Saturday, 19 January 2013

[Our Garden] Yang Terganggu dan Tak Berhasil

Lama usia batch bendi yang ada dikebun sekarang nie, dah lebih 4 bulan. Sebelum dilanda taufan sudah berbunga dan hampir berbuah. Namun setelah dilanda taufan pokok tumbang, dipulih balik kelihatannya subur seperti dibawah.. 


Nampaknya selepas sebulan kemudian, walaupun pokok semakin membesar dan kelihatan gemuk..malah tingginya mencapai ketinggian pagar, belum ada tanda2 berbunga pun lagi sampai sekarang. Setelah yakin bahawa pokok telah terganggu dan kemungkinan besar tidak akan berbuah, maka hari ini kami telah mencabut mereka2 ini kesemuanya.. 

Sudah menjadi longgokan yang sesuai untuk dijadikan kompos kemudiannya...

Inilah rupa tapak tanaman ini setelah dibersihkan. dan Alhamdulillah telahpun selamat disemai yang baru..semoga cepatlah tumbuh nanti..inshaallah.

25 comments:

  1. Yg dibuang menjadi kompos berguna. X rasa ralat sangat kan

    ReplyDelete
  2. Besaq2 nya daun bendi tu ummuaidan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg besar hitomi..tp sy tak paham nama tak berbunga pun,..

      Delete
  3. rasa kesian lak tengk pokok yg subur dibuang... namun utk harvest hasil decision must be made..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayang nak buang tuh kak..awalnya ckp ngan abuaidan jgn buang kita tengok dl. lama nunggu takder baik buang jer kan..

      Delete
  4. alahai kesiannya pokok2 tu, nampak sihat dan subur, kalo jadi berbuah banyak tu, gerenti jiran sebelah dtg bg apa2 yg hampir expired utk ditukar ngan bendi buat kari...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..jiran sebelah tuh lebih sukakan kobis ataupun tomato..bendi tengok diorang pun ade tanam..

      Delete
  5. pokoknya stress kot..sensitif n ada jiwa..sedap masak asam pedas bendi ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..tergezut gamaknya..hmmm asam pedas ikan bendi mmg best..

      Delete
  6. assalamualaikum ummu...moga semaian tu membesar dgn baik..:)

    ReplyDelete
  7. masih semai bendi atau sayur lain?

    ReplyDelete
  8. ok lah tu, kalau dah tak berbuah buat apa nak tunggukan..semoga sihat selalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh kak..makan space jer..baik buang tanam baru...

      Delete
  9. Salam Ummuaidan,

    sayang jugak ya bila terpaksa cabut dek krn x berbuah. Harap yg baru akan tumbuh subur lagi dan banyak hasilnya. Buat celur cicah budu pun sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam makji..
      begitulah kesudahannya makji wpun pd awalnya nak tunggu jgk..namun eloklah buang tanam baru kan..

      Delete
  10. inshaaAllah..moga nanti besar sihat & berbuah...boleh letak dlm asam pedas :)

    ReplyDelete
  11. besar betul ye saiz daun dia, tapi sayangnya tak mau berbuah pula. saya punya pokok daun dah tinggal berapa helai je, nak juga berbuah sikit-sikit. harap-harap bendi yang baru ditanam tu berbuah dengan banyak lepas ni. Aamiinn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg so far terbesar dan tersubur wani..namun apakan daya lama tunggu tak jgk berbuah, sy pun tak paham..wani ade lgi ya bendi..dah bagus tuh..
      ameen atas doa tuh..:)

      Delete
  12. Assalam Ummu..
    takpe lah kan.. bukan rezeki di situ...
    moga yang baru ni tumbuh subur kan?..insyaAllah.. dpt lah di tuai hasil nya nti...:)

    ReplyDelete
  13. ranjinnya ummuaidan nie...
    bestnya kalau buat bendi rebus air cicah sambal belacan hi hi

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads