Thursday, 3 January 2013

Sirap Biru dari Bunga Telang

Alhamdulillah tercapai jugak hastar untuk merasa sirap biru dari bunga telang, homemade - bunga telang ditanam sendiri, sirap buat sendiri.. Bunga telang dari benih yang dikirim oleh Kak Puteri Purnama, setelah 2 bulan lebih menanam, allhamdulillah sehari dua yang lepas mula berbunga...apalagi..bereksperimenlah buat sirap sendiri ..inilah hasilnya...

Biru kehijauan sikitkan kalernya sebab masak dengan daun pandan. Sebab nama asal sirap biru walaupun kehijauan sikit, tetap panggil sirap birulah..:)

Alhamdulillah rasanya memang sedap, tambah lagi bau daun pandan yang wangi dimasak bersama. Kaedah membuat sirap dipelajari dari blog tanamsendiri..Dikongsikan cara mudah membuat sirap ini (kredit untuk Tanamsendiri)

Lebih kurang 20 bunga telang dibuang tangkai kemudiannya..

 Dimasak bersama2 dengan 2 atau 3 helai daun pandan, gula mengikut rasa, serta secawan air...jadikan sirap yang agak pekat...kemudian bila hendak dihidangkan boleh tambah air bergantung kepada kemanisan yang diingini.

Bila diperah limau nipis atau limau kasturi didalamnya, warna bertukar menjadi agak2 ungu sikit..Rasa lebih ngam dengan perahan limau..

Apa lagikan motif kita tanam bunga telang.. untuk buat sirap atau masak ngan nasi kerabu jerlah kan..selain itu saya kuranglah arif...

Sapa yang bunga telangnya dah berbunga, bolehlah mencuba...


39 comments:

  1. Assalam Nor,

    wow great experiment !! Tak pernah tahu pon boleh minum air bunga telang ni....lepah ni kelik kampung gak, buleh lah buat jugok.....

    ReplyDelete
  2. tak pernah pula tahu ada sirap camni....macam sedap bila tengo air tu....

    ReplyDelete
  3. terimakasih kerana berkongsi resepi ni..jakunnya akak.kerana selama ni bunga telang dibuat nasi kerabu ja..nasi kerabu biru...

    ReplyDelete
  4. Assalam Ummu..
    wahhh sedap je nampak sirap tu..ermm terasa nak minum je..hehe..
    sejuk kot badan klu minum ni...:)

    ReplyDelete
  5. kacang bunga telang boleh buat apa ye?... hahaha... kat rumah dah banyak kacang dia... :)

    ReplyDelete
  6. Dah lama hasrat di hati nak buat air biru ni tapi asyik malas je...rasa sehari berlalu sangat cepat je . Nak kena buat juga ni.

    ReplyDelete
  7. first time tgk sirap biru.. menarik :D

    ReplyDelete
  8. wah tahniah dh menjadi boleh merasa sirap biru...ok la bunga banyak kuar..sy ni duk berfikir nak wat sirap roselle..tapi sebiji je roselle..mcm mano tu huhuh..:D

    ReplyDelete
  9. Apa yg kakak salute ummu ni jenis tangan sejuk tanam apa pun menjadi. Kirim benih, tanam pun menjadi.Kakak di sini pun tak jumpa benihnya lagi teringin juga kalau ada sebab nak buat nasi kerabu senang dah...

    ReplyDelete
  10. Sedapnya nampak. Tak tau plak bunga telang ni pun org bleh buat sirap. Ingatkan buat nasik kerabu je. Kalo tak masukkan daun pandan dan limau, sirap telang ni ada rasa unik tak? Tak rasa apa2? Kan kalo sirap ros tu ada rasa bunga ros.

    ReplyDelete
  11. wah...mesti sejuk je tekak minum air nikan..biru ungu gitu..kagum betul k'imi ngan ummu ni..bilala k'imi nak jadi serajin ummu,ye..ngeheheh!!

    ReplyDelete
  12. As salam ummu,
    Selain digunakan tk pewarna nasi kerabu dan sirap biru, pkk dn bunga telang juga ada khasiat utk perubatan herba. Blh rujuk infonya di blog saya.

    ReplyDelete
  13. agak-agak kalau buat pewarna kek biru menjadi x? kenala mencuba kan? hehe

    ReplyDelete
  14. saya ada jugak teringin nk mencuba tp takut nk merasa benda2 baru macam ni. Duk terbayangkan rasa bunga.....hehe. Tp kaler dia sangat menyelerakan. :)

    ReplyDelete
  15. -i use it in agar-agar...
    -i also simply dump them in rice cooker to cook together with rice...saja...nasi biru cantik jugak lah sometimes...hehe
    - i aso dried them n keep at fridge for future use

    ReplyDelete
  16. @Mixed family
    saya pun dini lps berblog nie baru tahu...bereh ah pahni balik kg wak sirap biru...heheh

    @Mia Kassim
    Itulah bila ghajin menjenguk blog berkebun mesti akan dpt ilham psl sirah nie..:)

    @Kamsiah
    Mmg dulu pun sy tak tahu kak..tp pernah tgk orng jual..bila tgk kat blog orng baru tahu..nasi krabu biru tuh mm biasalah kan..

    @zamzurina
    sedap sirap nie..wangi gitu..mcm sirap ros lah

    @atie yusof
    Hehehe..nyaman & segar tie..ade gak cam sirap ros yg merah tuh rsnya..


    @eja maria
    psl kacang tuh sy kurang arif lak..cuba check info blog che adry daun

    @Nor azalina
    Hmm..cuba order ngan blog tanam sendiri..

    @tukang kebun
    sy kalau ikutkan malas jk..tp since dah tanam kan..takkan nak buang gitu jer..

    ReplyDelete
  17. @afazs
    first time yerr...rsnya kat psr ramadhan sy pernah tgk dlu

    @nadia
    agaknya roselle tuh kalau satu tak berbaloi kan nak buat sirap...tunggulah keluar byk lagi

    @Kak Zakie
    Alaa kak ..bukan tangan sejuk tu rsnya..kira nasib jer kan..sebab selalu guna banyak agar dpt lebih posibiliti nak berjaya...cuba akak check kat blog tanam sendiri..dia ade jual byk benih..buna telang pun ada..

    @Lyd sunshine
    Lyd sy ade terpikir jugak camni..nak rs keaslian sirap nie kan...nanti next time sy buat plain yer n report.:)

    @QA's mamapapa
    Kak kimi..orng bukannya rajin sangat ..dah benih ade orng bagi kan..takkan nak biarkan jer ..campak jerlah kat mana2 patut..:)

    @Adry@Daun
    Inshallah kalau ade ms nak sy godek blog che adry..teringin jugak nak tahu khasiat lain

    @Wanie Ibrahim
    Kek warna biru eh...itu menarik jugak idea tuh..kena cuba dl tuh baru dpt tgk hasilnya...:)

    @Ibu qistina
    Cubalah ibu qis..tak rugi pun..malah drp dok tanam saja2 kan buang space n masa jgk kan..

    @Kesuma Angsana
    Sedap nie KA

    @Olive
    Wah good ideas olive..tq very much...yg nasi biru tuh mcm nasi kerabu..however u mmg very kreatif leng lui...

    ReplyDelete
  18. Ingatkan bunga telang ni boleh buat nasi kerabu saja, menarik ni boleh buat mcm2:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...ramai orng tak tahu blh buat sirap..:)

      Delete
  19. saya cuba letak lemon berbanding limau nipis..macam lemonade purple rasanya..hehe sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lemon pun boleh janji dalam family limau jgk kan..rs tetap power mana2 pun..:)

      Delete
  20. Salam Ummuaidan,

    cantik pula kaler biru hijau ni ya! Mak Aji simpan benihnya, cuma belum tanam je. Jangan sampai x nak bercambah sudah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam makji
      Tanam jerlah kat tepi pagar mudah jer..cam tanam kacang panjang..lps 2 bln berbungalah ia..

      Delete
  21. Assalam ummuai,
    Warna, Rasa yang natural.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam sm..
      mmg rs nya sedap & natural

      Delete
  22. salam ummu
    tak pernah dengar sirap bunga telang ni
    macamana pokoknya?
    (kes malas nak google cari hehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kniedaz..
      pokoknye jenis menjalar cam pokok kacang panjang ..daun kecik2 agak bulat2 sikit...

      Delete
  23. Pak Temuk nak kena tengok info tambahan dari blog adry@daun mengenai bunga telang ni. Nak kena cari benihnya. Nak kena tanam. Nak kena menyirapnya manis-manis, bukan "menyirap" dengan marah-marah.

    May you have a blessed 2013.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat tahun baru utk pak temuk sekelurga...

      Betul tuh kalau nak menyirap dengan seriusnya kena guna lebih bunga dan banyak gula..biar jadi pekat..boleh simpan dalam botol ker..kalau nak minum tambah air jer tinggal...
      selamat mecuba ya pak temuk

      Delete
  24. Assalamualaikum akak :) lama tak singgah sini. tak sempat. huhu.


    ohh baru baru bunga biru tu nama bunga telang. dulu dok pk nasi kerabu warna biru sbb campurkn pewarna. xtau la plak ade bunga dia. hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam aim..

      heheh.akak dulu pun ingat camtuh jgk..ingat letak ssumbo..
      sejak akak berblog nie baru tahu psl bunga nie..

      Delete
  25. dulu my auntie selalu juga buatkan air ni sbb kami tinggal sebelah menyebelah jer.. mmg sedap airnya, kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. air nie memang fresh dan sedap rsnya..takderlah pelik macam yg sy pernah fikirkan dulu..:)

      Delete
  26. salam.. cantik bunga ni bila menjadi... sirap biru.. tak taula akak ni boleh telan ke tidak he he.. nasi kerabu tak pe.. sentiasa on..

    ReplyDelete
  27. wahhhhh....1st time tahu blh jdkn syrup....al kisah yer..mkne ye tnam bnga pon xde masalah dh skrg sbb blh bt syrup..hehehe

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads