Saturday, 23 November 2013

Segar Dari Ladang Sepanjang Minggu

Rezki sepanjang minggu tanpa perlu mengeluarkan sesen pun ongkos..:) ..alhamdulillah.

Isnin 18/11/13

Jagung muda tuk buat sayur, sawi putih, 3 biji kobis bulat serta tomato.

 Rabu 20/11/13

 Tuaian khas penghabisan stok untuk rakan yang rapat.

 Bayam pasir - feberet most of the peopla here, makan ngan roti paratha. Sayur muda belum berbunga tidak pahit sangat.

 Habiskan stok terung yang tak berhabisan..kebanyakkan orang sini tanam terung setiap umah.

 Kacang dhal tuk depa buang kulit buat kari.

Juga sebiji petola buat tuan rumah..masih belum meriah kerana kerana cuaca agak lembap..kurang bunga betina tuk jadi buah pun yer.

 Juga tuaian pertama kali jagung dimusim nie..dah buat entri dah..

Khamis 21/11/13

 Lagi menuai jagung takut termatang dipokok..juga sawi putih serta kacang bendi.

Pagi ini 23/11/13

Lagi terung dituai.. kacang bendi..lagi tomato..lagi jagung tuk dibakar bersama yang dituai hari sebelumnya.

Seronok kan bila tiba musim menuai. Alhamdulillah semua bertahan agak lama daripada hari mula menuai. Inilah yang bestnya dari hasil kebun - fresh, jimat duit dapur, petik jer bila nak serta tak perlu kepasar lagi..:)

9 comments:

  1. Bestnya bila rumah ada halaman..dapat makan hasil yg fresh..dan yg penting lagi bebas dari racun2 perosak tu..

    ReplyDelete
  2. ummu...geram tengok sayur segar camni..kalo dok dekat maunya zee gi ngendeng mitok ni..nak suh pos pon jauh sangat..ahahaaa
    kacang dhal tak rajin napok plok ore tane..

    ReplyDelete
  3. salam ummu...Alhamdulilah berkat rajinkan...

    ReplyDelete
  4. Salam Ummu..
    mmg seronok lah bila hari2 tuai hasil tanaman sendiri...jimat kos & yg plg pentign fresh dari ladang sendiri...tinggal fikir je nak masak menu apa kan...best nya lah...:)

    ReplyDelete
  5. salam UA, kobis ni yg baru tanam ari tu ke ummu? kalu lagu tu cpt betul harvest

    ReplyDelete
  6. Masa tinggal di rumah teres dulu, selalu berangan nak tanam macam2 jika ada rumah yg halamannya luas. Sekarang bila tinggal di rumah yang ada halaman lebih luas, kami selalu kata tak ada masa pula nak berkebun....:-)

    ReplyDelete
  7. Assalam ummuaidan. Memang seronok bila yang ditanam membuahkan hasil! Tak pernah tengok, ingatkan kacang dhal berkulit itu petai Fiji!

    ReplyDelete
  8. Dah jimat banyak sangat tu UA, dan semestinya bebas bahan kimia. Memang puas hati. Kalau kat sini I rasa macam mewah giler la kalau dpat makana sayuran ni semua.

    ReplyDelete
  9. wah.. wah.. wah.. semua ai suka.. ;)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads