Saturday, 15 December 2012

Bendi Yang Paling Subur

Bendi singa yang ditanam ini usianya sudah dua bulan lebih. Ditanam bersebelahan dengan pagar zink. Teruja melihatkan pokoknya adalah begitu besar dan subur berbanding dengan bendi2 yang ditanam sebelum ini.

 Ketinggian pokok pada paras dada orang dewasa.

 Saiz daun jika dibandingkan dengan bendi sebelumnya yang telah berbuah 
(perhatikan daun yg diletakkan diatas)

Telahpun berbunga dan berbuah

Kata Abuaidan mungkin kerana kesuburan tanah sebab tu pokoknya besar, namun saya merasakan salah satu faktornya juga adalah kerana bendi2 ditanam pada lokasi yang sesuai iaitu bersebelahan dengan pagar dan tidak mendapat direct sun...dan juga bila pokok yang hampir dengan pagar besar, mereka akan memberikan shade kepada pokok-pokok bendi lain yang bersebelahan.

28 comments:

  1. Hi I came from olive in the house's blog. Aiyoh so envy u guys lah. My bendi, sudah 2 rounds i planted N still so ketot and not growing. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe u should try different approach ma..try to plant at the area that u wont get direct full sun..

      Delete
  2. melor dah semai bendi n kacang botol belum lagi semiggu usia semaian. belum nampak tunas. tak sabar nig nak tengok dia besar dan rasa hasil nyer, beli benih kat pasaaraya di seremban. jelesssss tengok ummuaidan nyer bendi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kacang botol rsnya lambat sikit nak cambah..bendi kalau tanah lembap cepatlah sikit biasanya kurang dr seminggu kalau benih elok... nanti bendi melor pun leh jd camni gak nanti..hhehe

      Delete
  3. ASsalam Ummu...
    Tinggi juga pokok bendi nya ye.. nti dah boleh tuai boleh masak kari ikan..hehe:)...
    Dah habis kenduri-kendara?? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam atie..
      yg dah mengeluarkan hasil pun tak terkutip..sbb kurang selera makan sayuq..hehehe..tak tahulah nanti...
      kenduri kendara elok pulak..mlm ni ada tp tak larat nak pie lah..makan lambat jerrr

      Delete
    2. hihihi..tu lah kan..tak pasal2 kena tahan lapar plak...huhu..tak pe lah Ummu rehat2 lah hari ni..:)

      Delete
  4. Memang nampak subur betul ummu. Puas hati bila tanam macam ini. Kakak rasa buah dia pun mesti besar-besar ini ummu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh kak..tak payah tanam banyak2..pokok besar, buah inshaallah pun besar mcm yg sebelum nie kak..

      Delete
  5. Sis, the leaves are so big!! wah! hey, u are out station still can update har?

    ReplyDelete
    Replies
    1. leng loi..., i also surprised tengok the leaves...
      today i rest, tomorrow again partying around..with back pain huhuihu

      Delete
    2. Not bad har! back pain + carry 'bola'also can party! yoh yoh yoh!

      Delete
  6. OOoo, so tanam bendi tak boleh kena direct sun baru boleh subur, ek? Suka tgk daun2 yang kembang mcm tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. begitulah kalau ikut pengalaman..sebab kalau kena panas sangat mmg tak subur tengok...

      Delete
  7. rasanya dulu mak penah tanam bendi jgk. bila tgk bunga dia baru tergt.

    #sy dok kat area2 balai polis. akak?

    ReplyDelete
  8. Your pokok bendi macam disuap steroid - subur betul! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe i put some steroid kot..tp lupa..:)

      Delete
  9. hoho besarrrr nyer daun..subur betul..agaknya buah mesti byk dn besar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya kalau bendi nie buahnya banyak ..besar pun besar..

      Delete
  10. assalamualaikum ummu...gemuk pokok bendi ni...:)

    ReplyDelete
  11. wah..daun besar besar, nanti buahnyer mesti besar besar yek!

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya buahnya besar kalau yg dulu2 pun

      Delete
  12. tanam bendi pon ada cara kan..hihihi...ad nmpk bunga lg..best la.. :)

    ReplyDelete
  13. wahhh!!!bendi segar2 mcm ni letak dalam masak asam pun sedap!rebus macam tu je then cecah dgn budu lagi SEDAPPPP!!!eheheh!!!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads