Saturday, 30 November 2013

Segar Dari Ladang Dipagi Sabtu

Susah benar hendak turun keladang kebelakangan nie..kalau turun pun waktu mem kecik tidur, tak sampai 20minit dah kena berada dalam rumah dah...mem kecik nie tidurnya tidak lama, sebelah paginya paling lama pun 40minit sahaja..nak tinggalkan berdua ngan Aidan memanglah risky..macam2 boleh terjadi..tuh pasal entri pasal kebun agak kurang lately..

Macam pagi nie, since dia belum kebah demam lagi..tidur pun belum betul2 lena..dalam kul 10am barulah tidur, tuh pun kejap ker..so keluarlah melawat ladang yang agak terbiar lately..at least untuk menuai hasil sebelum terlambat.

Hasil tuaian dipagi nie..alhamdulillah masih lebih dari dari cukup.


Dalam banyak2 tuh ade hasil baru iaitu kacang panjang yang cepat sangat berbuah, tiap2 hari ade jer yang ready..baru 3 kali tuai..tak termakan kalau hari2 kena habeskan..jawabnya kena giveaway lah.


Kacang bendi yang masih lagi giat berbuah. Jagung serta kobis bulat merupakan tuaian yang terakhir..kena tunggu batch baru pulak tuk the next harvest.

12 comments:

  1. segarnya bendi tu..akak suka buat ulam mentah...ranggup..

    ReplyDelete
  2. agak2 nak masak apa hari ni ummu?

    ReplyDelete
  3. yumm..yumm..yumm..terbaik dari ladang..

    ReplyDelete
  4. Senang betul nak masak kalau ada kebun sayuran macam ummu. Nak sayur kobis ambik kobis. Nak kacang bendi petik bendi. Pilah ajelah mana satu hendak dimasak.

    ReplyDelete
  5. Kata sesetengah orang bendi itu baik untuk lelaki. Entah betul atau tidak, tapi hakikatnya saya memang penggemar bendi sejak kecil. Di Utara Semenanjung bendi juga dipanggil kacang lendiaq (kacang lendir)...

    ReplyDelete
  6. Bila la kebun saye nak jadi macam ummuaidan punye kebun ni..

    ReplyDelete
  7. tgk bendi, terus rasa nak makan ikan singgang… tapi ikan pulak xde… hihihi

    ReplyDelete
  8. Fresh2 je tgk sayur tu... bendi celur cecah sambal belacan pun dah cukup sedap ummu...hehe:)

    ReplyDelete
  9. Macam macam boleh masak tu UA..... bubur jagung... asam podeh....paprik...masak lemak kobis....pendik kata kenyang sayurlah tu hehe

    ReplyDelete
  10. Terbaik semuanya....sayur segar dari ladang...hehe

    ReplyDelete
  11. segar dari ladang + terbayangkan kerangupannya.. dapnye..

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads