Monday, 18 November 2013

Hanya Mampu Lihat Sahaja

Kalau korang masih ingat lagi, dulu ade cerita pasal sebuah pokok mangga jiran dirumah sebelah yang tak berpenghuni (entry nie). Kini lebih sepurnama sudah, mangga pun telah masak, namun tuannya pun tak nampak muka jugak.

Adakah korang ingat mangga tuh terbiar gitu sahaja kan..since ianya ditepi jalanraya dan memang takder sapa datang amek hingga ianya semakin banyak yang masak..

Abuaidan kata kalau terbiar begitu dan menyebabkan pembaziran, hukumnya menjadi harus pulak untuk diamek (kang dalam islam membazir tuh sedara setan), jadi tidak mengapa jika kami ambik berpada-pada sahajalah asal tidak membazir..

Jadi, adalah tiga kali rasanya Abuaidan kait dengan galah yang terus masuk bekas (galah rekaannya) tanpa jatuh dilaman yang takleh nak amek..beliau tak panjat..dan adalah tak sampai 20 biji pun kami amek makan...Alhamdulillah.

Kemudian seminggu lepas nampak fijian family ade panjat pagar, makan setakat yang mereka mampu yang dah masak..takperlah rezki mereka..

Kemudian hari sabtu lepas, adelah sekawan budak-budak Fijian 4 atau 5 orang datang meng'harvest' mangga dipokok tuh..


Hanya mampu melihat dan mengintai dari dalam rumah sahaja (disebalik screen tingap-kat sini kebanykkan umah guna screen) mereka nie panjat pagar, panjat pokok. Yer lah bukan mangga kita kan nak larang pun..huhuhu


Kemain lagi sorang demi sorang panjat, tak perasan aksi dirakam..hehehe..siap goyang2 dahan ala monyet agar buah jatuh semuanya..


Haa amek ko,dekat 4 guni..habes sepokok kena harvest dalam masa tak sampai sepagi. Nak kata apa bukan hak kita, dah rezki mereka. Abuaidan kata mereka amek banyak2 mungkin gie jual kat pasar, banyak boleh dapat tuh walaupun tak semuanya masak, orang tetap beli..

Inilah yang tinggal, fruitless mango tree..mungkin ade less than 10 biji kot atas pokok tuh. 

Sedey? Taklah, takder rezki kami..setakat tuh jer..rezki budak2 tuh Allah dah tetapkan..No worry, rasa nak makan boleh beli lagi kat pasar.:)

30 comments:

  1. Ha ha skodeng budak2 mengerjakan mangga ....betul2 usaha dia orang tu sampai penuh guni...

    ReplyDelete
  2. tudia..mmg budak2 nih...kompem diorang bwk meniaga nih..

    ReplyDelete
  3. rezeki diorang....jalan terus

    ReplyDelete
  4. Masih tak bertuan lagi rumah itu ye ummu. Kakak ingat kisah mangga yg dulu ummu ceritakan dulu. Tapi itulah kalau ikut bab muamalat kalau ianya melempai hingga sempadan kita apa lagi tak bertuan tak salah pun kita ambil sebab dah masuk territory kita. Cuma hukum syarak ni sebab org punya tak sedaplah nak ambil.

    Tapi macam Abuaidan kata daripada membazir ambillah yg kita mampu nak makan. Last tengoklah bebudak habis kerjakan:)

    ReplyDelete
  5. ala sedapnya mangga.. saya ni kalau tgk pokok yg buah banyak tu rasa nak mintak je kat tuan rumah.. tapi hasben kata buat malu je.. hehhe

    ReplyDelete
  6. kemain lagi skodeng yer ummu..ye la dah takde rezeki tapi dapat gak la merasa kan..takde la kempunan..
    banyak sangat amik tu memang sah la dorang jual..

    ReplyDelete
  7. Manis buahnya UA?
    Hehe..... ada mama razi rupanya disebalik tingkap.... Banyak jugak yeh buah dia tu sampai seguni penuh... Rezeki Allah bagikan UA....dikongsi bersama ... lepas ni sure bertambah penuh buah mangga tu

    ReplyDelete
  8. Kesian ummu hanya mampu skodeng budak2 tu hehehe

    ReplyDelete
  9. 4guni diorg dpt...byknya kak??
    seronoknya tgk..

    ReplyDelete
  10. byk jugak tu 4 guni...rezeki Allah kan untuk dikongsi...:D

    ReplyDelete
  11. Hamboii kak smp nak abis sepokok diorg amik kak.. sabor jerla hehehe

    Kak, mesti macam comeyy jer akak intai kat tingkap tu kan ekekeke

    ReplyDelete
  12. Byk tu..nk jual kut...hehe...drp mmbazirkan...jguk kt tingkap je ke ummu...jdi bhn3 pg ni ye...mnarik..

    ReplyDelete
  13. betul lah tu mungkin bukan rezeki kita kan !

    ReplyDelete
  14. hahahaha..melampau betul ! Dah la panjat pagar rumah orang,kaut sepenuh penuh plastik buah tu!

    ReplyDelete
  15. kalau umah takde penghuni, kira okay lagi derang datang bawak guni. Umah kakak saya, org dtg kul 3 pagi bawak guni utk harvest mangga kat depan umah dia. Lagi la tak logik, Itu mmg betul2 niat nak mencuri.

    Ummu, kot2 kalo gi pasar nnt jumpa plak dgn budak2 yg panjat tu tgh menjual mangga tu. Hehe.

    ReplyDelete
  16. huhuhui selamba je kan siap panjat n bwk guni nk curi mangga tuh....

    ReplyDelete
  17. Tu dia...skali depa harvest 4 guni terus......;)

    ReplyDelete
  18. fuh.. sepokok dikerjakan.. takpelah.. rezeki mereka.. kalau kita nak.. beli je kan ummu kan.. ;)

    ReplyDelete
  19. Orangnya kemana ye Ummu...mmg menjadi rezeki budak2 tu lah kan?...siap dpt 4 guni terus... takpe lah kan, mgkin rezeki depa...:)

    ReplyDelete
  20. salam UA, tu bukan nak merasa lagi dah, nk menjual (TK PERLU MODAL)hehehe....biz minded betui depa ni

    ReplyDelete
  21. Hensem juga budak2 Fijian tu, iras2 Obama masa kecik. Mungkin budak2 tu bila besar jadi PM Fiji siapa tau kan???

    ReplyDelete
  22. Rezeki memasing...terimalah seadanya... Insyaallah musim depan ada lagi ye Ummu. Nasib baik dah lepas lahirkan Arissa kalau tak nanti meleleh2 air liur...ehehee...

    ReplyDelete
  23. salam ummu...dh rezeki dia ummu..nak buat macam mana,,,hehe

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum Ummu,
    Bila K.Sham baca post ni, teringat kisah pokok durian kami yg di kg tu.
    Tak byk mana pun tp since Omak & Ayah jarang balik kg so kami dh amanahkan pd org kg, sesapa yg nak mkn.. ambiklah hasilnya yg x seberapa tu.

    You take care dik..

    ReplyDelete
  25. nasib baik abuaidan sempat juga kait beberapa biji….
    sampai 4 guni… beraya sakan la budak2 tu…. rezeki mereka….

    ReplyDelete
  26. Banyaknya budak tu dapat ye, seguni....hehe tak pa lah Ummu dah rezeki dorang :D

    ReplyDelete
  27. kalau akak..buat muka tak malu..pergi mintak 2,3 biji kat budak2 tu hehe

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Yer..masih ingat tentang pokok mangga tersebut, saya pun kalau gini situasinya, harus la kait jugak ambik makan, tapi tak la sampai berguni2 pi jual kan. tapi tu la.. biar la mereka, dari duk masak jatuh tak termakan gitu.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads