Sunday, 2 December 2012

Labu Diatas Pagar

Labu yang tumbuh dari halaman sebelah rumah yang kosong, nampaknya telah menguasai pagar dan pokok2 pagar.

 Pokok-pokoknya memang kelihatan subur, walaupun dah dicantas beberapa kali namun tidak mengalah, masih jugak mahu mengasak sebelah laman kami.

 Dah memanjat hingga kebumbung 'greenhouse'..kalau berbuah nanti tak tahulah camaner..

 Bunga betina dan jantan ada tapi belum disatukan lagi. 

Agaknya inilah yang dinamankan vertical gardening.. kalau dibiarkan mahunya berbuah pada pagar. Banyak pula kerja nak kena support buahnya nanti. Abuaidan pun dah penat mencantas sulur2 yang memaut pada pokok2 pagar, namun 2, 3 hari selepas itu banyak pulak yang menerjah lagi...

23 comments:

  1. Memang subur sungguh labu ni..agak2 rosak tak pagar bila buah membesar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayapun terfikir begitu. Buah labu beratnya bukan seperti buah timun. Apa kata puan cuba besarkan 1 labu saha satu cabang. Mesti besar buah labunya nanti.

      Delete
    2. kak mar & wong..
      pagar tuh besinya agak kuat jugak tuh..tapi tak tahulah boleh menampung ke tak.
      sy pikir jugak nak cuba biarkan 1 atau 2 membesar..nak tengok nanti..

      Delete
    3. minggu lepas ada ternampak disekitar taman ada org berkebun di lereng tepi jalan.. dia letak macam jaring netball untuk tahan buah tembikai susu rasanya .. nampak besar juga.. warna hijau cerah..nampak comel .. tapi tiang dia mesti kuat untuk menampung buah tu.. kalau pagar kuat okla..

      Delete
  2. Pernah juga jadi kes macam ni tapi labu yang tergantung kecil sikit saiznya dari yang atas tanah. Pokok labu Diana dah tenggelam, hari tu nampak ada bunga betinanya tapi malas nak redah semak samun tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kecil sikit buahnya yer...
      nanti bila kebun dah dibersihkan barulah semangat kan nak berkebun..nampaklah segala labu semuanya..ya tak..

      Delete
  3. SIs, i punya pumpkin pun galak memanjat like urs one. But so sad. every single male n female flowers diattack by fruit fly. i no chance to c a single bloom of the flower pun. now dah dropped 4 female flower tao. sakit hati ni.Already wen to shop to buy metil eugenol, but until now still out of stock >,<

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah u pun tanam tepi pagar..nak tengok lah..maybe kena spray cepat2 lah tuh leng lui..sometimes labu ni i tengok bunga nya banyak jugak lovers...:)

      Delete
  4. alahai..esok2 klau dh brbuah smpai ke puncak pagar jenuhla ummu nak manjat plakkn,eheheh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. puncak pagar tuh takderlah tinggi sangat so takyah panjat..tapi serabut tengok..mencacatkan pemdangan...:)

      Delete
  5. Nanti ummu dapat la labu tergnting ni.hehe..best2 :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..itpun kalau abuaidan dak pegi cantas lagi..kalo dia rajin mmg habislah silabu tuh

      Delete
  6. Ummu..
    Subur je kan labu2 tu..klu mak sy dia bagi menjalar kt tanah je..hehe
    bila dh boleh makan, sedap buat bubur labu santan gula melaka..
    (itu mak punya resepi lah..atie makan jer)..hehhe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. atie..
      sepatutnya gitulah..tp yg nie dtg dari umah jiran yg benih dr mana tak tahulah..jiran dah lama kosongkan umah..

      bubur labu pun saya ska jgk tuh...

      Delete
  7. Rezeki nk bg kat ummu la tu...dari sebelah pun dia datng juga...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itlah yg dipanggil rezeki dari arah yg tidak kita jangka..:)

      Delete
  8. salam ummuaidan,
    Yang kita atur tanamnya kadang2 tak subur,yang hidup melata sangat subur itulah alam semula jadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sm..
      betul tuh..yg tanam sendiri pun tenat ..skali jer berbuah.yg nie berganda lebih subur & elok..

      Delete
  9. As salam ummu,
    Labu tu merajuk..tak nak jadi buah sbb ummu marah dia panjat pagar mcm budok buwah..hehe.. Labu tu nampak gayanya berusaha keras untuk masuk sempadan rmh ummu..dan keluar putik sebelah laman ummu.

    Pagar chainlink tu drp besi yg sgt kuat, dpt tampung berat lbh 50kg tnpa masalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam che adry...
      merajuk pun makin berkembang...ingat tak labu saya tanam takder bunga betina..labu nie byk jgk bunga betina tp kami tak gie satukan mrk jer..ari tuh dah 2/3 putih dah...

      takut labu tuh nanti tak kuat jatuh atas tanah jgk kotnyer yer...

      Delete
  10. hihihi..pnat kite tgk jela kak..kalau buah kat kawasan kita jd kita punya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh yut ..tapi orng sebelah mmg takder pun..kalau berbuah sapa nak amek..kalau tersangkut kat pagar tuh rezeki kamilah kot...heeh

      Delete
  11. Salam Ummuaidan,

    suburnya pokok labu awak! Mak Aji punya tempoh hari dialihkan ke tempat yg lebih strategik tp malangnya dikais2 ayam jiran, terus arwah!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..

Nuffnang Ads