Sunday, 15 December 2013

Cabaran Nak Menanam Bawang

Tengok kat beberapa blog kengkawan macam mudah jer tanam bawang nie..ade yang setengahnya tuh tak perlu buat aper2 pun tumbuh jugak bawang dengan sendirinya..so semangat nak tanam bawang pun membuak2..tambah2 dok memikirkan akan resepi2 yang enak2 menggunakan daun bawang..letak dalam sup pun sodap jugak...

Percubaan pertama cuba tanam menggunakan benih yang dibeli dalam paket..beberapa hari selepas disemai memang bercambah..namun cara menggunakan benih tak praktikal sebab bawang kelihatannya tidak begitu kuat untuk membesar..tidak tahan panas..tidak pula tahan cuaca yang lembap..akhirnya habes gitu sahaja tiada hasil..

Kemudian tanam menggunakan labu plak..

Ade yang dipotong separuh bahagian atas tuk mempercepatkan percambahan..ade jugak yang dibiar gitu sahaja..eksperimenlah konon..Namun begitu ade gak yang dengki ngan bawang nie, keesokkan harinya tengok disapu elok dengan baja NPK yang diletakkan dipokok2 cili oleh siapa lagi kalau bukan budak kecik yang selalu main kat luar tuh..hangin betul..sampai takder mood nak amek gambar kejadian..huhuh

Kemudian suruh Abuaidan beli daun bawang dari pasar yang dijual dengan akar2nya sekali. Daun potong buat masak, batang ngan akar ditanam..

Setengah ditanam dalam bekas berasingan 

 Setengah lagi ditanam dicelah2 bawang besar yang ditanam terdahulunya..in case lah kalau bawang nie tak menjadi kurang2 bekas dapat diamek alih oleh bawang yang ditanam dengan akar nie..

 Sebelum lebih kemudian inilah hasilnya...bawang besar tidak tumbuh2 daun bawangnya, mungkin terlalu panas dek kena sapu ngan baja sebelum apa2 lagi...bawang yg ditanam bersama akar dicelah-celahnya pun telah dicabut...oleh siapa lagi kalau bukan budak sorang yang suka main kat laman rumah tuh..

Ini jerlah yang berhasil yang ditanam ditempat yang lebih selamat dari budak kecik tuh..pun dah beberapa kali harvest daunnya sebelum sampai masa...sib baik kat kena kacau..kalau tak memang takde rezki nak tanam bawang..

14 comments:

  1. bawang besar eh kak. semoga tumbuh subur dgn baik yea! ;)

    ReplyDelete
  2. salam UA, susah jgk ada pembantu yg sgt rajin ni...hehehe sabo je la

    ReplyDelete
  3. Apa kata biarkan bawang tu tumbuh dulu kat luar baru tanam...mana tahu kan?

    ReplyDelete
  4. Saya makan bawang yang di"tanam" di pasar aje...hehehehe....

    ReplyDelete
  5. hiihi...harapnya yg 'terselamat' dr budak kecik tu akan tumbuh dgn subur ye Ummu.. dapt lah merasa daun bawang sndiri nti...hehe
    atie mmg jarang guna daun bawang ni..dok guna daun sup je....:)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..
    Bukan main sakan dia kacau ummu dia bercucuk tanam yer.. Nakal boleh tahan.. Tu la namanya budak tengah mengembangkan otaknya .... Macam2 dia buat experiment. Hehehehhe
    Hari ni lunch express mama nani cuma megi tomyam. Tak sempat nak masak dah kebulur no. Wahahaha..... Nanti baru panaskan sweet sour smlm...

    ReplyDelete
  7. mencabar jugak nak tanam bawang…. nasib baik ada juga hasilnya :)

    ReplyDelete
  8. Rajinnya. Seronok kalau tgk pokok yg kita tanam tu hidup subur.

    ReplyDelete
  9. banyak betul cabaran nk dpt pokok bwg ek kak... dana aritu bkn nk tnm pun tp sbb bwg tu dh bertunas... campak jelah kt pasu yg ada tanah hehehe... hrp2 kuar la daun tuh... tp kt umah nih adik2 tak minat bau daun bwg.... jd nyer tak berapa nk tnm sgt lah

    ReplyDelete
  10. kalau biar je bawang dalam rumah pun boleh tumbuh tunas gak macam ni. Heheh.. Saya selalu je jadi gitu kalau beli bawang banyak2. Heheh, tak lama lagi budak kecik tu ada geng utk main kat kebun dan cabut pokok yg ummi dia tanam. Heheh.. Tunggu bakal menantu macik Lyd ni dah besar skit sok tgk cemana. Hahah.

    ReplyDelete
  11. saya.. bawang saya makan tapi daun bawang tak berapa..

    ReplyDelete
  12. bukan mudah yer nak menghasilkan dua bawang ni, siap bereksperimen bagai ni !

    ReplyDelete
  13. Tapi daun bawang tu tak cepat mati ke UA...Okje kadang tu teringin gak nak tanam benda yg simple simplekan tapi selalunya cepat mati lah!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads