Friday, 27 December 2013

Gara-Gara Daging Singgang...

Pepagi lagi bila Arissa tidur siapkan lunch untuk hari nie sebab Abuaidan biasanya akan makan awal sebelum pergi Masjid. Masakkan roti paratha untuknya namun untuk sendiri tekak tak rasa macam nak makan roti sebab tak kenyang...nak nasi jugak..nasi dengan daging singgang dek teringat ingat sedapnya makan ngan bendi..

Dalam pada menyediakan bahan tuk singgang daging..tiba2 takder lengkuas plak..yg frozen pun takder..kena pergi kali kat pokok nie..so kuar ke kebun bawa spade menuju kerumpun lengkuas..

Tengah kusyuk dok menggali mencungkil dengan spade tiba2 terasa macam jari manis digigit sesuatu dengan kuatnya..dengan sekejap sahaja menjadi semakin pedih dan sakit teramat sangat..terus berlari masuk umah sambil menjerit kat Abuaidan kena sengat tebuan...

Adoyaii..sakit yang teramat sangat berdenyut-denyut tak tertahan2, tak sentuh pun tak boleh jari tu..Abuaidan suruh letak ais..namun tak melegakan jugak..kemudiannya dia teringat letak ubat gigi..lepas sapu kat jari tuh barulah rasa lega sikit..barulah yang sakit menyengat-nyegat tuh semakin berkurang..


Kemudian Abuaidan keluar pergi tengok dekat pokok lengkuas..rupanya ada sarang yang besar..risau pulak takut Aidan dok main kat laman silap2 haribulan main kat situ kena gigit plak..lagi haru...

 Sarangnya..

Kemudian beliau mempersipakan segala senjata ngan galah yang dinyalakan api dihujungnya untuk membakar sarang mereka tu..

 Alhamdulillah selamat sudah..takder lagi sarangnya serta tuan yang membahayakan..

Ingatkan tak dapat nak makan daging singgang dah..namun atas rasa belas En.Abuaidan setelah keadaan selamat beliau pun mengoreklah lengkuas tuh bini dia...heheh

Alhamdulillah dapatlah jugak makan daging singgang ngan adenya lengkuas..

Nampak gayanya rumpun lengkuas tuh bakal gondol tak lama lagi tuh...

27 comments:

  1. Alamak tak pegi klinik ke Ummu....nasib baik tak jadi apa2 kan. Kes kempunan nak makan daging singgang lah ni...huhu

    ReplyDelete
  2. Uiks! besor juga sarang tebuan tu kan Ummu..risau kalau aidan main kat sana...
    nasib baik ada hero penyelamat tolong jg ambik kan lengkuas tu..dpt lah makan daging singgang ye...hihi

    ReplyDelete
  3. cam maner bleh tak perasan tu kak...besar jugok sare tuh..sib baik kena sengat sekor jah, kalo tubik sumer pon parok..

    ReplyDelete
  4. Nasib x jadi apa2....bahaya juga tu...

    ReplyDelete
  5. mesti tak perasan ada sarang tebuan kat situ kan... kalau tak kempunan lagi nak makan singgang!

    ReplyDelete
  6. sakit betul disengat tebuan, akak pun pernah rasa..tapi petua nya, saat di sengat serta merta ambik tanah tempat berpijak saat itu atau dekat pasu ke apa apa lah asal tanah, lumurkan tanah di tempat yg.disengat dengan berselawat 3x, niatkan 'tawarlah bisa ini, seperti tawarnya tanah ini' kerana Allah..tindakan sementara menunggu rawatan selanjutnya. Biasanya kalau yakin tak sempat bengkak, sakitnya serta merta hilang.InsyaAllah. saja nak kongsikan petua nenek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kak kerana kongsikan petua nie..tak sempat nak pikirkan dah apa2 bila sakit kena sengat tuh..tp letak ubat gigi pun mujarab jgk kan..rs legalah yg kebas bisa tuh..

      Delete
  7. Bisa sengat tebuan mmg kuat..kalau body alah, meninggal pun boleh..
    Sayangkan isteri...of coz al Abuaidan akan ambilkan lengkuas tu...hihihih...saya sayang isteri juga...tapi beli kat kedai aja la lengkuas..hahaha

    ReplyDelete
  8. assalammualaikum kak :)

    tersangkut sudah sama blog akak. tiap malam pon baca.. x jemu. heh. now dh smpai awal tahun 2013 bacanya (backdated la konon)

    syafakillah atas kecederaan. semoga cepat diberiNya kesembuhan. amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam alis..
      thanks alis kerana sudi baca catatan blog akak yg tah haper2 nie...

      alhamdulillah dah beransur kurang sakitnyer tuh..tks

      Delete
  9. Hamboiii tebuan nih berani dia sengat tangan akak saya yg gebus gebas nih.. Bese dia tu.. Elok pun hubby akak bako sarang dia.. takot kene kat budak2 lak nnt... akak klo takde lengkuas leh gak amik kat kebun, klo sha jawabnya tak masakla hehehehe

    ReplyDelete
  10. Syukur takde apa2.. dan syukur dak Aidan takde kat sekitar tu masa kejadian serta syukur dapat jugak merasa daging singgang tu..

    ReplyDelete
  11. Memang digigit tebuan sangat sakit. Saya juga pernah kena masa kecik2 dulu, pergi klinik baru hilang sakitnya...

    ReplyDelete
  12. Kesian tembuan tu, dh tak ada rumah...yelahkan duk menumpang lgi....

    ReplyDelete
  13. Laaa..tak perasan ke ada sarang kat situ..besar sangat dah tu.. terlindung kut.. ha, amek ni sebeban lengkuas, lepas ni boleh masak rendang, ke tomyam pulak k

    ReplyDelete
  14. sakitnya kena sengat tebuan.. tido pun boleh denyut2... satu lagi petua, ambil biji asam jawa (ada ke kat fiji ummu?.. hihi soalan pun), belah dua dan lekatkan di tempat yg kena sengat. insyaAllah akan sedut bisa tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks ummu naqiha..biji asam jawa takder...tp after letak ubatgigi tuh dah kurang bisanya..cuma bengkak jer lah...

      Delete
  15. masyaAllah.. nasib baik tak ada pape.. besar tu sarang dia.. nasib baik tak kena dekat anak..

    ... first time baca blog nie.. menarik .. saya suka bila tengok macam-macam sayuran yang ditanam.. tak payah pergi pasar dah.. petik ajer belakang rumah jimat..

    ReplyDelete
  16. ish2 bahayanyer kak... bsr gk sarangnyer ek... tak penah lak nampak sarang tebuang kt pokok lengkuas gitu, selalu kt pokok tinggi kan

    ReplyDelete
  17. Ouch, mmg sakit kena sengat tebuan.... Saya pun pernah kena.... Lepas doktor cucuk ubat baru ok.....
    Semoga bengkak tu cepat surut

    ReplyDelete
  18. daun lengkuas tu merimbun..sbb tu tak nampak tebuan membuat sarang kat situ,kan..org kata tebuan tanah lagi berbisa..yg buat sarang dlm tanah tu..

    ReplyDelete
  19. As salam ummu alhamdulillah saya dah selamat bersalin baby girl entri tak sempat nak mengarang tunggulah yer....

    ReplyDelete
  20. Heiiii.....sapa tak sayang bini weyhhhh...hehe ....bukan main lagi Encik AA musnahkan sarang tebuan tu....

    ReplyDelete
  21. Tak pergi klinik ambil injection ke?

    ReplyDelete
  22. Cuba check tempat lain jugak Ummu bukan apa risau Aidan main2 kat laman tu...

    ReplyDelete
  23. Salam Ummuaidan,

    Alahai kesiannya dah kena sengat tebuan! Alhamdulillah menjadi juga singgangnya! Nasib baik dah settle pasal sarang tu. Kalaulah si Aidan yang kena dan kalau banyak ekor yang menyengat tu, memang boleh mengancam nyawa!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads