Monday, 28 January 2013

[Our Garden] Aktitivi Dipagi Ahad Yang Mendung

Setelah sekian lama experiencing hari2 yang panas bermula dari selepas subuh sehinggalah lepas asar, atas rahmat Allah datang juga hari yang mendung dan nyaman..bilamana tiada kepanasan cahaya matahari yang terik.

Kesempatan diambil untuk membaik pulih our garden yang bersemak samun tunggang langgang kerana taufan hari tu..masih ade yang kelihatan buruk mata memadang..

Trellis petola yang kecundang dilanda taufan..kali ini memujuk Abuaidan membuat yang lebih kukuh lagi..yang hurricane proof..supaya tahan lama..inshaallah...

Pemandangan trellis yang dah hampir nak runtuh..

Kerja2 membuat rangka trellis oleh two 'strong men'


Kemudian membersihkan tapak dan membuat lubang untuk menanam..

 75% siap..nampak lebih bersih dan kemas, kan...

 Kemudian dipasang jaring untuk trellis diatasnya..dia buat sendiri mmg lebih kuat drp yg tukang kebun buat dahulu..

 Kemudian petola siap ditanam..lihatlah tanah yang kasar dan kering kerana cuaca panas..

 Disungkupkan dengan rumput kering..agar tidak mudah kekeringan bila hari panas..

Petola dan trellis hurricane proof yang telah siap..bereslah satu kerja yang ditunda2 ..alhamdulillah..

Sememangnya betullah lelaki diciptakan dengan kelebihan berbandingan wanita terutamanya dari segi kekuatan fizikal.. kalau mengharapkan tukang kebun untuk membuat semua kerja2 diatas, kebun dah naik hutan tu belum mampu buat lagi..:)

26 comments:

  1. memang kemas trellis ni! pokok petola sy dh kering..buah yg ada pun nampak bantut dah..trellis pun dah berapa kali tah tumbang nya...memang utk kerja2 berat kne mintak somi tolong...tapi nak ada kan masa utk buat tu kena byk sabar menunggu :D

    ReplyDelete
  2. betul... kerja-kerja berat lebih sesuai utk lelaki... lately ni pun saya kerap sakit pinggang... lebih-lebih lagi kalau saya buat kerja alihkan pasu - kan berat utk diangkat... so dah tak angkat alih pasu lagi... kalau perlu alihkan tunggu hubby tolong... :)

    ReplyDelete
  3. memang nampak lebih kukuh dan kemas, moga lepas ni tak runtuh dek angin lagi

    ReplyDelete
  4. yan....suka sangat....menanam sayur2 nie......tapi belum berkensempatan lagi....sedapkan kalau dapat makan sayur2 yang di tanam sendiri.......

    ReplyDelete
  5. Assalam Ummu...
    Ummu sihat??..dah 2 hari tk dtg sini..line kt rmh problem lah plak!
    wahh.. rajin benor 2 hero Ummu tu kan? sukaa nya tgk Aidan menolong ayah nya tu:)..
    dah siap baiki ni, tunggu hasil plak ya..:)

    ReplyDelete
  6. Salam, Che Mid tak suka buat kerja mengerah tenaga ni.. sanggup tunggu anak atau che abang buatkan.. barulah adil dan saksama kannn.. apa pun tahniah kerana selesai menanam.. kita tunggu musiam menuai pulak k..

    ReplyDelete
  7. wah tahniah..dh siap kebunnya..sikenit tu bukan main. sibuk lagi..hehe.Umah kak siti takde peluang nak buat sebab umah teres..jadi tanam dalam pasu jelah.Apa juadah ari ni..ari ni kak siti buat mee rebus berulamkan taugeh yang di tanam sendiri..walaupun pendek2 tapi hati rasa puas...haha..

    ReplyDelete
  8. Semoga berseri semula dgn tanaman yg subur2

    ReplyDelete
  9. Assalam nor,

    apa kabar demo? lamo tok maghi jenguk sini, keno gi outstation tu gak.....guhuhjhu..

    Amboi amboi aidan, mace supervisor pulok hok gambar atah tu....pahtu larat pulok dio angkat cangkul....hebat anok buje nih ....

    ReplyDelete
  10. wah bagus got 2 dedicated workers!! next time aidan mesti pandai menanam!! both of u are his role model!

    ReplyDelete
  11. @Nadia
    susah petola nie kalau trellis cap ayam jer..heheh..
    mmg betul nadia, mintak big boss tolong tuh kena bersabar & makan ms lah jwbnya..heheh

    @zamzurina zulkifli
    aidan tukang sibuk..hehe..mana tempat ayahnya buat keje situlah dia nak sodok jgk...:)

    @ejaMaria..
    mmg betul eja..tapi biasalah diorang nie kan..ade jer sibuknya.kalau nak jgk kena mmg kena tunggu & bersabarlah jwbnya..nak buat sendiri tk larat..

    @mamasyaza..
    inshaallah harap2nya tahan lamalah sikit trellis nie..:)

    @yan's cottage
    btul tuh yan..kalau tanam sendiri mmg lebih segar..bila ade petik jer dr kebun..tak yah susah2 gie kedai...

    @atie yusof
    salam tie.oooh patutlah senyap sikit..aidan tuh tkang bizi body..pantang orang pegang cangkul..naklah jgk dia..hmm hasil tu lambat lagilah nampaknya...tp at least dah tanam..:)

    @che mid
    kerja mengerah tenaga mmg penatkan che mid..nak buat sendiri tak larat..kdg nak nunggu depa pun lambat jgk..heheh kenalah sabar..hasil tuh 3 bln lagilah jwbnya,.hehe

    @wana
    tanam dlm pasu pun orait jgk..janji ade jgk yg ditanam kan kak siti..ari tuh juadahnya makan nasi yg orng bagi ms aqiqah smalam..byk jugk cukup sampai dinnner tu..heheh..oohh..taugeh pun blh tanam jgkan..sy biasa letak dlm bekas jerr..

    @suka suka
    inshaallah kak..amek ms tuh untuk jd kebun sayur yg ceria semula..:)

    @mixed family..
    w'kumsalam dini..baik kawe..oooh outstation ko..takpolah balik semula doh ke..cangkul tu aidan dok akut dr omor 2 tahun lg.hehe tngge tebalik..

    @olive
    planting tuh maybe can in the future..tp kena supervision lah kan..yg elder worker tuh kan sbb dah sakit telingat i dok bising tiap 2, 3 hari bila garden nak siap..hehhe

    ReplyDelete
  12. Klu tenaga pompuan rasanya tak siap buat sehari kan...

    ReplyDelete
  13. sangat beruntung ada tanah utk bercucuk tanah..anak kecik2 dah pandai pegang cankul..ikut si ayah..

    ReplyDelete
  14. Assalam, ummuaidan
    Alahai.... kalau Pak Temuk ada di situ, tentu Pak Temuk dengan rela hati pergi gotong royong menyiapkan tempat pokok menjalar tu. Tak ada upah bubur kacang pun tak mengapa!

    Entri lalu ummuaidan mengenai sayur lemak pucuk paku + ikan masin + nasi panas itu sungguh mengujakan. Masa di kampung tahun-tahun 50-an dulu, sayur pucuk paku dikira "koman", macam tak bernilai. Tapi, ia sayur idaman sekarang. Pernah Pak Temuk beli, empat lima batang, harganya RM2.00! Pun mahal, susah nak dapat.

    ReplyDelete
  15. @Mia Kasim
    kalau tenaga pompuan mungin makan masa..namun belum tentu cantik & kemas pun satu..:)

    @Knor
    hmm..alhamdulillah ..kat sini kebanyakkannya laman luas kak nor ..cuma tinggal rajin ke idak jer..:)..anak kecik tu mmg dr umur 2 tahun pun dah pegang cangkul..
    @Pak temuk
    Wkumsalam pak temuk..
    Bestnya kalau ade volunteer cam pak temuk nie..takper kalau paktemuk sanggup tolong mmg dinner sekali pun kita hidangkan..heheh
    mmg zaman dulu2 pucuk paku depa pandang remeh jer kan..kita zaman dah berubah..pucuk paku, ikan kering bukan lagi makanan orang miskin..mahal tuh pak temuk..kalau kat sini $2. banyak sangat tuh..tak habes makan...

    ReplyDelete
  16. As salam ummu,
    Foto kedua tu Adian mcm mandur dok pantau pekerja dia.. Siap kilas tgn ke belakang..hehe.. Foto ketiga tu ummu sensor apa ye?

    Dek kerana saya ni lelaki, semua keja berkebun saya buat sorang2. Mkn je ramai2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam che adry...
      heheh..tuhlah sebenarnya dia tekun tgk bapak dia buat kerja tu..sensor tuh sbbnyer umah bersepah..heheh.malu ..:)

      sebenarnya che adry..bila buat kerja kebn nie satu family terasa lagi sronok drp buat sorang2..tp jrglah dpt peluang tu..:)

      Delete
  17. salam dik,
    bagusnya abuaidan tolong pulihkan kebun ni. akak buat seorang2, kejap rasa nak gembur tanah, kejap nak merumpu, kejap rasa nak gi dapur masak2..tak tahu mana nak mula, benih dah semai.entahlah.
    ok lah all the best 4 u ummi.

    ReplyDelete
  18. seronoknyer sama2 punyer minat yang sama

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum kak nor :)

    hok kecik tu pn semanagt eh tlg ayah dio wak kijo. hihi.

    ReplyDelete
  20. I see you have a nice garden helper :)

    ReplyDelete
  21. rajin aidan tolong abi berkebun... gaya macam mandur pun ada :)

    ReplyDelete
  22. @Puteri purnama
    salam kak...betul tuh ..bila kita buat kerja sorang2 mmg terasa camtuh..sekejap nak buat nie..buat tuh..tapi bila lelaki buat keja diorang mmg blh concentrate dgn satu2 keja tak mcm kita..

    @kesuma angsana
    mmg best jgklah bila dpt bersama2 buat kerja sama2..more fun

    @nuraim
    wkumsalam aim..
    hok kecik tuh meme kijo dio jo nyebok...skaki jah nge ayoh dio..heheh

    @dewberry
    the big helper much better than the smaller one..heheh :)

    @nurbijen
    hehehe..aidan tolong nyebuk..kejap2 dia panjat balik atas batas yg dah siap buat..kejap2 berebut hammer ngan bapak dia..heheh

    ReplyDelete
  23. bersih dh :) pasni kena la plak penjagaan rapi supaya tak jd utan smula..abuaidan la mgsa yer :)

    ReplyDelete
  24. untungnya Nur ada c'abg yg rajin & sama2 minta berkebun mcm Nur :)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..

Nuffnang Ads