Monday, 18 February 2013

Menikmati Local Melon

Melon merupakan buah-buahan yang berjus dilindungi oleh kulit yang agak keras diluarnya. Pelbagai jenis variety melon daripada tembikai, muskmelon - honeydew & cantaloupe...

Yang dikongsikan hari ini adalah tentang melon yang hanya dikenali sebagai melon disini..  berbeza dengan watermelon & honeydew melon ini adalah tawar rasanya.. jika hendak dimakan begitu sahaja mungkin kurang menyelerakanlah...

Seumur hidup ditanahairku belum pernah merasa melon ini..mungkin korang pernah merasanya kan. Berbeza dengan disini, dimana ianya merupakan buah2an tempatan yang agak popular. Jadi setelah diperkenalkan oleh en.  Abuaidan, barulah paham bagaiman hendak menikmati buah nie....

Buah melon yang telah masak

Isi didalamnya

Dipotong kecil dan letakkan beberapa sudu gula untuk memaniskan..kemudian sejukkan didalam fridge

Lebih kurang 2, 3 jam barulah ready..gula pun dah hancur bercampur ngan jus melon yang keluar..barulah enak dimakan dihari yang panas..boleh menyejukkan badan...

Buah melon macam nie ada kan kat Malaysia? Korang biasa makan tak... (pastinya aku lagilah yg jakun..huhuh)

31 comments:

  1. sebelum dibelah,nampak mcm buah betik,kan..
    kalau dibuat jus mcm honeydew tu agak2 sedap tak..

    ReplyDelete
  2. eh tak manis ke? Kalau kat Bradford, melon mcm ni mmg manis sgt.. tapi tak boleh beli selalu, sejuk... mudah sakit urat :)

    ReplyDelete
  3. Jakun jugak ni x pernah tgk. First time. Ingat kot betik tadi

    ReplyDelete
  4. Sekali pandang cam buah betik.....saya pun tak pernah rasa lagi buah ni sebab tak pernah jumpa...hehe

    ReplyDelete
  5. luar nampak macam betik,dalam macam honeydew.

    ReplyDelete
  6. tak kisah tak manis..ditambah gula manisla dia kan.. mesti sedap! sebab faveret org tempatan..

    ReplyDelete
  7. Dah mcm tembikai cina lak ek..yg org mkn dgn santan tu

    ReplyDelete
  8. salam ummu....

    kat sini memang ada...tapi tak pernah beli dan makan...sedap ke...?

    ReplyDelete
  9. @kamsiah
    kalau tengok dekat2 tak sangat kak..buat jus kang kena kena gula byk2..hehe

    @nurbijen
    mmg tak manis langsung utk dimakan begitu shj..jenis lain kot..sakit urat yer..hehehe..sib baik seminggu sekali jer merasa..

    @zamzurina
    hehehe..nasib baik ade gak orng yg tak pernah tgk..:)

    @mia kassim
    rsnya kat malaysia jarang ade kot..except kalo ade yg import

    @ibuqistina
    tgk dekat taj mcm betik sangat..tp dlm mcm honeydew lah jgk...hehe

    @suka suka
    kalo tambah gula baru sedap kak..sebab rs segar kan makan sejuk2..sebiji boleh habes..heheh

    @nor azlina
    tembikai cina? heheh..rsnya lain kot...:)

    @yan's cottage
    ade jgk yer...sedap bila taruk gula ngan makan yg sejuk yan...

    ReplyDelete
  10. Assalam Ummu..
    atie pun tak pernah makan jenis melon yg ni.. selalu dok beli honeydew je..sedap plak bila gula tu dah sebati dgn buah.. makan sejuk2 msti sedap kan?..:)

    ReplyDelete
  11. salam ummuaidan...pertama kali kak siti dengar ada juga rupanya buah yang tak rasa manis..Hebatnya anugerah Allah buat hambanya..dikurniakan kepada kita pula cara untuk mengatasinya menjadikan ianya hebat..

    ReplyDelete
  12. Ni best singgah kat kebun ummuaidan..ada je hasil tanaman baru...tk penah tgk melon ni..

    ReplyDelete
  13. Kalau kakak makan tak payah bubuh gula pun dah manis ummu. Tapi tak tahulah kalau di sana jenis tak manis. Kalau yg biasa kakak beli macam ini manis.

    ReplyDelete
  14. As salam ummu,
    Buah ni sama dgn timun betik kat Malaysia. Yg berbeza hanya warna dan corak pada kulit. Rasanya juga mungkin sama. Cuba ummu buat jus, buh susu cair... Sedappp!!!

    ReplyDelete
  15. isi dia nampak mcm rock melon. sbb selalunya I beli melon yg dipanggil rock melon yg dah siap dipotong, x tahu rupa bentuk asal dia...

    ReplyDelete
  16. macam penah kulihat tapi tak tauler serupaker idak... sayapun kalau makan tembikai kalau yang tawar letak gula cam gitu..

    ReplyDelete
  17. dulu di kmpung saya mereka pangil timun beti..tawar rasanya..bisa hiris halus tabur gula tambah ais batu..nostalgia.

    ReplyDelete
  18. Salam Ummuaidan,

    rupa macam betik dr luar dan dari dalam mcm timun betik. Kalau tawar memang yalah tu. Kalu kat kg dulu2 makan dgn santan (boh garam sikit), boh air gula nise, sedap, apa lgi kalau boh dalam peti ais dulu!! Musim panas2 ni sedap makan.

    ReplyDelete
  19. @atie yusof family
    wkumsalam atie...
    jrg jumpa kan kat sana..kalo taruk gula makan sejuk2 mmg best...sebiji pun blh habess...heheh

    @wana
    salam akak.. ooo tak pernah dengar buah yg tawar yer...mungkin ade hikmahnya kan Allah ciptakan demikian...manusia pun belajar utk jadi lebih kreatif...

    @na
    nie bukan tanaman kat kebun @na..ini kat kebun orng lain lain...blom menjadi lagi yg kat kebun..hehehe

    @mixed family..
    sipe lamo sket jdlah juicy sket...

    @kakzakie
    nie tak manis langsung kakak..mmg tawar..kalo tak letak gula mmg fail rsnya...hehehe

    @adry@daun
    wkumsalam che adry
    sama ker? nampak kulit luar cam lain jer kan..buat jus? heeehe...tak tahu lah rsnya camaner nanti...

    @cho zila
    dulu ms kecik2 pernah gak letak gula dlm tembikai tawar..hehe

    @knor
    oooo..timun betik pun orng makan cam gitu jgk yer....

    @ummu madihah
    salam makji... tgk dekat tak cam betik sgt mak ji ..sbb nie byk berlekuk2 luarnya...rsnya buah nie lg besar banding ngan timun betik makji...boh air gula nise yer...nanti leh cuba tuh..:)

    ReplyDelete
  20. Tapi for KA lebih suka yg x manis2 ni! berbeza citarasa ye

    ReplyDelete
  21. nk taye name mmg melon je nama ye..nk kata mcm tembikai kak nor ckp len ckit..hihihi...ni tembikat susu yg kuning tu kot kak...huhuhu,,,tak sure...

    ReplyDelete
  22. kumpul lah benih tu, kirim kat kita.Mana tahu idup pula di tepi pagar rumah ni,,hehehe..terasa segarnyakan sesuai untuk buka puasa sunat hari isnin.

    ReplyDelete
  23. rupa dio macey buah betik. butir dalam dio tu mace buoh tene pulok. tau la, xrajin tgk pn. hehe.

    ReplyDelete
  24. saya pun tak biasa ngna melon yang ni, selalu honeydew tu jer la. sedap gak ni manis2 sejuk.

    ReplyDelete
  25. @Kesuma Angsana
    KA jaga kesihatan kan..tak suka manis2..heheh


    @ayut
    tembikai susu akak tak rasa...pun akak tak ingat actually tembikai susu tuh..depa kata lebih cam timun betik

    @puteri purnama
    wah...hari tuh kumpul pastuh buang sbb byk ulat (tak cuci dulu kan..) nantilah kalo beli lagi sy simpankan yer kak...

    @nuraim
    jrg kot ade kat tepat gitu buah timu gini..tp make gitu jah meme tok sedap aim..heheh

    @nastyna
    sy pun awal2 ingat honey dew..tp bila dah cba mmg tawar sangat tak mcm hney dew...:)

    ReplyDelete
  26. aduuuhhhh...kecur plak nengok melon tu...mesti sejuk je bila lalu kut tekak,ngeheheh!!

    ReplyDelete
  27. tak pernah tengok pun. sedap ke?.. hehe

    ReplyDelete
  28. apa lagi? kirimkan la benihnya (dgn muka x malu..he he..)

    ReplyDelete
  29. @QA's mamapapa
    sejuk2 makan boleh sedap kak..:)

    @myfreeminded..
    kalo makan taruk gula bari sedap.heheheh

    @lynnhelite..
    inshaallah nanti beli lagi nak try simpan benih lak..nanti leh eksport kat kwn disana.hehe

    ReplyDelete
  30. Salam kak.tu klau kt klate byk.lg2 kat area bachok.ore klate pgil timun betik..btulla, bleh mkn ngan santan n nisse.mkn sejuk2...heheh

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads