Thursday, 13 December 2012

Hasil dari Tomato yang ditanam Secara Natural..

Pada entry yang terdahulu, ada bercerita tentang tomato yang ditanam dan dibiarkan hidup sendiri tanpa support. Kini alhamdulillah tempoh masak telah tiba dan masa untuk menuai hasil pula...

 Buah2 yang sedang masak ditutup dengan daun2 untuk melindungi dari musuh yang bermata tajam

 Semuanya sedang hampir masak

Yang telah dituai

Alhamdulillah hasilnya amat memuaskan hati memandangkan kalau disini sekarang musim panas dan agak kurang sesuai untuk tomato. Buah2 yang dituai kelihatan segar tiada kecacatan kecuali ada sebiji yang berbekas cucukan musuh bermata tajam. Namun begitu jika musim hujan tidaklah begitu selamat untuk menanam secara natural kerana hujan yang banyak boleh merosakkan pokok.

19 comments:

  1. gitula kalo dh berbakti pd bumi yg dipijak kann. ehHHhe

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah ..rezeki lagi...

    ReplyDelete
  3. Assalam ummu..
    wahh.. segar2 je nampak buah tomato tu..sedap tu buat sambal tomato+belacan atau pun campur masak ikan singgang...hihi..
    Aidan buat ape tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam atie...
      hehehe...lama dah tak makan sambal belacan..sebenarnya malas nak buat hehehe...selalu guna tomato dlm kari ataupun masak sayur..megi...salad...
      dah tghhari sini 5jam bz..aidan mmg susah nak tido siang..asyik menakal jer..ornglain pun takleh tido gak..

      Delete
    2. hihihi.. sama lah tu dgn Pa'e..tido pun kejap2 je...
      malam pun tido nya lambat.. kena lah berjaga sama..hehe:)

      Delete
  4. saya lebih suka tomato yang masih hijau..goreng dengan cili padi, bawang besar dan sedikit ikan bilis..kalau ada taucu buh sikit..makan dengan ikan temenung goreng dan nasi panas..yum yum...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg hijau sy blom pernah makan ttp ada dengar jgk orng yg suka..best ya kalau goreng cam tuh..boleh cuba nanti...

      Delete
  5. alhamdulillah..rezeki ummu n family :)
    segar2nya tomato tu ummu :) klau buat sambal belacan campur tomato tu sedap :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. rezki kan sedikit sebanyak..
      bat sambal belacan pun sedap jgk tu..

      Delete
  6. sgt berhasil la ummu...color pun comey...sy br nak wat donno jah pokok tomato br tumbuh tu..tp huje sokmo plak ni sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini better dr yg sy tanam dlm musim dl nadia..tang color tuh mmg puas ati..

      Delete
  7. tomato tu buat sambal belacan sambung dengan ikan masin kiriman tempoh hari, hmmmm......nyam nyam

    ReplyDelete
    Replies
    1. sambal belacan pastuh makan ngan ikan kering yerr...best gak idea ulam..ngan ulam2 sikit

      Delete
  8. assalamualaikum makyeng... makyong datang nak mintak tomato ni.. nak buat kari ikan.. hihihihi..
    hidup tanpa sokongan pun banyak hasilnya.. cukup le tu wat ulam ngan nasi kan... :) merah2 dah.. cukup masa tuaian dah kan..
    :) tomato tak elok hidup musim panas ek? hmmmm baru tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam mayong...meh sin meh amik banyak2 wak kari hehehe..kalau dia masak cikit2 ok..taklah tak berhabisan nanti...
      tomato mmg elok kalau suh lebih sejuk..lg subur

      Delete
  9. Alhamdulillah...dpt mkn tomato segar dr tanah sendri lg...trasa kepuasan..jimat pon dh jimat :)

    ReplyDelete
  10. bestnye dapat mkn hasil tanaman sendiri

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads