Tuesday, 11 December 2012

Orang Berbudi Kita Berbahasa

Orang memberi dapatlah kita merasa...

Dari Sabah ke negara Fiji
Ke negara Fiji menaiki Kapal terbang
Sungguhla mulia hati yang memberi
 Kakanda Puteri Purnama memang terbilang 


Orang Sabah mesra berkirim
Berkirim ikan yang disiat kulit
Sungguhlah cantik ikan yang dikirim
Ikan yang besar  Ikanlah Sulit


Ikan kering beekor panjang
Ekor panjang dimakan kera
Ikan kecil namanya anjang-anjang
Harum semerbak pembuka selera


Kota Belud kopi dilambak
Dilambak dikering diatas tangan
Kopi pula harum semerbak
Rasa segar tiada tandingan


Selamat sudah kiriman diterima
Budimu ini tetap kukenang sampai berbila
Allah jugalah sebaik pembalas jasa
Doa kami untukmu seisi keluarga

Mari-mari kita berbalas pantun sapa menang dapat kopi percuma ...hehehe..(konon2 jer tuh)..

30 comments:

  1. best best..akak nya yg belum terurus lagi..bz ..one fine day ya.. nak jugak kopi tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa takperlah kak..takyah susah2..

      Delete
  2. wahh bestnyerr dpt kopi free jugakk.. ahhHKks

    ReplyDelete
    Replies
    1. best wah kopi harum ..free lagi..

      Delete
  3. Ikan anjang2 ni mcm ikan gelama kan? UmmuAidan menang giveaway ke? Siap dpt kopi dgn ikan masin lagi. Murah rezeki UmmuAidan dan murah juga rezeki org yg pos bungkusan ni dari sabah.

    *pandainya berpantun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rsnya sama kot lyd..sy pun tak sre...taklah giveaway..akak tuh yg mmg bermurah hati nak bagi..murahlah rezki kami..alhamdulillah..

      boleh dapat A kan berpantuh..heheh

      Delete
  4. best nyer ummu..sedap tu ikan masin isi tebal!
    sabahan mmg murah hati agaknya..sy pun br dpt ikan bilis yg kecik2 tu dr sana..sedap wat rencah dlm ns grg...
    murah rezki penerima dan pemberi..at least boleh ummu tukar2 selera kan..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg best nadia..isi tebal bolehlah tahan lama sikit kan tak cepat habis.. wah nadia dpt drp orng sabah jgk ya..tp diff person lah kan..hehehe...kat sini mana ade diorang wt ikan masin nadia kalau ada pun mesti kotor crnya...

      Delete
    2. kat sana kalau nk buat sdiri..ada tak jual ikan gelama or ikan2 sewaktu dgn nye...nenek sy penah buat ikan masin gelama...tapi baru sejam jemur..dah si meow bawak lari heheheheh

      Delete
    3. takder ikan yg saiz mcm tuh nadia..semuanya ikan yg sepanjang kita jer yg dipotong2...yg teringat ikan masin jeruk kalau goreng ngan telur mmg sedap kan...kesian nenek nadia..hehe

      Delete
    4. sangat sedap ikan masin jeruk goreng dalam telur tu..ada sayur tumis air..dah cukup mengenyangkan...

      Delete
  5. assalamualaikum makyeng... makyeng sihat?
    best nye dapat parcel dari sabah.. macam2 ada... ikan kering tu lagi best.. makyong suka makan ikan kering.. mmg berselera kalau makan nasi ada ikan kering ni.. gorneg garing2, tambah cili ngan bawang plak tu;.. perghhhh.. mmg membangkitkan selera betul...
    makyong tengah cuti public holiday skrg ni.. esok insyaALLAH masuk keje... harap2 kuat lah.. nak cuti awal pun nanti masuk keje awal plak.. tak puas nak dok ngan beby plak.. so tunggu betul2 kena deliver baru cuti.. kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam makyong..
      makyong peminat ikan kering yer..heheh..tak pernah letak bwg so far ..mesti wangi kan...
      takperlah makyong..keje 3 hari cuti balik..byk2kan rehat.biar baby dpt membesar sempurna ..inshaallah..

      Delete
  6. AssaLam Ummu...
    wahh.. berpantun-pantun lg ya..hihi.. atie tak reti sgt lah nak pantun2 ni.. haha..
    Jauh juga kiriman tu dtg ye.. Sabah! tanah tumpah darah ku tu..tapi atie dr Tawau...:)
    nti masak sayur lemak ikan masin...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam atie..
      sekali sekala berpantu sebab malas nak mengarang2 kan..heheh
      atie dari tawau yer..ingatkan sandakan..

      ikan masin masak ngan nenas gulai kuning sedap jgk kan..

      Delete
    2. Kamek org Tawau bah!..hehe..
      ikan masin masak ngan nenas gulai kuning?? wahh..sedap nya..
      Ummu share lah resepi nya..hihi..Boleh??

      Delete
    3. atie...gulai kuning ikan masin tuh pernah makan dulu...tp srkang nie ngelak dr makan nenas ..angin pastuh lak tak pernah pun masak sendiri hehehe..tak tahu kot nak buat camaner..

      Delete
  7. wao! best! ikan ikan kering tu nampak sedap!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. best.best u also like ikan kering mehhh?

      Delete
    2. sis, suka jugak...but i only eat a bit. hehe

      Delete
  8. salam dik, eee hebatnya pantun ummuaidan.terhiburlah..tq.

    Norlelasari anak pak Dollah,
    Pandai menari mengikut irama,
    Bersyukurlah kita kepada Allah,
    Barangan dikirim selamat diterima.

    Kapal belayar menuju Mekah,
    Juru mudinya bernama Dollah;
    Kiriman itu niatnya sedekah,
    Semoga pahalanya diberkati Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak...
      wah akak nyer pantun lagi hebta..heheh...akaklah yg memenangi hadiah kopi segar tuh yer..tp kena beli sendiri kat kota belud lah yer..hehehe..

      anyway thanks a lot atas sedakah ini..moga Allah tambahkan rezki utk keluarga akak..

      Delete
  9. alaaahi..ummu akak ni sengkek bahasa,hukhukhuk!!xdapek nak balas pantun tu tapi nk jgk puju ummu..pandai berpantun,ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh..tak dapek nak berbalas pantn yer.tahperlah..dah respond pun dah cukp bagus nie..heheh

      Delete
  10. alhamdulillah..rezeki tu ummu...sedap tu makan ubi rebus cicah ikan masin goreng sambil minum kopi.. (kat sana ada ubi kayu ke?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah kniedaz..ubi kayu berlambak..tp tak penah makan ngan ikan kering..kalau pulut tu pernahlah...

      Delete
  11. Rezeki dari perantauan nampaknya. Selamat menjamu selera!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu wong..rezeki yang tiak disangka-sangka.Terima kasih..

      Delete
  12. :) berkongsi2x...alhamdulillah..dpt merasa ikan masin lg...sdap yerrr...

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads