Saturday, 1 December 2012

Menang Menanam, Kalah Memakan

Kalau 2 bulan dulu rajin sangat nak bertanam..apa sahaja yang boleh ditanam nak ditanam. Dah tu bila tanam tamak pulak tuh..bukan nak tanam sikit-sikit, mesti nak tanam sebanyak yang mampu. Akhirnya setelah tanam mula mengeluarkan hasil, tidak berhabisan pula untuk memakannya..akhirnya banyak yang menjadi terlebih matang kerana lambat atau tak dituai...

 Bendi dah keras, tak lama lagi boleh buat benih pulak..

 Celery/ saderi, tanam beriya-iya..gunanya very minimal..akhirnya pokok dah kekuningan 
dan terlebih matang.

 Radish, dalam sedar tak sedar pokok dah besar dan berubi..namun dah ovedue jugak

 Kobis, dah sebulan lamanya, banyak yang dah dituai namun masih banyak lagi yang tak berhabisan.. stok  dalam fridge pun masih tak bergerak-gerak.

 Kacang panjang galaxy berbuah tak berhenti-henti namun tukang kebun yang tak  tertuai..

 Petola juga akhirnya dah jadi keras diatas para.


 Cili-cili yang tak pernah sampai masak sebelum ini..abundant pulak masaknya di beberapa pokok.

 Yang ini lagilah lebat dan menunggu masa untuk masak..sebenarnya sejak conceive nie, selera untuk cili jadi hilang, agaknya pembawakan budak kot.

Ketumbar, entah kali keberepa berbunga dan berbuah setelah tidak dipetik

Nampaknya tak boleh bertanam banyak-banyak walaupun ruang yang ada untuk bertanam memang lebih dari cukup. Tambah lagi bulan Dec dan Jan boleh jadi musim hujan mahpun cyclone bila-bila masa.

26 comments:

  1. Kena diiktiraf sbg benih la ya..or compost pit gamaknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setengahnya benih.setengahnya kompos..begitulah adanya...

      Delete
  2. Salam Ummuaidan,

    Sementara badan masih kurang sihat, kena mohon bantuan Abiaidan bila dia x sibuk, utk petik dan boleh dikongsi dgn jiran-jiran. Kalau dok dekat-dekat bolehlah Mak Aji kecek sama!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam makaji...
      itulah...dia pun byk menolong cuma baru sekolah cuti nie adalah ms utknya pula berkebun...kalau bab memetik tuh yg dia kurang sikit..heheh...kalau dekat mmg sy tambun kat umah makji jer...:)

      Delete
  3. taapa.. buat benih boleh juga kan....

    ReplyDelete
  4. saya kalah menanam, menang makan! so kena pergi pasar for extra stock. jadilah jiran i...kekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..yer ke i tengok banyak jer yg u tanam kat umah.tak bg i pun...ok..ok nanti kita jd neighbour yer..

      Delete
  5. salam ummuaidan,

    keep it up........chilli kecil jenis apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sm..

      cili kecil tuh tak sure lah..dionrg cakap jenis hutan kot tumbuh sendiri...

      Delete
  6. Seronoknye berbudi pada tanah nie....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg seronok bila dpt hasil tp tak terkutip..

      Delete
  7. rasa nak tumpang berkebun kat rumah ummuaidan plak. menjadi je sume :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mehla sini..kat sebelah umah tu ada umah kosong...heheh

      Delete
  8. Ummu;
    byk juga yg di tanam ye..yg nak dimakan 3 org je kan..hehe..
    tak pe lah..tak lama lg dh 4 org kan...
    secara automatic nya jadi benih lah ya...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tanam tuh semangat atie..nak tanam semua..
      dahla skrang sayur pulak tak braper berselera..huhuhhu...
      yg 1 kecik nie pun tak makan sayuq..yg baru nanti tak tahulah..:)

      Delete
  9. Assalamualaikum Ummu, subur betul tanah di bumi Fiji. Semuanya nampak subur & menjadi. Kan best kalau kita berjiran..boleh I tolong habiskan cili2 padi tu..hehe

    Akak dah merasa labu pertama dari kebun. Akhirnya berjaya setelah belajar dari Ummu teknik2 debunga. Thanks for sharing..

    Tahniah ya sebab tak lama lagi Aidan dpt adik.. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikmsalam azlina...

      nak kata subur tuh taklah jugak..sebab cuaca panas sangat..kalau cambahan baru belum tentu hidup... cili tuh kalau u nak boleh dtg amek hari2..heheh

      alhamdulillah dpt jugak merasa labu kebun sendiri ye...banyak ker berbuah...?

      thank u.. heheh...

      Delete
  10. Jenuh juga nak habiskan bila dah byk mcm tu... tetiba rasa nak terbang ke fiji dan makan sayur2 yg segar2 tu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. jenuh bila 2 orng jer yg memakannya nur.. apa kata book flight & datang...sangat2 dialukan, blh bw balik lg....heheh

      Delete
  11. luasnya laman rumah ummu kt snakn?mcm2 boleh tanam..klau kt KL ni semua pn naK KENA beli :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. itupun masih byk ruang lg kosong tak bertanam.musim panas susah.. kat kl mmg ..takder tanah sgt kan..umah bwh pun mahal

      Delete
  12. begini lah jadi nya bila bertanam kebanyakkan menjadi...besar betul celery ummu..sy tabur hampir satu patch tu tapi yg tumbuh hanya 4 pokok kecil plk tu..ni hujan pulak sepanjang hari..td br cek patah leher semua nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. celery tuh nadia sebanarnya tak cukup air sebab tuh jd kuning gitu...nak cabut semuanya tuh nanti...celery kalau hujan baguslah cepat sgt besarnya..

      Delete
    2. tapi batang nye gemok!..mungkin kena try buat baja kompos mcm ummu buat!

      Delete
    3. yg saderi sy tak letak apa2 baja mahpun kompos pun nadia..letak air byk2 jerrr..

      Delete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads