Thursday, 7 February 2013

Musim Labu

Sepatutnya pada awal tahun begini kami dapat menikmati musim buah2an tempatan iaitu limau mandarin. Memandangkan limau mandarin yang baru berbuah semuanya gugur kerana taufan yang telah berlaku..jadi tiadalah musim limau mandarin kali ini.

Musim durian atau langsat atau duku atau rambutan atau dokong ... jangan bermimpilah..memang takder. Dulunya orang2 dikedutaan pernah membawa masuk durian untuk ditanam namun tiadalah menjadi..begitu juga rambutan..tidak sesuai dengan cuaca pulau barangkali.

Berbalik kepada tajuk..musim yang ade dikebun yang baru bermula sekarang ini adalah musim labu kundur..heheh... Ini labu import dari tanahair ini bat pengetahuan korang..benih yg dieksport oleh Kak Puteri Purnama.

 Yang berbuah diatas jaring greenhouse..

Yang berbuah diatas pagar belakang

 Buah yang lebih muda..diatas pagar juga..yang menjalar kedepan..

Nampknya tukang kebun tiada rezki ngan menanam tembikai, asyik jer tak menjadi. Namun lain pulak ngan labu kundur nie..tak jaga pun berhasil.alhamdulillah.

Pada pendapat korang...masak apa yang sedap ngan labu kundur nie ya?

22 comments:

  1. labu ape ni ummu? sy suka sgt labu..paling suka labu sira..kalau gi kb wajib beli..sangup berplastik bag naik flight hahaha

    ReplyDelete
  2. oooo mace ni ghupo labu kundur, tok penoh napok lagi.....nok masok gapo ek?

    air kotok labu kundur pernoh lah minum.......

    ReplyDelete
  3. Assalam Ummu..
    sy jarang makan labu kundur ni.. selalu nya klu makan kt rumah mak lah..tapi lupa2 ingat masak apa, yg sy tau kuning2 rupanya (santan kot)..hehe..

    ReplyDelete
  4. salam ummuaidan...menjadi sungguh nampaknya buah labu tu..walaupun kurang digemari selalunya kak siti buat manisan..potong labu tu dalam bentuk kiub masak dengan gula batu..jangan manis sangat..bagus untuk sejukkan badan..

    ReplyDelete
  5. Besar-besar ummu. Kalau kakak masak lemak pun boleh, masak air/bening pun boleh, tumis-tumis dgn udang pun boleh eh.... sedap ni ummu. Kalau kakak beli biasa taklah sebiji tapi yg dah potong suku atau separuh kalau besar.

    ReplyDelete
  6. Saya biasa mnm air teh kundur yeos ja. Wangi..hehehe

    ReplyDelete
  7. assalammualaikum dik,
    wah dah berbuah ye.Alhamdulillah.
    Kalau nak petik tunggu matang dulu baru wangi, nak tahu dia matang nanti buah kundur ni seluruh badannya akan diselaputi bedak berwarnah putih.. sebab tu kalau buat sayur dia akan kelauarkan aroma kundur wangi.

    ReplyDelete
  8. salam umuaidan.....

    menjadi betul buah kundur tu....yan tak pernah makan kundur nie...tak suka ngan baunya....mak yan selalu masak sayur tumis katanya sedap...

    ReplyDelete
  9. banyak nyer menjadi..besar-besar..masak apa eh..labu kundur lain kan dengan labu air....tak penah kut makan labu jenis ni

    ReplyDelete
  10. @wanie ibrahim
    nie labu kundur wani..rsnya utk sira labu kuning kan...wah minat betul labu yer..

    @mixed family
    sy pun br first tim tgk..masok air kot dok...

    @suka suka
    alhamdulillah

    @atie family
    wkumsalam atie..sy pun tak ingat pernah makan tak labu nie.heheh..masak kuning tuh labu kuning kot ..

    @wana
    salam akak..alhamdulillah menjadi..ooo buat manisan cam gula2 agar tuh yer kak? mcm pernah rs..blh cuba kalau cam tuh

    @kakzakie
    Thanks kakak for the ideas..tumis cam labu air pun sedap kan..tak pernah tgk live lg sebenarnya labu nie..

    @nor azlina
    oooo ade just kundur jgk yer..naper sy tahu err..:)

    @puteri purnama
    wkumsalam kak
    oooo matangnya bile diselaputi bedak yer..mungkin lambat lagi kot..tak sabar nak cium bau wanginya nie kak..heheh

    @yan's cottage
    salam yan..yan lak tak suka bau nyer yer..ade orng suka..sy lak belum pernah cuba lagi ..heheh

    @nadia rashid
    alhamdulillah nadia..baru first time tanam nie..mmg lain rsnya ngan labu air tuh yg tak biasa masak tuh..huhuhu

    ReplyDelete
  11. mesti ad beza kan antra labu kundur ni gan tembikai..wlupun sifat menjakar ye sama :D ayut pon tak tahu nk msak apa klu sayur ni...

    ReplyDelete
  12. salam,Nur..k'im blm pernah mkn buah kundur...minum airnya pernahla :)

    ReplyDelete
  13. Salam Ummuaidan,

    Mak Aji x pernah makan labu ni, minum airnya pernahlah. Org Cina suka labu ni utk sejukkan badan. Cara masaknya wallahualam pulak.

    ReplyDelete
  14. law kundur mama sy wat masak sayur air ja... tumis bawang merah putih cili kasi pedas ckit.. letak ikan blis skali tambah air mendidih masuk kundur.. wahh sedapnya...
    muahahahhaa pos mai sebiji kak

    ReplyDelete
  15. As salam ummu,
    Labu kundur ni serasi dgn ummu sbb tu ia berbuah lebat. Betul spt kata cikgu puteri tu, buah labu kundur ni akan bertompok2 putih mcm pakai bedak bila dah matang.

    Labu kundur juga blh dibuat halwa.

    ReplyDelete
  16. yg tahu buat masak air/bening je... ketukkan bawang putih, lada hitam dgn ikan bilis racik... sedap dah tu... :)

    ReplyDelete
  17. @AYUT
    mmg ade byk bznya yut..tembikai lagi susah nak tanam..cerewet ngan nak byk nutrient, tak blh lembap2..kang cepat mati lak..

    @QA'S MAMAPAP
    Salam kak imi..sy pun ingat ingat pernah minum airnyer ker tak..hehehe

    @UMMUMADIHAH
    Salam makji..tulah makji.ramai yg tak familiar ngan labu kundur nie..kena buat research sket nie..

    @CHEIDA MAYMEE
    Mcm sedap jer cr Cheida describe nie..nanti msak akak nak cuba gak..heheh msk nanti akak poskan yer...

    @ADRY@DAUN
    Wkumsalam che adry
    mmg serasi ..rajin berbuah lak tuh..kena tunggu sampai lab nie berbedaklah yer.. nak buat halwa tuh tak paham sket...

    @EJAMARIA
    masak air pun sy rs sedap gak..cam labu air msk ngan lada hitam gitu

    @OLIVE
    good kan olive..my rezeki...:)

    ReplyDelete
  18. wah rezeki nie.. selalunya masak air yang kakzakie katakan tu .. memang sedap.. liya kekadang selalu masak cam tu jer..

    ReplyDelete
  19. selalunya buat masak macam desert gitu...l2 pengat ..tapi selalunya buat jus labu kundur dengan ais blended..PERGH

    ReplyDelete
  20. @Mohd Hazayri
    Bags jgk idea nie..akak pun tgh pikir nak wat camaner labu nie...:)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads