Saturday, 12 January 2013

Misai Kucing

Misai kucing adalah herbal perubatan yang terdapat di South East Asia serta di kawasan tropika Australia dan boleh tumbuh setinggi 1.5meter. Tergolong didalam family Lamiaceae. Juga dikenali sebagai Javatee, Lamiaceae, Indisher Nierentee, Feuilles de Barbiflore, Java Tea, Kidney Tea, KoemisKoetjing and Yaa Nuat Maeo. Nama saintifik bagi Misai Kucing adalah Orthosiphon stamineus/ benth.



Pokok yang boleh hidup setinggi 1.5m

Faedah2 misai kucing dari segi perubatan dan kesihatan :

  • Mengandungi anti-oxidant yang boleh boleh mengawal dan mencegah perkembangan sel-sel kanser didalam badan
  • Boleh mencegah kencing manis 
  • Mengurangkan tekanan darah tinggi
  • Mengurangkan kesan2 dari penyakit gaut
  • Membantu membersihkan buah pinggang dan saluran darah
  • Anti fungal dan anti bakteria
  • Anti inflammatory dan alergik 

Cara-cara untuk menggunakan herba ini :
Masukkan daunnya didalam air yang mendidih dan minum. Sekarang banyak dijual sebagai tea herbal produk.

Source : here

27 comments:

  1. Salam kenal dari Che Mid.. apa khabar orang jauh.. moga jauh di mata dekat di hati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal che mid..orng jauh baik2 jer moga yg sana pun samalah yer..inshaallah moga makin dekat..

      Delete
  2. Mak Usu kakak ada diabetic ummu. Doktor yg merawat pun galakkan dia minum teh misai kucing ini. Dia buat sendiri dgn keringkan daunnya dan kemudian masa nak buat macam buat air teh. Bila dah suam-suam tu baru minum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg banyakkan kakak khasiat misai kucing nie..kita yg takder penyakit nie pun elok mengamalkan minumnya..

      Delete
  3. ye,betul tu nor..kt Msia skrang byk betul teh kopi ape2 minuman kesihatanla..name it..mmg antra contentnya misai kucing ni..mmg bagus betul khasiatnyakn? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg bagus khasiatnyer kak.kita pun elok amalkan jgk...

      Delete
  4. tiap yg dijadikanNYA tidak sia2..ada faedahnya kpd manusia/isi alam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rabbana ma qhalaqtahaza batila..subhanak..

      Delete
  5. Ummuaidan ada tanam pokok misai kucing ni?..subur betul tu.
    Oh nak tambah, satu lagi pokok ni bagus untuk buat mandian lepas bersalin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. taklah kak..yg nie kat laman orang..hehehe
      ya bagus ya ..nanti kena carik jgk nie..

      Delete
  6. Assalamualaikum.. cakkkk!!
    banyaknye misai kucing... makyeng tanam ke tu? subur elok je.. skrg ni dah di kormesialkan.. misai kucing banyak khasiatnya.. jadi pokok herba yang mahal lah skrg ni... kan..

    Makyeng wat per cuti2 ni? dah lunch ke? masih rajin memasak?
    hmmmm ape pun harap2 makyeng sentiasa berada di dlm keadaan sihat dan kandungan yg baik.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam maknani..
      misai meoww tuh sebenarnya tgk kat taman orang..byk jgk..tp mmg byk betullah kebaikannya..

      Cuti gini ok umah jer..ujan nie kat sini..eloklah kalu idak dok panas jer...maknani lak ngan baby buat per..bosan tak? takperlah weekend semua ade umah kan...take care yer maknani..

      Delete
  7. Ummuaidan...depan rumah sya ni ada pokok seakan misai kucing ni..tp bunga dia ungu..misai kucing jgk ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau bentuk bunga tuh seakan misai kucing rsnya yer lah kot..sbb sy tgk kat internet mcm ade gak warna lain..

      Delete
  8. Assalam Ummu..
    skrg ni banyak kan Misai Kucing ni diguna utk kesihatan..salah satu minuman utk diet juga ni..klu mak sy suka buah mata kucing plak..hehe (eh! sama ke tu?..:)
    Happy weekend..Aidan nk ke mana hari ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..jauh benar mata kucing ngan misai kucing tie..heheh

      aidan dok umah jer..pa'e dah sehat?

      Delete
    2. hehe..sama lah dengan Pa'e..duk umah je hari ni..Alhamdulillah dah sihat lepas bagi ubat dr klinik hr tu..cergas semula dan banyak celotehnya spt biasa..hehe:)

      Delete
  9. Salam..baru dpt singgah..he he..line kt umah somban ni amat menghampakan.. Ada kt Seri Menanti ni..baru line ok.. Guna note susah sikit. .terkedek2 menaip.. Pokok ni senang tanam dari keratan.. Dah lama tak amalkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak..ooo patutlah senyap jerr... ooo orng tanam dgn keratan yer...teringin jgk nak tanam sbb byk khasiat...

      Delete
  10. misai kucing...slalu dgr tp tak pernah nmpk lg...huhuhu

    ReplyDelete
  11. assalam ummuai,
    banyak khasiat....bolih jadi amalan

    ReplyDelete
  12. Salam Ummuaidan,

    TQ for sharing. Info yg cukup bagus utk yg sudah ada dan yg belum ada masalah kesihatan.

    ReplyDelete
  13. Baru teringin nak tau khasiatnya.. ;)
    Kat rumah takde tanam pokok ni tapi cukup suka tengok pokok tu membesar dengan sihat.. ;)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..

Nuffnang Ads