Saturday, 1 June 2013

Projek Tanaman 4 Jenis Cili

Kebelakangan ini agak tidak berpuas hati dengan bekalan cili yang ade di'ladang' sendiri.. hampir kepupusan bekalan dan bekalan yang ade tidak memuaskan hati..

Semuanya cili ..tp kepuasan yang berbeza..yang berwarna hijau tuh adalah cili yang asal dari tanahair...manakala yang kecik tuh cili hutan yang tumbuh sendiri. Cili dari M'sia semakin berkurang buahnya dan pernah keputusan, mungkin pokok dah tua kot..kerana tak mau tunggu..dah hijau pun petik dah...

Inilah cili cilik hutan yang tumbuh sendiri..berbuah lebat namun tidak puas makan..sangat kecik dan perlu kutip lebih banyak untuk sekali makan. Sebab tiada choice, terpaksa jugak amek cili hutan nie...

So untuk back up plan, projek menanam 4 jenis cili telah dimulakan dari lebih sebulan yang lepas..agar mendapat bekalan secukupnya...inshaallah..

Yang masih dalam semaian nie benih cili tempatan..ianya berbuah walaupun cili Malaysia tidak berbuah..so back up planlah kiranya...1st choice mesti cili dari tanahairnya...:)

Juga projek tanaman 2 jenis cili besar yang berbeza walaupun kelihatan bentuknya sama... yang gelap sikit dipanggil capsicum Red Cayenne..dan yang pokok lebih cerah mungkin jenis seperti cili kulai...ditanam dibeberapa lokasi agar kebarangkalian untuk berjaya lebih tinggi..inshaallah..

Macam nie lah cili yang ditanam..bentuk panjang2 gitu..bila dah berbuah nanti bolehlah tahu sama jenis atau tidak..:)..inshaallah.

Dan juga cili dari Malaysia..yang dijadikan warisan..turut disemai dan akan ditanam. Sememangnya cili M'sia yang terbaik untuk cili jenis kecil kerana rasa pedasnya mencukupi..

Cili Malaysia yang masih dalam semaian..

27 comments:

  1. berbaloi tanam cili ni...kalau terlalu banyak cili merah bolehla buat cili boh atau cili kering...tp waktu pantang nanti katanya x boleh makan cili, boleh sebabkan angin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun terpikir gak camtuh..takut2 kalau tak abes kan...
      betul tuh berpantang kena elak cili lah..moga waktu tuh cili2 nie seronok membesar dl...:)

      Delete
  2. salam ummu...sesungguhnya cili dengan kita berdua tak dapat dipisahkan....hahaha.Tapi kaak siti tengok menjadi nampaknya ummu tanam cili.Kak siti langsung tak pernah menjadi lagi..tak taulah kenapa..bila nak besar je mulalah daun nya kerinting...apa lagi terus cabut sebab sakit hati...semalam baru semai lagi sekali...dan harap2 kali ni menjadi...bagi petua sikit ummu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak siti..
      agaknya kena serangan serangga kot kak..cuba akak tanam banyak2 sket..manalah tahu kan kalau 1 tak idup ade lg yg lain...heheh

      Delete
  3. sy pun nk mulakan jugalah projek cili, cili beso

    ReplyDelete
    Replies
    1. elok tanam cili besar sendiri..leh wat cili kering..

      Delete
  4. salam dik,
    subur lah cili tempatan tu.Tak berebut dengan burung ke, tempat akak ni, pantang ada yg.ranum, burung petik dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak..
      mmg kcik2 camtuh pun burung jeles jgk kak..masak sikit jer dah kena tebuk..mrk jer yg sll nampak dl..

      Delete
  5. Salam Ummuaidan,

    Mak Aji pun memang pastikan ada pokok back-up bila pokok cili gergasi depan rumah ditebang tempoh hari. Ada yg back-up kat sisi dan belakang rumah. Yg pasti utk boh dalam budu sentiasa ada cili api fresh! Yang agak kecewa tu cili ungu yg mula mengeriting daunnya. Satu pokok dah mati pun. Rupa2nya ada semut besar dok bertelur, sebab tu ke jd mengeriting tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam makji..
      itulah back up tuh penting spy dapat bekalan sentiaa..eheheh
      agaknya lah makji sbb semutlah jd kerinting gitu..cuba spray kalu tgk camaner..

      Delete
  6. salam UA, MasyaAllah lebat nye cili hutan tuh...pedas mcm cili biasa atau lebih pedas, ummu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm cili biasa jer ana..cuma tak cukup kalau sikit2..mesti kena petik banyak2..2 kali ganda lak...:)

      Delete
  7. assalam Ummu..
    wah projek cili pula kali ni ya..hehe..
    tu lah bila dah biasa ada cili, tetiba kehabisan stok rasa tak best plak nak makan kan?.. harap nya cili menjadi spt yg diharap kan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam atie..
      betul tuh ..kalau keputusan cili mmg rsnya tak lengkap gitu..baik tanam bnyk2...

      Delete
  8. bagus betul UA ni...sampai jenis2 cili pun tahu...PC tahu lada besar dgn lada kecik je..yang plg kecik tu kire plg pedas! btl tak UA...hihihi;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak jgk PC ...sama jer kepedasannya...;)

      Delete
  9. Hehe... Beyond the box! Bagus.... Ada alternative plan haha
    Cili hutan tu kurang pedas ke UA? Yg tu UA tanam jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg tuh tumbuh sendiri okje..pedas tuh ok cuma kena petik byk skt...

      Delete
  10. Cili yang Tedi semai utk kali kedua x menjadi, tadi semai yg ketiga. Masa semai yg ke-2 tu pun nenek dah tegur cakap xleh tumbuh. Dia x cakap kenapa, tapi memang tak tumbuh... hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...pandai gak nenek tedi meramal kan..mesti ade sbbnya tuh...

      Delete
  11. tangan bunda ni, pokok cili yg org lain mudah tanam dn dpt hasil...tapi bunda xpernah menjadi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cili kalau kena cara mudah tumbuh bunda..

      Delete
  12. Kalau daun mcm kena makan ulat.apa racun boleh dgunakan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin racun serangga kot..tp sy tak pernah racun cili...

      Delete
  13. seronoknyer tengok cili2 ni tumbuh hidup dgn subur

    ReplyDelete
  14. nor..cili padi..or lada jarum or lada burung...tenyeh dlm budu..perghhhh :))

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..

Nuffnang Ads