalam baru dapat melaporkan diri.. dengan badan tak betul2 sihat.. anak pulak merengek2.. kan... skrg hakimi yg no2 tu pulak sedang demam.. hopefully kinah ngan haikal tak kena.. moga mereka kuat..; aminnn..
    ok mama arissa.. good nite.. :) salam maalhijrah... semoga penghijrahan berlaku dalam diri kita.. aminnnnnnnn

    ReplyDelete
  18. Wahhhh...sok nak buat apam apaelah hehe....mesti sedap makan dengan kelapa yg dikukur sendirikan UA....putih melepak rupanya

    ReplyDelete
  19. tepung apae kalu xdop nyor meme x sedap…. sajo jah UA ni, nasib baik tak mengidam…. kalu dok, nok cari kat mana la nyor kukur tu… hihihi

    ReplyDelete
  20. wahhhh sedappnya... teringin nak makan ni Ummu...hihi

    ReplyDelete
  21. ini arwah mak saya panggil apam bakar. Kalo apam yg biasa kukus tu...

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. menarik dan saya sendiri tak pernah makan tepung apam tu.. ;)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads