Monday, 18 February 2013

Meehon Kelantan Style

Sebut meehon mmg biasalah kan bagi korang..hari2 pagi petang leh jumpa...tahukah korang yang meehon nie tidak fofular dikalangan Indians? Maksudnya diorang tidaklah makan meehon/ noodles spt org2 Asian spt kita.. Jadi bila dah tak fofular, kuranglah dipasaran. Ade tuh ade yg paket kat supermarket namun tidaklah ade dihidangkan di restauran begitu sahaja...

Apapun..another type of noodles yg diorang panggil chow mein agak fofular..terpengaruh ngan chinese lah tuh...:)..Abuaidan pun lebih suka chow mein dari meehon yang katanya agak kering...hmmm

Anyway..selera melayu takkan hilang begitu sahaja kerana pengaruh tempatan kan... sekali sekala buatlah untuk menghilangkan rendu dan kepingin..tambah2 bila ade keropok...  

Dari kecil lagi biasa makan meehon mesti ade keropok..rsnya ramai orang kelantan yg biasa makan camni kan..? 

Selalu berpikir yang anak2 ku akan diajar/ diperkenalkan makanan yg biasa dimakan oleh ibu mereka walau dimana berada agar tidak lupa asal usul darah yg mengalir dalam tubuh mereka..(ceeehhh) Kalau korang perhatikan ramai dikalangan bangsa2 didunia nie baik indian mahupun chinese mahupun Arab..walaupun berhijrah dimana sahaja mereka masih mengekalkan makan asal usul mereka...kan..kitalah yang kena mengajar dan mewariskan pada anak2 kita...

Alhamdulillah Aidan mmg cukup suka ngan meehon..sekali makan berkali2 mintak tambah...makan ngan keropok..hehehe...inshaallah bila balik Malaysia nanti tidaklah asing baginya makan begini...:)


28 comments:

  1. SEDAP SUNGGUH NI..MMG RAJIN

    ReplyDelete
  2. Mmg kena kawankan bihun dgn keropok.....sedap sengoti lah ore kelate kato!

    ReplyDelete
  3. nor,

    ingat dok dulu2, kalu kt kelate, ado mihun kaler pink....hihihi..sedak sungguh....

    ReplyDelete
  4. salam ummuaidan..walau dimana kita berada jangan pernah lupa siapa diri kita..memang sesuatu yang sangat bagus jika kita sentiasa ada jati diri..barulah kita rasa kita sangat istimewa..

    ReplyDelete
  5. Atie sllu keliru lah Ummu antara Meehon dgn Bihun tu benda yang sama ke?? hehe..kt sabah ni klu bihun tu yg colour putih mee nya..halus2 mcm rambut.. Kelantan punya mcm kt atas erk?..
    Aidan tetap anak Malaysia..hehe:)

    ReplyDelete
  6. Kena pulak keropok ikan yg byk isi ikan tu..bertmbh tambah mkn bihun

    ReplyDelete
  7. Makan beehoon sup dgn bergedil pun ye juga ummu. Dgn keropok bukan dgn beehoon aje sedap ummu, dgn nasi pun sedap. Rumah kakak keropok mesti ada..

    ReplyDelete
  8. salam ummuaidan..kelantan kat mana ye..Anak kak siti yang bongsu tu belajar kat Uitm macang kelantan..

    ReplyDelete
  9. bg aidan makanan malaysia..nnt klu blik msia xla tekak ye plik sgt rasa...hihihi.mix culture..kelebihan bt aidan sbnr ye kan :)

    ReplyDelete
  10. ahhhh lindu nyer nak balik kg

    ReplyDelete
  11. chow mien tu nama cina. Mee tu ada tak kat malaysia? Nak try jugak. *ngada2 je kan. Suka nak cari benda yg susah2.

    Bukan org kelantan je tau yang makan bihun dgn keropok. Saya org pahang pun cenggitu. Pantai timur la kot. Sampaikan, kalo makan bihun takde keropok, rasa mcm nak nangis. [keke.. melampau.]

    ReplyDelete
  12. salam dik,
    wah sedap nya,
    sedap agaknya buat menu buka puasakan.Rajinlah ummi ni.

    ReplyDelete
  13. Papa Rayyan dan Ilhan kalau ada mee hun mesti nak goreng keropok. Kucing-kucing di rumah pun dah standby kalau bau keropok.

    ReplyDelete
  14. Tahniah kerana menyajikan makan kita untuk anak2 disana. Mama Nadz kalau masak bee hoon suka buat sambal sotong berkacang ..sedap untuk basah2kan mee hoon tu..W/salam

    ReplyDelete
  15. saya suka makanan kelantan walaupun bukan ore kelate, alang-alang tu letakla resepi skali...hehehe

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum kak Nor :)

    betul tu, gi mano pun kito makanan kelate tu tetap di hati. makanan gapo pn ttp xleh lawe makanan hk kito beso makey keh kak. huhu.

    #Doh add doh mudrikah tu kak. tp segan la pulok nk kenal2. hihi.

    ReplyDelete
  17. Salam Ummuaidan,

    Sedapnya bihun dgn keropok! Baru hr minggu hr tu Mak Aji buat, tp lupalah pulak keropoknya, bukan x de, ada, tp sebab ada duri palas agaknya sampaikan terlupa!

    Setuju tu, Aidan tetap anak Malaysia! Pandai ckp Melayu tak dia?? Kena ajar koho2 tu!

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Ummi, mmg sedap makan apa pun kalau ada keropok ikan, penambah selera..bagusla ummi biasa2kan tekak Aidan, lagipun makanan Kelantan mmg sedap2 belaka.

    Kelakar rupa Aidan pakai spec..siap ckp mcm tu kat ummi dia..hehe..sgt2 comel :))

    ReplyDelete
  19. Memang tak lengkap bihun tanpa keropok, huhuhu nak keropok!!! JJ pun suka mihun, kadang2 sampai tersedak penuh mulut, macam susah sikit kan nak telan.

    ReplyDelete
  20. hehehe, tadi pun breakfast nasi goreng dgn keropok... tak pernah jadi kalau goreng bihun... huhuhu, tips please!

    ReplyDelete
  21. Kat sabah jarang beehon makan dgn keropok...tapi dlm gambar tu cam sedap pulak...

    ReplyDelete
  22. @Knor
    hehee..bukan rajin....terpaksa...:)

    @pendragon
    kalo takdok kepok rs mcm tak sempurna kan....hehe

    @pendragon
    rsnya pernah tgk kot...taruk ssumbo kot dini...

    @wana
    salam akak..inshaallah asal usul ttp diingat walau dimana kita berada..thanks

    @kesma angsana
    alhamdulillah

    @atie yusof
    meehon &bihun sama la atie..heheh..kelantan nyer lebih kurang lah..yg kat sini nasib baik meehonnya tak ksara...

    @nor azlina yusof
    mmg bertambah2 azlina...tak tahulah sedap sgt kalo mkn ngan kopok nie...

    @kakzakie
    kalau beehon sup ngan kopok keping belum cuba lagi tu kakak..ngan beedil mmg sedap..nasi kerabu ngan kopok kan...

    @wana..
    salam kak..dekat2 lah tuh jgk..:)

    @ayut
    mmg akak selalu bg dia mknn melayu..pulut pun dia makan..heheh..mknn sini pun dia mkn jgk wpun agak memilih..

    @melor
    kena balik tuh...

    @lydsunshine
    rsnya chowmein tuh lebih kurang mee claypot laa..tp masak cam mee basah..
    hehehe..kopok mesti standby jer kan..kat sini nasiblah mak kirim kopok...

    @tukang kebun
    heheh..kucing pun nak kopok jgk tuh...

    @nadz
    ini mesti stail orng bukan pantai timur kan..hehehe..tp ngan sambal sotong atau sambal ikan bilis pun mmg sedap gitu...:)

    @smrose
    resepi biasa jer lah rose..hehehe..tumis bwg kisar ngan blackpepper..tak letak apa2 sos..s'pore style kan..heheh..pastuh letak jerlah daging mahupun sayur..siap!

    @dewberry
    heheh..very tasty...:)

    @ummu madihah
    salam makji

    heheh..duri palas sentiasa menjadi alasan kan...sy tu pun keropok yg mak hantar ari tu...

    aidan suka tiru jerlah kalo kita ckp melayu...aaalla inshaallah bila pegi sekolah nanti tahulah dia..:)

    @azlina
    waalaikumsalam kak...
    betul tuhkan kopok mcm lauk lah kan dlm gorengan nie...hmmm bkn semua makanan kelantan yg dia suka kak..memilih jgk tuh...

    heheh..pantang tu apa yg kita pakai..dia pun nak jugak tuh...


    @nastyna
    kalau meehon utk budak2 kdag2 cam kering kan...aidan pun tengok cam lekat kat tekak jer..kena standby air kan..hehe

    @nurbijien
    hehe tips..aaalaa ..ms menggoreng bhn2 tumis yg blended tuh kan..goreng sampai kering naik minyak kekuningan gitu..barulah masukkan ayam..then sayur...banyakkan sikit tumis barulah lembap sikit...telur boleh jer goreng lps ayam..taknak pecahkan bila dah hampir siap n gaul..tp sedap lagi pecah awal...

    @mia kassim
    bukan style kot orang kat sana... tuh beehon simple jer masak tuh..heheh

    ReplyDelete
  23. @Nuraim
    waalaikumsalam aim..
    meme betul tuh makanan kelate tuh ttp sedap gie mana2 pun...

    koho2lah kenal..lama2 oklah..:)

    @puteri purnama
    salam kak..boleh jer buat menu buka puasa...bukan rajin tuh kak..itulah yg buat makan lunch pun...dah lama dah tak msk tuh..

    ReplyDelete
  24. Nor.....klau k'imi kan..paling suka keropok tu yg besar2..letak meehon dlm keropok...then ngap!nyum2!!!

    ReplyDelete
  25. wahhh laparnya, singgah sini makin bertambah rancak lagu dalam perut ni. :)

    ReplyDelete
  26. bukan takat budak, I setiap kali makan pun tersedu2 tercekik (bukan gelojoh) hehehe. tapi tetap favourite.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads