Thursday, 10 January 2013

Fresh Kangkung - Tiada Di Market, Ada Dikebun Sahaja

Kangkung2  yang ada dikebun adalah ditanam dari benih pemberian leng lui Olive. Sebelum ini ade jgk tanam namun daripada batang (kangkung yang diberi dari pasar). Namun ade perbezaan yang nyata diantara kangkung ditanam dari batang dan benih. 

Kangkung yang ditanam dari batang tidak lama kesuburannya, selepas tiga kali potong tuai..batang dan daun menjadi kecil dan lebih kepada menjalar. Tak lama lepas tu kena cabut dan tanam balik yang baru.

Kangkung yang ditanam dari benih pula saya dapati mudah hidup, tahan lama serta dapat bertahan didalam cuaca yang panas jauh lebih baik dari kangkung yang ditanam dengan batang.

 Daun2 yang lebar serta kurang serangan che ulat..

 Sebanyak ini ditanam dituai berkali2 dalam masa 2 bulan lebih daun dan batangnya masih subur dan besar. Selepas 3 atau 4 hari dituai, yang baru pula ready untuk dituai lagi. 

Tuaian pagi ini sudah cukup untuk dibuat sayur for the day...

Yang bestnya dengan cuaca panas yang suhu dalam 37 degree nie...kangkung tidak terdapat dipasar! Namun hanya dikebun kami sahaja kangkung hidup dengan suburnya. Mungkin kangkung ini dari jenis yang mudah hidup dan tahan panas... dan juga kerana ditanam dari benih menjadi pokok induk yang lebih tahan lama.

Kalaulah rajin bertani dan menjual agaknya boleh buat duit dengan sayur nie kan...namun mentality pula tidak sampai kesitu..cukuplah untuk keperluan family..

53 comments:

  1. Gemuk2 kangkung yang awak tanam....agak2 kalo musim sejuk lagi gemuk kut kangkung ni. :)

    Biasanya orang fiji suka masak ape dengan kangkung ni? Kalo macam kita,buat kangkung belacan,buh dalam nasi goreng kampung ka,tak pun celur makan dengan budu atau makan dengan nasi lemak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sure lah yg dari benih nie..yg tanam ngan batang mmg tak hidup bila musim sejuk sikit.

      kalau indian depa masak gorenglah..taruk mustard seeds...alaa sedap lagi masak goreng belacan atau masak ngan megi ker kan...

      Delete
  2. seronok kan bila apa yg tiada di pasar, ada di laman kita... emak dan adik saya pula menggemari kangkung liar - yg batangnya berwarna ungu/merah tumbuh dikawasan parit... dulu ada kat parit belakang rumah saya... tapi lama kelamaan saya perasan 'ramai' pula tukang petik... sudahnya habis terus kangkung tu... huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kangkung liar tuh rsnya lain sikit yer...bersih ker?
      kalau tumbuh tpt cam tuh senang jer org lain pun nak jd tukang petik jgk...

      Delete
  3. Gemuk2nya. Yg saya tanam dpt kurus murus. Kene tanam lg ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. agaknya kena rajin siram jugak tuh...kurang2 2 kali sehai bg minum air...

      Delete
  4. sedapnya masak kangkung grg belacan....

    fresh..dan lbh penting,bebas dari racun serangga kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kangkung goreng belacan mmg best..

      yg tanam nie takder letak sbrg racun..alhamdulillah ulat pun tak byk,.,

      Delete
  5. Ummu...sedap nya kangkung masak belacan+cili padi..hihi..
    Mak atie dulu2 rajin jg tanam kangkung tapi guna batang lah.. ohh klu guna benih lagi tahan erk??..(br tau..hehe)...
    Plan nak masak apa kangkung kt atas tu?? hehe..
    cecah pecal nak??? :):)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...ari tuh buat atie tp kurang jdk..terlebih belacan..hohoh..dah tu goreng cili jer mudah..

      kalau guna benih lagi boleh tahan lama..cuma kena rajin potong kan...

      kangkung tuh dah masak ngan meehhoon.heheh takder sayuq lain nak letak.....
      pecal tak reti..

      Delete
  6. kangkung goreng ikan tengiri masin!! Haa.... kalau kakak inilah menu paling best. Ada kangkung tumis, sambal belacan, ikan goreng cukup.

    Seronoklah kakak tengok ummu nak masak tak payah ke pasar tapi pergi luar rumah bawa pisau dah dapat sayur syoklah:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum pernah cuba lagi ngan ikan tenggiri...kadang buat sup air jer..selera jgk kakak...
      heheh itulah.. yg kangkung nie mmg yg berterusan kak..alhamdulillah...

      Delete
  7. goreng pun sodap..masak lemak dgn udang pun best..bila la kangkung saya nk gemuk ni..haish

    ReplyDelete
    Replies
    1. goreng cili kan sedap...
      awak kena rajin siram kot..baru gemok sikit...sy tanam biasa2 jer...idup jer dia...

      Delete
  8. gemuk2 nyer ummu...geram tgk..suka sy goreng dgn ikan bilis atau ikan jeruk masin..sy semalam gi beli 2 ikat kangkung utk potluck opis arini..sebab nak tuai yg kt kebun sendiri belum ready lg..pastu tgk akar nya elok lg..tanam la jugak yg beli tu hehhe..celup ngan rooting agent..saja try2

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy kangkung nie nadia..blh jer masak camaner pun..goreng cili ker..masak air jer ker (letak fish ball sedap)..kalau masak megi letak kangkung lagilah sedap...

      kalau tanam batang pun mudah tumbuh jgk..nak2 musim hujan..tp yg ngan mmg maintain gemuklah...

      Delete
  9. hehe.. L selalu membeli je. xpenah nk masak . =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo..hosmate L yg sll masak yer...

      Delete
  10. bestkan tanam kangkung mudah hidup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh kak ..nak2 musim ujan...

      Delete
  11. Kangkung mask dgn smbal belacan..sedap.siht2 kngkung ummuaidan.sya ada tanam kangkung ni..tapi semua anak pokok mati pasai saya pi jln2 dgn gembira...xdak sapa nak siram air.huhu..nnti ingat nak semai balikla..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kangkung kalau nak bagi air mmg kurang suburlah hitomi..takpun dia idup kuruh2 ngan menjalar.. kalau semai dlm bekas yg besar lagi bagus..sebab mrk perlukan ruang..takyahlah main alih2 kan

      Delete
  12. Assalam ummuai,

    subur kangkong,kalau celur dan cecah dengan sambal belacan.....baru ummp.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam sm...
      makan cam tuh pun mmg best..pernah cuba gak..

      Delete
  13. Salam Ummuaidan,

    Suburnya kangkung, dok terbayang je kangkung belacan! Betullah, Mak Aji punya yg ditanam dr batang yg dari pasar jangka hayatnya pendek, kena cari benih pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak aji n ummuaidan, saya rasa kalau kita tanam dari batang memang jangka hayat pendek sebab dia da separuh matang, jadi jangka hayatnya da tinggal separuh bila kita tanam semula..agaknyela kan?

      Delete
    2. salam makji...
      heheh kangkung belacan jgk pilihan semua orng..buat ari tuh tak jdk terlebih belacan..so lg senang goreng cili jer..heheh... betul makji ingat dulu yg dari benih (kangkung jual kat kedai) depa cabut ngan akar2 kan..tp takyah cabut..just potong jer..

      Delete
    3. wanie..kalau tgk pada main batang tpt kita ptong tu sy lihat lain sikit tumbuhnya dari yg ditanam batang..macam berada pd pokok induk..sedang yg batang..batang atas batang..jd sy rs yg dr induk lebih sehat...

      Delete
  14. gemur dan suburnya kangkung dia...cemburu saya hehehe...saya punya cekeding sebab slalu lupa siram hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade jugak time sy lpa ms tak larat dl..namun bila kita jg balik boleh recover blk jd gemok...

      Delete
  15. assalamualaikum... makyeng,,, makyong oppsss.. mak nani datang... bawa biskut lutut.. hehehehe.. :P
    alhamdullillah.. nani dah selamat bersalin.. c-zer di hospital serdang pada 2/1/13, skrg baru 2 hari balik rumah... seronok sangat dah selamat semuanya.. alhamdullillah.. walaupun agak perit... tapi semua berjalan dengan lancar.. syukur pada allah.. :)
    >> lepas ni tunggu giliran makyeng plak... dah tak lama kan.. bulan bape ek? 3 ke?
    hopefully semuanya akan selamat sampai ke akhirnya.. ye.. :) tsabahkan diri ye.. di saat2 sarat yang amat pedih.. sakit.. :)
    >> sedap kangkung tu.. wat tumis biasa pun sedap.. tapi mak nani tak leh makan kangkung lagi.. angin tu.. nanti sakit kembong plak.. hihihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam mak nani (laa pulak..) hehe...eh nak jgk biskut nie..hehe
      risau actually seminggu takder berita..takutlahkan..alhamdulillah semua slamat ngan baby comel..nani citer lah pengalaman bedah tu...
      makyeng 4 bln lah kiranya nie..hehe lambat lagi..mmg kita kena expectlah kan semua kessahan tuh,,
      oihh..kangkung angin yer..nasib baik mak nani cakap...

      Delete
  16. dapat kat KA ari2 masak kangkung belacan pedas2 ni hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. aiikkk..tak boring ker nanti hari2 makan kangkung belacan...:)

      Delete
  17. wao sis!! Stil have kang kung! Cantik pulak tu! i pun kena tanam la. i dah lama dah tak tanam kangkung. But now less hujan dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. still the same one leng lui...lucky me got seeds fr u...heheh..still healthy...that's why i like it so much..here moi..very hot wooo..after cyclone that day...very less rain..or hardly rain..very hot...i just managed by watering them twice a day...nasib baik..

      Delete
  18. As salam ummu,
    Cantik dan subur kangkung ummu tnm ni. Sblm ni saya tak berani utk tnm kangkung atau sayuran berdaun lain sbb risau dgn serangan serangga perosak. Bila lihat sawi dan kobis cina x diganggu, blh la saya cuba utk tnm kangkung ni. Kebun kecil saya dh penuh dgn tnmn. Yg terbaru saya tnm bendi dan terung pjg.

    p/s : Ummu buat la 'jeput malah'. Guna kangkung fresh lagi sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam che adry...
      Yang sy baca kan che adry, serangga nie ikut musim jugak..cam kat sini kalau musim sejuk sikit blhlah tanam sayur hijau cam sawi takder serangga. tp kalau msim panas mmg byk serangga..tuh yg takleh tanam..
      alaa che adry buat patch kecik jer lah tepi pagar utk tanam..blh hidup nyer...

      teringin jgk tuh..dh 2 kali che adry peringatkan sya..heheh

      Delete
  19. Okay, I'll go for the seeds as pontificated by the guru :) Reminds me to cook one of my favourite dishes - sotong-kangkong salad. Oh, sedapnya! Juga oregano squid dan golden-fragrant 'kam heong'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Not a gurulah moi..just sharing fr experience..heheh..u the one who have lots of knowledge..that's what i know...

      sotong kangkung salad, or yong tow foo?..hehehe...
      wah so creative wooh..i like to cook kangkung most like maggie..heheh

      Delete
  20. assalam,nor :) segarnya kangkung ni :) dpt buat kangkung belacan tu sedapnyakn?:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam kak imi...alaa semua orng minat kangkung belacan nie...sup air pun sedap kak..heheh

      Delete
  21. Mengikut pengalaman saya, sama seperti puan, kangkung apabila dituai lebih daripada dua kali akan menunjukkan simptom:

    1. Saiz mengecil
    2. Batang melebar
    3. Mula menjalar

    Pegawai ladang menasihati kami (saya dan rakan-rakan) untuk menuai hanya dua kali sahaja dan kemudian melakukan penanaman baru dengan biji benih.

    Kira kalau puan tanam guna batang, tandanya dah kali kedua. Sebab itulah kecil kemetot sahaja kangkungnya.

    Mungkin puan boleh buat biji benih kangkung yang puan tanam. Berdasarkan kisah puan, ia varieti yang bagus untuk iklim di sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks wong atas info yg sangat baik ni.

      Patutlah kan bila tanam dari batang tidak berapa bagus..sekali dua boleh. tapi yang tanam dari benih alhamdulillah bagus untuk beberapa tempoh sebelm dicabut tanam baru...tp masih belum berbunga sy tengok untuk dibuat benih...

      Delete
  22. Kangkung favourite tapi asyik lupa ja nak tanam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...kena masuk dlm list to do tu..

      Delete
  23. dulu kg mok ado tanam gok kangkung ni. skmo la ore tlg kutip kankung ni. tp loni keno banjr skmo, mok malah nk nanam doh.. huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau banjir kuat dok oh pun tok molek jugok dok..kalu stakat uje oklah lagi subur kakung nie...

      Delete
  24. dah lama tak semai kangkung baru.. tension petak kangkung jadi tilam tempat tidur kucing liar.. tak lalu dah nak makan..

    ReplyDelete
  25. wahhh...segar2x...suke tgk...tp ayut kgkung krg ckit sdap dia tawar..hihihi.suke bayammm :)

    ReplyDelete
  26. teringat dulu masa kat kampung.. mak selalu kutip untuk juadah makan tengahari... bila tk ada sayur lain terus dikutipnya kangkung kt tepi rumah tue.. memang fresh..

    ReplyDelete
  27. Favourite ramai ya kangkung ni... Lebih2 lagi minah kangkung kat umah ni. .. Si HS tu..

    ReplyDelete
  28. sedap nya kangkung akak yang tumbuh menyubur tu. goreng belachan pasti terangkat..tambah belachan bintulu tak gatal kalau orang yang resdung

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..

Nuffnang Ads