Sunday, 27 January 2013

Selera Kampung Dihujung Minggu

Sebelum balik ketanahair buat pertama kalinya pada tahun 2010, tidak tahu bahawasanya pucuk paku banyak dijual dipasar disini. Ini kerana kerja2 kepasar setiap minggu menjadi tugas Abuaidan..amatlah jarang mengikutnya ke pasar.. jadi tidaklah aware pasal pucuk paku nie..

Sehinggalah bila berada dikampung, membeli pucuk paku untuk dibuat sayur.. Abuaidan cakap sayur ni ada berlambak kat pasar fiji..laaa apsal tak beli....katanya tak tahupun yang kitorang makan bat sayur...kat fiji cuma Fijians jer lah yang makan masak ngan kelapa..indians tak reti makan pucuk nie..

So setelah sekian lama..semalam suruh dia buat balik dari pasar..

For $2.00 mmg banyak..tak habis sekali buat..

Sayur lemak (tp cair sikit..heheh) pucuk paku..

 Buat kawan ngan ikan masin pemberian Kak Puteri Purnama

Makan ngan nasi putih panas2...

Mmg berselera sekali hidangan lunch semalam..sampai bertambah2 the big boss...:)

20 comments:

  1. masak lemak + ikan masin, mantop..

    ReplyDelete
  2. Masak lemak pucuk paku mmg feberet. Ikan masin tu nampak sedapnye

    ReplyDelete
  3. sedap tu..feveret HS... semangkuk tu dia punya je!!!

    ReplyDelete
  4. lama dah jugak tak mkn pucuk paku..tiap kali ummu tepek ikan masin..sy mesti berkobar-kobar nak goreng ikan masin..hari ni puasa..boleh lah menu ikan masin (baru beli kelik kelate br ni) + kobis masak lemak putih...huuhuhu pagi-pagi hari dah fikir makan :D

    ReplyDelete
  5. Mmg terangkat...sedap tu..kira sayur kt fiji n msia x jauh beza ya

    ReplyDelete
  6. suka kerabu pucuk paku bersama taugeh dan kerang...

    ReplyDelete
  7. salam dik,
    sedapnye..pucuk paku masak lemak + ikan masin goreng. Tak buat sambal lada?..bagi wangi sambal tambah limau kasturi..hehehe teringin pula nak makan.

    ReplyDelete
  8. As salam ummu,
    Ada juga pucuk paku kat Fiji. Blh la lepaskan rindu nak makan masakan pucuk paku. Kat tmpt saya tinggal skrg pucuk paku sesuatu yg sgt 'rare'. Jarang sgt jumpa org jual. Kalau ada pun harganya agak mahal. Pucuk paku pun jenis kecik. Balik kampung baru dapat mkn masakan pucuk paku sepuashati.

    p/s : Pucuk miding diorg ada jual tak kat sana?

    ReplyDelete
  9. salam ummuaidan...wah bestnya.Lauk kegemaran anak bujang kak siti tu.,,tapi dia panggil lauk paku pakis..hari ni kak siti masak gulai tempoyak ikan patin..Lauk tu memang nganlah ngan ikan masin..hehe..apa2 pun selamat menjamu selere.Budak majid tu makan ke gulai pucuk paku?

    ReplyDelete
  10. @umi_alya
    betul tuh padanan yg sungguh serasi sekali

    @Zamzurina zulkifli
    Oh feveret awak jgkyer..ikan masin memang sedap..tp tak leh makan byk...

    @suka suka
    wah hebatnyer HS boleh makan semangkuk sorang..:)

    @nadia rashid
    sedap tuh nadia sayur putih kobis ngan ikan kering..maunya habis 2 pinggan kalau saya..:)

    @nor azlina yusof
    ade jgk sayur yg ade kat m'sia takder kat sini..cam kailan ngan bayam..tp takper sy dah buat masuk..heheh

    @kamsiah
    sedap jgk tuh..tp belum cuba lagi ..heheh

    @puteri purnama..
    alaa kak..malasnya nak buat sambal belacan..cili pun tak byk kat kebun...mmg sedap kalau ade..

    @Adry@daun
    salam che adry, pucuk paku kan makanan kampung..banyak kat tepi2 semak atau hutan kan..ingat ms kecik2 dul selalu kutip pucuk paku ngan pucuk niding..pucuk niding ade jgk kat sini kot sbb puck paku ade...hehehe

    @wana
    anak bujang akak suka yer..hehehwah gulai tempoyak ikan patin feveret tuh..lama dah tak jumpa..rindu..budak masjid tuh jenis tak suka sayur mahupun bawang..semua kutip buang...:)

    ReplyDelete
  11. teringin pulak kak siti nak buat gulgula tu..dh campur semua baan tu kene bancuh dengan airkan..nak tanya nih..bancuhan dia cair ke atau macam mana...

    ReplyDelete
  12. Salam Ummuaidan,

    pun ada kat sana ya, baguslah, terubatlah rindu kat pucuk paku. Spt yg Adry tanya, pucuk miding (niding) ada ke? Kalau ada tu buat bubur lambuk(versi pantai timur)sedap tu!! Kat rumah ni ramai hantububur lambuk.

    ReplyDelete
  13. best nya... dulu masa arwah atuk ada... selalu main kutip je pucuk paku ni... skrg dah takde lagi... :(

    ReplyDelete
  14. Sedapnye!!! Suami sy x mkn syr kampung..jd x pernah masak pucuk paku huhuhu

    ReplyDelete
  15. @wana
    senang jer nak buat tuh kak siti..kena bancuh ngan air..tak pekt sangat, taklah cair sgt, mcm nak buat jemput2 lah..kira boleh ceduk dan lekat kat sudu..guna self raising flower br elok..

    @ummumadihah
    salam makji.., pucuk miding mungkin ade sbb pucuk paku ade.. tp tak sure ..heheh..bubur lambuk tuh taklah feveret sgt makji..kat m'sia pun jrg makan..hehe

    @ejamaria
    kalau kawasan pedalaman tuh senang sikit nak dapat pucuk nie kan..kat pasar mungkin ade kot ssgh tpt..

    @wanie
    oh yer ker...makan beli kat kedai je lah cam tuh..:)

    ReplyDelete
  16. ermm... sedap tgk ikan masin dan pukuk paku tu.. terliurr..hehe
    ohh ada jugak kt Fiji ye??.. klu teringin tu boleh beli dan masak kan Ummu??..:)

    ReplyDelete
  17. eh denu pun ado eh pucuk paku ni? ahh menarik ni!

    pstt, bilo kak nor blk sini pulok?

    ReplyDelete
  18. aduh...sedapnya masak lemak pucuk paku ni..pucuk paku ni masak sambal pun sedapnkn?tambah ikan bilis sikit :))

    ReplyDelete
  19. uih SLURP menyelerakn...memalam baca entry akak yang nie rase LAPOR lah

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads