Sunday, 10 February 2013

Menanam Pudina Pula

Pudina merupakan sejenis herba yang berasal dari keluarga Labiatae dan ia tergolong dalam spesies mentha.Terdapat berbagai jenis pudina di seluh dunia, antaranya:

  • mentha spicata "moroc-can" yang berkesan dalam meredakan kekejangan otot,
  • mentha aquatica untuk merawat cirit-birit
  • mentha arvensis yang boleh melegakan demam selsema dan menghilangkan rasa loya.

Diantara khasiat pudina adalah :-
  • bertindak sebagai perangsang dan membantu penghadaman 
  • serta mengurangkan flatulens. 
  • bersifat antiseptik, antiparasit dan antivirus.
  • Pemakanannya boleh merangsangkan tubuh badan mengeluarkan peluh.
Daun pudina juga digunakan untuk membuat ubat sapu untuk merawat selsema, sakit kepala, kekejangan otot dan sakit-sakit badan. Minyak yang diperbuat daripada daun pudina boleh menghilangkan rasa loya serta kejutan dan mempertingkatkan konsestrasi.

Begitu banyak khasiat pudina nie yang kita kadang2 tak aware akannya..

Baru2 ini terdapat kelebihan pudina yang dibeli dari pasar, sayang hendak dibuang begitu sahaja..maka merajinkan diri untuk menanam didalam bekas..beginilah cara kami menanam pudina dicuaca yang amat panas....


Pudina yang tidak habis digunakan

dibuang daunnya dan tinggal batang untuk ditanam..

 tempat untuk menanam yang belum siap....

 ready untuk ditanam..

 Batang pudina dikerat dua dan dicucuk kedalam tanam..

 Disungkup dengan rumput kering untuk mengelakkan kekeringan.

 seminggu  kemudian..daun2 baru tumbuh

3 minggu kemudian..semakin subur..

Mudah kan menanam pudina nie..tidak perlukan banyak penjagaan cuma pastikan disiram dengan air 2 kali sehari sekurang-kurangnya.

Pudina banyak digunakan dalam masakan, sebagai ulaman mahupun di letak didalam tea memberikan aroma segar pudina tea...kalau makan laksa utara, takder pudina rasanya mcm tak sah kan....

ref : info

25 comments:

  1. Best best.. sedap ulam pudina ni..semoga rimbun pokok ni..roti nan dan ayam tanduri sedap ada sos pudina..

    ReplyDelete
  2. menarik nyer... ! cuma kena rajin aje kan

    ReplyDelete
  3. Salam ummu....dulu masa tidak bekerja lagi..saya pun ada tanam pudina di tepi pagar rumah...sungguh rimbun walaupun saya tak guna pun...sekarang dah tak ada dah....memang mudah dia beranak pinak

    ReplyDelete
  4. baru taw yg pokok pudina ni senang tumbuh n jaga.. ingtkn susah nk tanam n jaga...huhuhu

    ReplyDelete
  5. Sedapnya kan kalau letak dalam teh kan. Rasa ilang stress

    ReplyDelete
  6. oh...baru I tahu ada caranya nak tanam pudina. I ni kalau nk tanam apa2 main cucuk2 mcm tu je..hihi..

    ReplyDelete
  7. @suka suka
    betul tuh kak..kalau buat tandoori mesti kena ade pudina nak buat sos pudina

    @kesuma Angsana
    betul tuh KA ..kena rajin sket mencucuk2 nie..:)

    @kniedaz
    mmg betul kniedaz..tp kalau cuaca panas sangat tak cukup air pun blh jadi kekeringan jgk kan..

    @Ahlam Miera Shafie
    tak susah mana pun nak tanam..janji ade bekas buh tanah & rajin siram jer...:)

    @zamzurina
    saya suka baunya tu..mmg wangi kalau letak dlm teh...

    @pendragon
    hehehe..i pun tak taw sangat dulu..cuma tgk orang guna common sense jer lah kan dlm bertanam nie...blh idup kan tanam kat qatar tuh..

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. cantik tgk daun pudina muncul disebalik sungkupan tu...

    ReplyDelete
  11. @shafirul suffian
    hmmm..menarik jgk kan...

    ReplyDelete
  12. Assalam Ummu..
    baru dpt singgah kt sini..Rindu! hehe..internet kt rumah ni kejap ada kejap hilang..
    banyak jg khasiat pudina ni kan? nak tanam pun senang.. atie sllu makan buat ulam je masa duk semenanjung dulu.. kat Lahad datu ni mcm susah nk jumpa..:)

    ReplyDelete
  13. Pudina saya ambil dari jiran Arab, asalnyadia ambil dari jiran Melayu. Kira dah kacuk kot, hehehe. Tapi tak berapa subur semenjak musim hujan. Harapnya lepas ni subur kembali. Mungkin saya perlu tanam semula.

    ReplyDelete
  14. Salam Ummuaidan,

    banyak jenis rupanya pudina ni, pun banyak juga khasiatnya!

    ReplyDelete
  15. senang rupanya tanam pudina ye kak. pudina kat rumah dah kering, mungkin kurang air.

    ReplyDelete
  16. Assalam ummuaidan
    Camne rasa gorengan tepung dengan ramuan kangkung + daun ketumbar? Kenapa tak dengan daun pudina? Pudina dalam teh, memang superb!

    ReplyDelete
  17. @atie yusof
    wkumsalam atie...waaah patutlah tak nampak kelibat atie..internet prblm yer..hehehe..mmg senang nak tanam tuh tie...mungkin kena beli kot pudina kat semenanjung pastuh balik tanam kat lahad datu kan...

    @mama ponkey
    oiihh..pudina kacukan lagi tuh..mesi bet rsnya kan...kdg pudina bila dah nampak cam kering gitu elok jugak tanam balik...

    @ummu madihah
    wkumsalam makji...memang banyak khasiat..sy pun baca nie baru tahu..elok amalkan kan...

    @hijau daun
    senang jer hijau daun...nampaknya kena tanam balik semula tuh kan...


    @temuk
    wkumsalam pak temuk
    rsnya gorengan tuh kan pak temuk masa panas sedap jgk..tp esoknya nak makan lagi dah kureng rsnya...kalo letak daun pudina mungkin rs cam jemput2 india kot pak temuk..tak pernah cuba lagi tu..hehehe..

    ReplyDelete
  18. Akak pun ada tanam pudina.Masalahnya kalau biar tak kutip pudina ni cepat merajuk..pokoknya jadi kering dan mati..betul tak ummi. Tapi boleh hiup balik walau sebesar batang mancis, kalau belai hidup balik..pelik pokok ni.

    ReplyDelete
  19. Pudina juga boleh menjadi tanaman penghalau sama seperti bawang dan kucai. Apa kata puan cuba tanam bersebelahan dengan tanaman yang selalu diserang serangga perosak untuk kaji keberkesanan pudina ini.

    Berdasarkan pengalaman saya menanam kangkung dan pudina bersebelahan, ia memang menjadi.

    ReplyDelete
  20. erkk ore takleh la bau pudina ni. terus sero nok pengsan.

    pelik jah keh ore ni

    ReplyDelete
  21. Kakak cucuk aje di pasu bunga aje ummu pun boleh tumbuh tapi taklah subur macam yg ummu tanam

    ReplyDelete
  22. salam,Nor..wahhh..pudina pun ada,ye..hrmm...mesti rsa fresh gitu klau minum teh pudinakn? :)

    ReplyDelete
  23. bau pudna best...pernah bau..suker... :)

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah saya pun baru beli..dah makin cantik...selalu saya guna dalam masakan sebab membantu saya bila diet...

    ReplyDelete
  25. Info berguna.... mesti cuba sebab selalu tanam asyik tak menjadi aje. Buat yg lain jom tengok http://wadiumi-bicarapena.blogspot.com/ pula ya.....

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads