Saturday, 5 January 2013

From Garden : Saturday Morning Harvest

Pagi nie merajinkan diri turun kekebun setelah Aidan dan ayahnya selamat ke pasar. Cuaca agak redup. since semalam pun hujan. Ingatkan bila time cuaca lembap camnilah elok untuk berkebun dan menyemai benih, namun kudrat untuk buat kerja yang lebih berat tuh takder, kena tunggu Abuaidan jugak sediakan. (tak boleh nak buat kuat)....masih dalam progress menyiapkan batas part by part, banyak kerja menunggu untuk dia..huhuh..

So pagi nie meninjau2 kebun disamping menuai mana yang patut..supaya tak terlebih matang lagi...

 Siapa sangka diam2 carrot yang tidak dijaga dengan sempurna oleh tuannya berisi jugak..alhamdulillah. Harvest sikit dulu untuk current usage...tomato pun ade jugak sebijik dua...

  Yang terakhir bagi kacang tanah, (setengah besen besar tu)..so 3 kali tuai dahla...ini pun rajinkan diri takut bercambah dalam tanah..dah lama dok biarkan disitu..Jom rebus kacang...

Semoga Abuaidan dapat menyiapkan batas secepat mungkin, bila cuaca panas balik..susahnya benih nak bercambah...nak keluar kekebun pun malas...uhuhuh

Happy weekend, happy gardening...

31 comments:

  1. besar tu carrotnya...saya xda tanah..kena tanam dalam bekas ja

    ReplyDelete
    Replies
    1. taklah besar mana kalau dibandingg ngan yg dikedai...dlm bekas pun blh tp kena bekas yg dlm lah sikit..

      Delete
  2. assalam ummuai,
    Begitu lah hasil kalau kita berbudi pada tanah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sm
      betul tu..tak byk pun ade jgk

      Delete
  3. Replies
    1. pernah buat..tp tak berapa gemar..:)

      Delete
  4. Wahhh... pepagi dah harvest macam ini banyak ummu. Kakak suka carrot. Masak sayur boleh katakan kakak mesti campur dgn carrot. Suka sangat. Dulu bapak kakak tanam tapi tak boleh besar macam ummu punya tu. Tengok dah macam yg selalu kakak beli di pasarlah - besar. Kalau macam ini puaslah:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy kurang sikit kak..tp gunalah jgk dlm masakan...nampak dlm gambar jer besar kak..kalau nak banding ngan yg kat kedai, kat kedai lg besar kak..

      Delete
  5. Alhamdulillah..ada jugak hasil yg nak di tuai kan Ummu..
    boleh rebus kacang tu...sedapnya!...hehe..
    carrot tu pun nmpk subur kan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah siap rebus dah atie...sedap..makan petan...

      Delete
  6. Carrot dan kacang.. Suka dpt tuaian mcm ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. berbaloi menanam kak..tak penat mana pun..

      Delete
  7. karet ummuaidan besar tu.sya tanam tak tumbuh2 jugak.huhu..mungkin tanah tak sesuai kut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang benih dia tak elok hitomi..yg sy tanam lps tuh pun tak tmbuh..benih lain..

      Delete
  8. Teringin pulak nak makan kacang rebus.Baguslah ummi ada banyak stok makanan.Kita balik dari bercuti kebulur.Sayur, bunga2 habis punah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade lah lagi jgk kak walaupun proses menanamnyer semakin slow..hehea...akak tinggal lama tuh sbb tuh punah.

      Delete
  9. Assalam.
    Pak Temuk gemar karot rebus, jus karot campur susu segar, dan kek karot. Karot + tomato ummuaidan dimasak apa?

    Kacang tanah ummuaidan itu nampak cantik. Kalau jenis kecil macam yang ditanam di kawasan Mengelembu, Ipoh, lemak + manis rasanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam paktemuk..
      Kalau karot tuh pak temuk saya suka dicampur dalam sayur atau bila masak meehon ke diparut dan diletak bersama..kalau nak masak spaghetti karot mesti ada...

      Betul tuh pak temuk ini jenis yang kecil jer..kalau nak panggang tuh tak reti lah..:)

      Delete
  10. Assalamualaikum kak :)

    alhamdulillah ade jgk rezeki utk kak keh. kalu wak kacang rebus pn sedak tu. nok plak mkey time musim hujan. huhu.

    terangkat la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam aim...
      Kace rebuh tuh feveret kak, aim..kalo gie tapak pesta mesti ado jual, mesti beli slalu kalu napok...

      Delete
  11. wah sehat cik carrot tu...ini dh berapa umur ni since semai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak salan nie nadia dekat 4 bulan jgk nie...inat2 lupa..:)

      Delete
  12. Sis, seronok tengok ur hasil. Remember my carrot? i also belum harvestnya. Like u dulu, dunnno when shld i harvest it >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Leng lui..kalau u korek sikit dalam tanah nampak isi..and already more than 3 months..i think bolehlah try to harvest...betul tak...?

      Delete
  13. haa.....carrot susu feberet k'imi :) kacang tanah rebus pun..klau g pasar mml itu mmg wajib :)

    ReplyDelete
  14. biasanya berapa lama carrot nak ada isi ya? Saya punya carrot macam tak mo gemuk ja. hehe.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..

Nuffnang Ads