Tuesday, 11 June 2013

Tebu Yang Bukan Di Pinggir Bibir

Sekarang nie nampaknya musim menuai tebu di Fiji telah bermula..ladang2 tebu kelihatan dipenuhi dengan bunga-bunga tebu..bunyi dari sugarcane factory dan train mengangkut pun sudah kedengaran..

Pemandangan dikala tebu telah berbunga..

Setelah sekian lama bercita2 nak ade tebu dilaman sendiri jugak, last year hujung bulan May kami mula tanam, dah sekarang dah berumur setahun...

Ladang tebu cinonet kami (abaikan yg bersepah sekitarnya tuh, sapa lg yg punya kerja kalau bukan tukang kebun kecik tuh)..hehe..kelihatan matang namun tidak berbunga seperti tebu diladang2 orang lain..

Pagi nie berkatalah big boss setelah melihat tebu melalui tingkap dapur.." nampaknya tebu kita dah matang tuh..warna tuh dah nak jadi kekuningan..."

So pagi nie lepas membereskan some garden works, tukang kebun pun apabila ternampak tebu tuh apalagi..terus mendapatkan golok untuk operasi yang ditunggu-tunggu..pantang bagi green light..

Yang dipotong nie agak besar dan panjang..lihatlah budak kecik nie beriya mengangkat dengan seronoknya..

Alhamdulillah banyak jus didalamnya..juga manis dan sedap.. kalau ade mesin kan seronok boleh proses dptkan air tebu tanpa perlu mengunyah..:)

Memberikan kenangan untuk generasi baru lak, budak yang pertama kali belajar makan tebu..kira luluslah..tapi dia tak mau makan lebih2..agaknya susah kot nak kena kunyah2 dan buang balik hampas...hehe


Mesti korang banyak kenangan2 makan tebu masa kecik2 dulu kan..:)

61 comments:

  1. laaaaamaaa tak kokak tebu ummu..dulu masa kecil, mak dan arwah abah tanam di tepi rumah..petang-petang kami tebang sebatang makan 4 beradik..memang kenangan manis tu ummu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. seronok kan..kami kecik2 dulu pun suka makan tebu ramai2..:)

      Delete
  2. Dulu koyak kulit tebu guna gigi ja..hahaha

    ReplyDelete
  3. zila lama x mkan tebu..suka jugak..tapi pas minum batuk pulak..hehehe..rajin akak tanam ye..berbudi pd tanah memang best

    ReplyDelete
    Replies
    1. tebu tuh mmg senang nak tanam zila..benam jer dlm tanah..inshaallah tumbuh..:)

      Delete
  4. Wah sedapnya Aidan makan tebu...
    Memang ada UA... dulu masa kecik2, kulit dia pun kopek pakai gigi hehe.... sekarang ni, tebu depan mata pun tak terliur sebab dah puas makan masa kecik kot! haha Ke takut gigi tanggal!hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..yg takut gigi tanggal tuh betul jgk tuh..mmg kalau ms kecik seronok makan aper jer..bila dah tua agaknya takder geng sangat kan...hehe

      Delete
  5. wah kenangan makan tebu masa kecik2 dulu datang kembali....dulu koyak kulit guna gigi jer dah lama sungguh tak makan tebu

    ReplyDelete
    Replies
    1. srkang takut sakit gigi lak nak koyak lebih2 kan..heheh

      Delete
  6. salam ummu...kalau nampak tebu macam2 kenangan yang timbul..masa dulu2 mana ada mesin macam sekarang ni...haha,Bestnya ummu dapat tanam tebu...kak siti takde tempat nak tanam...tapi masaalahnya kenapa tebu2 tu bengkok tu ummu...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak siti..
      Kalauade ruang belakang umah pun boleh tanam kak siti..
      tebu tuh bengkok dok dilanda taufan, angin ..orang & mcm2 lagi tuh kak siti..hehe

      Delete
  7. Habis madu sepah dibuang ummu hihi... nampak aje tebu ummu terus kakak ingat pepatah ini. Kakak suka makan tebu kunyah dah tu sembur hampasnya. Air tebu beli ni kadang tipu sebab tambah air dan gula dah tak original.

    Aidan macam nak belajar angat berat aje auntie tengok:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..sepatutnya wat tajuk entri cenggitu kan kakak..
      tp ingat air tebu yg dibeli psr malam atau bln puasasedap sangat rsnya...

      Delete
  8. habis manis, sepahnya dibuang... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah adat makan tebu..kadang leh tercekik, termasuk hampas..:)

      Delete
    2. ye la tu... masa sedap meratah tebu tu tak pulak takut tercekik.... huhuhuhu


      hahaha...

      Delete
  9. wow! besonya tebu, ada org kata kalau makan tebu dgn cara menggigit boleh kuatkan gigi

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah tua2 nie takut tercabut gigi lak..sayalah..heheh

      Delete
  10. ingat masa dulu..suka sgt kunyah tebu..

    larat ke si comel tu mengunyah..nampak sedap je..klau anak2 knor mesti jakun tgok tebu..minum yg dah siap proses tu adalah..tambah muhammad..mesti dia kata kayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..budak kecik tuh ngalah habis separuh buku jer..

      Delete
  11. apa beza tebu sana ngn tebu sini kak? lama tak mkn tebu ngn kunyah2 gitu.... pandai lak hero kecik akak tu mkn tebu gigit gitu yek, tp msti pnt itu yg serabut tuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama jer hidana rsanya tebu katsana dan sini..hehe..
      ajar dia cara makan tp nampaknya cam tak berapa nak minat tuh..hehe

      Delete
  12. sedapnya air tebu. tapi kalau kokak pakai mulut je saya kurang minat pulak. tengok adik-adik makan tebu macam nikmat dunia terhebat je masa kecik dulu. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. agaknya sbb tebu skrang kan dah boleh beli airnya kat gerai2..dah malas nak kopak2 kan...

      Delete
  13. Best..
    Lama dh x merasa mkn tebu mcm tu.
    Asyik layan air tebu dlm tin saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tebu dalam tin cam kurang sedap sikit kan k.sham..

      Delete
  14. assalam ummu...

    of coz ade kenangan makan tebu.. dulu waktu kecik.. umur cam aidan gak kot.. asal balik kg je abis pokok tebu yg mana dah matang tu kitorang tebang kat umah tok.wan... lepas tu kerat sorang 2 katam.. kupas abis kulit tu.. sambil dok makan dok kat tangga.. tak pun sambil dok atas pokok mangga... hahahaha.. nakal dulu mak nani.. almaklumlah.. budak kampung real punya... hahahaha.. tapi skrg anak2 nani tak merasa hidup mcm mamanya dulu.. bebas gi mana pun.. main selut, main air.. main panjat2 pokok lagi... sbb skrg tak save keadaannya berbanding dulu2...
    hmmm.. makyong.. ade tanda2 tak lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam nani
      naninyer ngalaman samalah kita..budak pompuan lasak ms kecik dulu ..heheh..budak adik bradik kang ramai..seronok makan sama2, gaduh sama2..heheh

      Delete
  15. betul2 teringat ms zaman kecik dok menguyah tebu lepas tu buang hampasnya...bersih gigi kot kunyah hampas tu heheh...smlm sy tgk globe trekker kat channel tlc kat tv... traveler tu melawat fiji..dia pegi mcm2 pekan di fiji sama seperti ummu ceritakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually tanam pokok tebu tuh salah satunya nak ajar siaidan cuci gigi..hheheh
      ooh..masuk jgk fiji dalam channel tuh yer..sib baik wanie dah tahu serba sedikit ..heheh

      Delete
  16. Selalunya tebu kat ladang yg harvest utk buat gula tu lebih keras berbanding tebu yg kita tanam untuk makan. Itu kalau ikut pengalaman org duduk kat ladang tebu di Perlislah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yer ker..agaknya sbb yg kat ladang tuh byk dan airnya pun kurang kot..

      Delete
  17. As salam ummu,
    Rindu pulak nak mamah tebu macam aidan tu. Masa kecik2 dulu, kupas tebu guna gigi je lps tu mamah tebu sampai tawar(jadi hampas). Dalam bulan posa, kitorg tebang pokok tebu yang ditanam kat tepi rmh dan upah org mesin. Dapat la merasa air tebu yg segar dan lebih bersih masa berbuka sbb batang tebu tu kitorg bersihkan sendiri, siap basuh lagi. Skrg ia dah tinggal kenangan sbb pokok tebu dah tak ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam che adry,
      hmm kalau bulan puasa mmg air tebu menjd pencarian kan.. kat umah mak kat kg ade jgk dia tanam, wpun tak banyak ade gak orng mintak nak beli tuh..
      kat sini takdernyer diorang proses tebu wat jus gitu..rugi kan..

      Delete
  18. teringat bila bulan puasa je mesti ramai yg dok cari air tebu buat berbuka.. sanggup beratur panjang semata2 nk beli air tebu hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh..tp kat sini tak dptlah minum tebu bln puasa wpunbyk ladang tebu..

      Delete
  19. ok sy jeles...bestnya kak.
    dh la tgh berpantang mkn dan minum mcm2 lagi...
    nak2 pulak nk dkt puasa..jgn harapla nk minum tebu bagai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo..masih berpantang lagi yer..heheh..sabar..sabar..

      Delete
  20. tgk pic aidan teringat KA kecil2 dulu sama jugalah bila dpat tebu ni !

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhe..tebu yg menggamit memori kan..

      Delete
  21. salam UA, syukur sempat la merasa tebu gebu tuh...napok so juicy...lamo nyo tok make tebu...mace nok gi je Fiji...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ana..
      sini byk tebu..tp hok proses wat air tebu tuh takdok lah..hehe

      Delete
  22. Masyallahhh.. hebat betul awak ni. segala macam tumbuhan ditanam..

    tebu lagi. akak still remember masa kecik2 dulu mana ada mesin perah tebu kan.. belakang rumah my late grd pa ada tebu. satu hari bulan puasa tu my late g.mom hidangkan air tebu for iftar. cam ne ek boleh dapat air nya tu.. till now i wonder..

    apa dia pakai parut kelapa then saring pakai kain jarang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa..tanam tebu sambil main2 ker kak..

      ooo..ms dl2 dah boleh dpt wpun takder mesin yer..teringin nak tahu jgk..
      mungkin yer kot..parut kemudian tapis gitu...

      Delete
  23. saya pun suka makan tebu...
    tapi lagi suka makan tebu fresh dari airnya, rasa jus original gitu... bila dah buat jus, anak2 pun dah tak berapa suka..
    Aidan pun dah pandai makan tebu, syabas2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tebu fresh sedap..tpi nak ngunyah tuh dah malas sket sejak tua2 nie kan..heheh

      Delete
  24. salam... aduh termemori terus zaman kecik2 dulu..
    jajan paling sedaplah tebu ni...
    kalau ada duit lebih pg anta kat gerai orang jual air tebu minta dia mesenkan tebu..upahnya 30 sen.. tapi masa tu 30sen besar sangat nilainya...
    tetiba teringin nak makan tebu huaaa..!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo..boleh upah orang tlong mesin yer..bestnyer kan...kat sini takde orang mesin tebu.kena mesin ngan gigilah jwbnya,..

      Delete
  25. Salam Ummuaidan,

    Besar dan panjangnya tebu! Memang menggamit nostalgia melihat tebu tu. Kalau dulu berebut2 dengan adik-beradik. Main gigit ngan gigi je, mana perlu mesin pun. Untung Aidan dapat pengalaman spt dulu tu. Anak2 kat sini memang tak reti semua tu. Kalau tebu je, air tebu kat pasar malam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam makji..
      bnyk memori indah ngan tebu zaman anak2 yer makji..aidan nie pun baru terasa sedap air tebu tuh..kalau ade kawan mesti lagi best nak mengunyah kan..

      Delete
  26. Teringat terus zaman budak2 dulu...sangat nikmat gigit2 tebu ni...sedap dan manis...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..makan ngan kawan2 mmg sangat menyeronokkkan..

      Delete
  27. Assalam, ummuaidan
    Tebu mesin berbeza sikit drpd tebu mamah. Jenis kedua tu ada "automatic extra juice", hihi. Di kg dulu, kulitnya pun tak payah dikupas dengan pisau/parang. Main sebat-sebatkan ke batang kelapa. Bila kulit dah retak-pecah, sang gigilah yang jadi pengupasnya + pemamah isinya. Begitulah "rugged"nya zaman kanak-kanak dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam pak temuk..
      betul tuh pak temuk..yg dimamah tuh original taste kan..cuma kena tapis hampasnya sikit dalam mulut..kot2 tercekik ..heheh..
      ms kecik2 kalau dpt makan tebu beramai2 bkn main seronoknya..tp kalau skrang dah cam tak beriya dah kan..:)

      Delete
  28. Entery akak pasal mengokak tebu nie memang mangamit memori silam saya menjamah tebu di tepi beranda rumah sambil di tiup angina petang..sedap pulak tengok aidan mengokak tebu tu... mesti sedapkan tebu Fiji island?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila dan 2,3 kali makan barulah aidan tu merasa keenakanmakan tebue ehehe..sama jer ngan tebu kat m'sia zayri..

      Delete
  29. dah lama sangat tak makan tebu tau...
    skrg ni kat pasar pun dah susah nak jumpa..kena pegi kampung2 baru ada tanam kot..
    pa'e belum pernah makan tebu...huhu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. siannyer pa'e belum pernah makan tebu lg yer..:)

      Delete
  30. Lamanyo xmakeyy tebu. dulu mok tanam pahtu teyy ko banjir terus xdop tebu ni.

    ReplyDelete
  31. aduhaiiii..Nor..tetiba baru teringat yg sungguh lama tak makan tebu..duk minum airnya je..itu pun jaaaranggg..jaaaaaraangg..gar2 dh bertahun xjumpa pokok tebu,ehehe!!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads