Saturday, 23 February 2013

Bokololo DiMusim Hujan

Nampaknya seminggu nie hujan memanjang..daripada hujan 'baik-baik' sekarang nie semakin menjadi hujan 'berjaga-jaga'. Pagi ni pun mendung gelap cuacanya..hujan turun ..rest kejap..kemudian turun lagi... rest lagi..turun lagi... risau jgk ngan anak2 sayur dibatas..moga Allah pelihara mereka..

Bila hujan, nak kemana pun tak dapat..alih2 dok umah perut yang manjang rasa lapar...kalaulah dok kat M'sia dah borong sebakul kuih kat kedai simpan kat umah..kejap kejap masuk dapur makan..heheh

Namun apakan daya bila dok tempat ornag nak makan makanan kita kena gak buatnya sendiri... 

Pernah makan bokololo? Alaa tepung boko ubi kayu laaa... orang sini panggilnya bokololo..depa pun terer gak buat kuih boko ni namun tak pernah makanlah yg depa buat, takut tak selamat...

Kuih tepung boko ubi kayu nie my feveret..bila ade ubi kayu kat kampung selalu suruh mak membuatnya..semualah mak buat dari gari ubi hingga parut ubi, masak semuanya.. hanya tinggal jd tukang makan jer... sekarang rasakan, semuanya terpaksa dibuat sendiri dari gali ubi, kopek kelapa, parut kelapa, mesin ubi..stim dsbnya...rasakan ..huhuhu.

Namun alhamdulillah cukup puas ati dpt makan jugak..sedap jugak tiada tandingnya (hehe..sapa lagi nak puji)

Tepung boko ubi kayu dibuat daripada parutan ubi kayu, kelapa dan gula melaka.

Meh tgk proses berpenat lelah semata2 nak makan tepung boko nie..

Ubi yang dicabut..musim hujan lebih senang sbb tanah lembut..namun rsnya masih ade yg tertinggal dlm tanah lg tuh.

Duan pisang kecik (serendah) abuaidan yang kena curik ..hehe 

Tepung yang siap untuk dibungkus

Bungkusan daun pisang tak berseni..bersedia untuk masuk kukusan.. 

 Dalam 20 minit kukus ..siaplah ..

Tepung boko nie elok dimakan jika sejuk sikit daripada panas keluar kukusan..(namun ku tetap makan panas2 sebab tak sabar nak tunggu).. feveret semua orang dlm umah nie..

Namun yang naik hanginnya adalah budak kecik sorang nie. Mula2 kemain lagi dia makan..lepas satu, satu mintak. Kita dah kenyang dia masih mintak lagi..cepat pulak tuh habesnya..curiga jgk..Keluar jenguk tempat dia dok makan2...rupanya2 sebahagian dia bagi kat burung2 diluar rumah!! apa lagi meletuslah gunung berapi. Mummy buat penat2 seluruh tenaga, nak makan terus habis semua pun sayangg, ko senang2 bagi kat burung..huhuhuh

25 comments:

  1. As salam Saya pernah dengar kuih ni rasanya sama macam kuih lepas ubi ke?

    ReplyDelete
  2. @Azmatun..kuih lepat ubi yer? mungkin kot..cam ah lupa lah sket..

    ReplyDelete
  3. wah bestnya..kak siti nak buat jugaklah..jeleslah pulak tengok..haha.Ubi memang kegemaran kak siti buat lepat memang sedap..tapi anak dara kak siti yang first tu suka makan pengat ubi..aidan2 macam2 perangai dibuatnya...hahahah

    ReplyDelete
  4. Sedapnya makan sambil minum teh...dah lama tak makan ni, dulu selalu mak yang buat.....tiba2 rindu dengan mak di kg...

    ReplyDelete
  5. ummu bagi kak siti resepi..tengok2 kat tenet macam lain je dari ummu punya..hehe..sebenarnya first time kak siti tengok kuih ni..

    ReplyDelete
  6. aidan sayangkan binatang dan suka bersedekah, baguslah tu....hehehe

    ReplyDelete
  7. Assalamuaikum kak nor :)

    laa tepung boko ko? igt gapo la td. namo pelik sgt. hihi.

    mok ore suko buat, ore suko makey. hihi. tuoh la punyo ank gini.

    dio nk saem ngn burung tu kali. nk tggu adik lmbt lg. hehe.

    ReplyDelete
  8. Hihihi...gelak2 baca n3 Ummu ni..
    Aidan tu buat perangai..hihi..lebih kurang Pa'e je..punya baik hati kan bagi kt burung..masalah nya yg dlm rumah pun belum puas makan..
    sllu juga makan bokololo ni Ummu..tapi mak yg masak.. I tolong makan je...hehe:)

    ReplyDelete
  9. @wana
    salam kak siti..biasa buat lepat yer..nie lebih kurang jgklah..pengat pun sedap..nanti inshaallah ade ms sy letakkan resepinya yer kak...

    @mia kassim
    sedap..makan gitu shj pun dah sedap..hehe

    @smrose
    haa ya lah tuh..elok sedekah kat maknyer yg kempunan nie dulu..heheh

    @nuraim
    waalaikumsalam aim
    tepung boko lah nie.mulo pun mok kaknor jgk dok buat..lo nie keno buat sediri lah plok...

    @atie yusof
    itulah atie..mmg geram betul dibuatnya..naik hangin haa..hehehe..kat sini nak mkn kena rajin2 buat sendiri..huhuhu

    ReplyDelete
  10. Salam Ummuaidan.. he he mak jimat2 anak bagi perabeh kt burung.. biarla dia..dia suka burung.. nanti ajar dia beri makanan burung yg lain.. nak dpt adik lagi cerdik diakan! Sedap kuih tu.. kalau lepat ubi dibungkus semuanya tak terkeluar macam tu..

    ReplyDelete
  11. Hahahaha...cute lah aidan nih !!!

    Generous anok buje demo nih nor......

    ReplyDelete
  12. Hahahaha...cute lah aidan nih !!!

    Generous anok buje demo nih nor......

    ReplyDelete
  13. macam kuih lepat ubi je ni...lama dah tak rasa kuih ni...:)

    ReplyDelete
  14. aduuuuu,aidan..pemurah & penyayang sggh kamu ye,aidan...eheheh!!bertabahla mummy Nor,ye,ngeheheh!!

    ReplyDelete
  15. aduuuuu,aidan..pemurah & penyayang sggh kamu ye,aidan...eheheh!!bertabahla mummy Nor,ye,ngeheheh!!

    ReplyDelete
  16. aduuuuu,aidan..pemurah & penyayang sggh kamu ye,aidan...eheheh!!bertabahla mummy Nor,ye,ngeheheh!!

    ReplyDelete
  17. Hahhahaha pertama, rasakan buat sendiri, baru tau kan.
    kdua, si hero tu. penyanyang dia sanggup kongsi dengan burung2. nnt bila dia pandai buat sendiri baru dia tau kot hehhe.
    Org Kelantan panggil Bokololo jugak kan haha.

    ReplyDelete
  18. Salam Ummuaidan,

    Sedapnya, bukannya lepat ubi namanya kalau dibungkus mcm tu, kalau tepung boko yang dibuat dalam talam?? Nama bokololo lebih kurang sama dgn tepung boko ya! Bertuah anak bujang, diberi makan burung, he he!!

    ReplyDelete
  19. salam dik,
    sedapnya.Nak buatlah, ubi tu parut dgn.apa?..

    ReplyDelete
  20. Tak pernah dengar! bokololo! sound like cartoon japan..haha. will do it.

    ReplyDelete
  21. eeee itu feberet melor. lama tak makan seingat melor masa umur 17 tahun last makan . tetiba melor rindu kampung

    ReplyDelete
  22. tengok tepung boko ubi kayu teringat main bah kat kampung!

    ReplyDelete
  23. @suka suka
    salam kakmar... ialah tuh galakkan dia bg kat burung lagi yg maknya berpenat2 membuat ..huhuhu..lepat ubi tuh dah lupa lah rsnya...

    @mixed-family
    buka generous tuh dini, menganiaya mok dio..:)

    @pinkycat
    mungkin kot ..sy pun dah lupa camaner rs lepat..:)

    @QA's mamapapa
    yerlah tu penyayang yg menganiaya maknyer....huhuh

    @nastyna
    mmg seronok betul dia bg kat burung sampai gelak2..ingatkan borak ngan jiran sblh umah.huhuh

    @ummu madihah
    yg mak sy buat camni makji dipangil tepung boko..sama gaklah namanya..

    @puteri purnama
    salam kak..ubi tuh mesin ngan food processor jerr...

    @olive
    hehehheh..lolo means coconut...

    @melor
    dah lama tuh..dia mesti lama tak blk kg....huhuh

    @na
    musim ujan2 sedap kan makan...

    ReplyDelete
  24. hihihi..aidan berkongsi rezeki kot tu kak... :) sabor jela kan..lom puas lg mkn,burung yg puas mknnya nnt.hihihi

    ReplyDelete
  25. tk pernah dengar lak nama kuih nie... tapi liya rasa macam lepat ubi nie... tau makan je tapi buat liya tak tahu.... ^_^

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads