Sunday, 16 June 2013

Yang Tak Menjadi & Yang Lain Dari Yang Lain


Keadaan kobis bulat yang tidak  menjadi disebabkan serangan ulat ketika masih kecil dan sedang membentuk. Kelihatan kobis cuba membesar namun tiada hasil yang dapat dituai walaupun sedikit..:)

Ini pulak kurang pasti sayur apakah ia. Disemai bersama2 benih kobis..dialihkan..namun setelah membesar jadi camni pulak..nak kata kailan besar sangat..ade sesiapa yang kenal sayur apa nie?

25 comments:

  1. salam UA, segar nmpak mcm sawi jer tuh ummu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ana..
      bukan sawi tuh..sikit cam kailan tp besar sgt...

      Delete
  2. Laa, sayangnya kobis tu xmenjadi tapi nampak daunnya segar. Btw xleh ke makan daun kobis tu je, sayang nak buang. Klu ros yg Xtau sgt pasal tanaman ni nampak mcm sawi jugok

    ReplyDelete
    Replies
    1. teringin gak nak makan ros..tp surenya liat lah daun camtuh..:)

      Delete
  3. salam dik,
    apa dah jadi?..faktor cuaca ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak..
      yg kobis kena makan ulat..yg kedua tuh tak tahulah mmg kailan ker atau benih lain yg tersasar..:)

      Delete
  4. Salam Ummuaidan,

    Teringat masa kat kampong dulu, daun kobis ni pun sedap masak lemak putih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam maklong..
      tak liat ke kalau daun kobis masakcam sayur yer..:)

      Delete
    2. Kan saya dah oyak, daun kobis pun orang makan..hehe.. Cuma kena tau teknik nak masaknya supaya tak liat.

      Delete
    3. hmmm ..agaknya kena msk lama cenggitu barulah lembut kan..

      Delete
  5. Kalau berani makan la dulu.. mungkin kailan terlebih baja keh keh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. takut mejadi kepahitan jer che mid tuh yg biarkan jer...

      Delete
  6. okla besar, Tedi semai berapa kali x jadi2 jugak. dh give up rasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuaca skrang agak menggalakkan pembesaran..:)

      Delete
  7. owh kobis sensitip jadu lagu tu, merajuk dia. Ha ah kan sayur tu gaya nya macam kailan, cer petik goreng ngan ikan masin tengok, kailan ker tak :D:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kobis tuh kena serang kat ulat ygkat tengah2 tuh ..tuh pasal takleh membentuk ngan sempurna.
      eee..kalau jadi sayur lagu lain rsnya..camaner yer..hehe

      Delete
  8. Oooo, macam tu pula jadinya bila kene serangan ulat.... terbantut jadinya, takde rezeki utk yg tu, kan?
    Saya pun tak tahu juga, tapi mmg ada iras kailan... adik beradik kot, ekekkekk

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampaknyer gitulah..ingatkan akan menjd jgk sikit2..tgk2 langsung fail..heheh

      Delete
  9. Kobis kena serang ulat lagi ye Ummu.. tak menjadi bulat nya...:)
    sayur bawah tu mcm kailan pun ada..tapi bukan kan?...

    ReplyDelete
  10. As salam ummu,
    Ummu ada beli dan semai benih brokoli/broccoli tak? Nampak pesen macam pokok brokoli je ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam che adry..
      brokoli ade sy tanam..tp lain jer btknya...tak cm tuh...

      Delete
  11. Salam ummu, pokok kubis tunjuk perasaan ker tu?

    ReplyDelete
  12. Ada jugak yg tak menjadinya...!Sian tukang tanam..... Tak dapat tuai! Haha

    ReplyDelete
  13. A'ahla, Nor...nampak mcm kailan.tp trlalu besar plakkan :)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads