Tuesday, 10 December 2013

Kemaruk Pulut Lagi

Lama betul tak makan pulut beriya-iya. Berasnya memang ade dalam simpanan, namun semangat untuk membuatnya yang tak cukup tinggi..jadi terperuklah dalam fridge sekian lama.

Only lately ade kerajinan tuk buat pulut makan dipagi harii..seperti biasalah bila big boss outstation itulah kesempatan tuk melepas rendu dendam pada makanan peberet..hihih

Hari Ahad yang baru lepas,


Pulut berinti menjadi pelepas hajat.Abaikan kaler inti yang tak gelap sangat kerana gula melaka yang berlainan , namun dari segi taste tiada yang kurang..:). Lama juga teringin nak makan nie namun disebabkan malas nak mengukus bagai pendamkan sahaja. Pulut berinti memang my all time feberet..


Hari sebelumnya, sabtu pulak masak pulut kuning ngan rendang..sanggup bersusah payah..tuh pun kerisik bagai kena buat sendiri..kalau tak rajin cuba cakap sapa boleh bagi makan pulut kat Fiji nie dikala teringin..hehehe


Yang minggu sebelumnya kan makan pulut pagi..yang nie dah diceritakan sebelumnya..

Pulut ngan orang kelantan memang tak dapat dipisahkan..apatah lagi jika dah biasa makan dari kecik lagi..yang paling best sekali adalah pulut yang ditanak oleh mak kat umah..boleh makan sepuas hati. Kini perturunkan ilmu makan pulut kat anak2 plak, supaya depa suka dan biasa ngan pulut bila balik M'sia nanti inshaallah.

16 comments:

  1. Sedapnya mulut berintikan kelapa tu......makan dengan rendang pun sedap...:D

    ReplyDelete
  2. Assalam Ummu..
    wahh! sedapp pulut makan dgn rendang tu.. sy jarang makan pulut ni, tapi sekali makan mmg byk..haha..klu baba Pa'e suka makan dgn ikan masin atau pun nyioq.. harapnya anak2 kita pandai lah makan pulut ni...hehe

    ReplyDelete
  3. wahhhh peberet sepanjang zaman ni..
    zee kalo hok jenis manis kure skit ummu..kalo ike masin ngan pulut pagi memang berehi la..pulut kuning pon sedak tu cicoh rende..

    ReplyDelete
  4. Sedapnya makan pulut degan rendam macam tu. Tengok pulut ni pagi-pagi buat perut berbunyi pula.

    ReplyDelete
  5. Kakak pulut inti ni jarang jumpa di JB ummu tapi kalau pulut dgn rendang dan telur dadar memang kami suka. Kalau ada niat biasa kami buat pulut kuning.

    Rajin betullah ummu ni:)

    ReplyDelete
  6. Teringin plk nk buat ummu, klu buat mesti semua suka mkn, msaalahnya pulak, bila dtg lelah knor la yg pening...

    ReplyDelete
  7. betui tuh kak... sbb kwn2 kt opis nih yg dr kelantan mmg suke betul ngn pulut.... dana pun suke jgk walaupun org johor

    ReplyDelete
  8. pulut bakar/panggang pun sedap,kan...samada berinti atau kosong...arwah mak akak cakap kalau masak pulut,tapai ke ,ketupat ke,apa2 pulut lah,kalau masih rasa berbiji2 tu..kiranya masih gagal lg la tu hehe...dan masak pulut jgn sampai 'pecah perut'...baru cantik,kan..maknanya pulut tu masih nampak sebiji2 tp bkn bermakna mentah...

    ReplyDelete
  9. wahh sedapnyaaa...org kat sini pun teringin jugak ni ;)

    ReplyDelete
  10. sedap pulut manis atau pulut makan dengan rendang...tapi akan mempercepatkan pertambahan berat.

    ReplyDelete
  11. salam UA,
    Pulut ngan rendang tu mengancam perut betul la..

    ReplyDelete
  12. Saya juga suka pulut, kecuali pulut durian, sebab tak suka durian...Eh, di Fiji ada durian ke??
    Cuma bila usia dah sampai separuh umur ada benda2 fabret yg perlu dikurangkan, termasuk pulut....

    ReplyDelete
  13. Sy bru buat pulut mnggu lepas...sedara dtng...:-)
    Asben orng n9 diaorng mkn dgn sambal bilis..tp sy lg sedap mkn cicah ikan masin kot....:-)

    ReplyDelete
  14. saya suka pulut… anak2 tak pasti pula.. Tapi kalau buat pulut durian tu, mereka makan jer :)

    ReplyDelete
  15. saya pun suka sgt pulut. tanak putih mcm tu je makan dgn telur dadar pun jadi bagi saya. cuma dia akan mmbuatkan saya kuat kuntuitttt dan sendawa.

    ReplyDelete
  16. tak pandai makan dengan kelapa.. biasa makan dengan sambal/rendang.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads