Saturday, 21 December 2013

Akibat Hujan

Batas nie telah disiapkan oleh the gardener pada awal minggu dan selamat disemai benih bendi dan disungkup dengan rumput kering tuk elak kekeringan. Dibuat macam lereng alasannya nanti senang bila tanaman dah semakin membesar untuk raise the soil pada pada pokok..pokok pun inshaallah jadi lebih kuat.


Setelah siap meletakkan benih dan rumput kering..sebelah malamnya episod hujan lebat bermulalah sehingga malam tadi baru reda..beginilah jadinya..

Ibarat longkang yang dipenuhi lumpur..lereng hampir terkambus..benih2 dihanyutkan, mungkin scattered around didalam batas tu...anyway ada yg dah mula bercambah...kita tengoklah nanti inshaallah apa yg the gardener akan buat...:)

8 comments:

  1. assalammualaikum dik.
    rosak sikitlah batas tu..tak apa nanti betulkan semula..harap2 belum ditanam benih.

    ReplyDelete
  2. nina balik kg ritu kononnya nak menanam cenggini, ada batas bagai. sekali fikir, nanti sapa nak jaga. kami kat KL. dua bulan baru balik. hehe. last2 tanam pisang, tebu, ubi jea. pokok yg xperlu djaga. hehe

    ReplyDelete
  3. Benih cepat tunas sebab kena hujan tapi lari dari trak asallah ummu. Tapi kakak rasa abuaidan akan alih dan susun balik ratakan bila dah nampak besar sikit anak pokoknya.

    Tempat kakak sini pun hujan lebat semalam petang ummu. Jimat aircond kalau hujan ni hihi...

    ReplyDelete
  4. Musim hujan juga kat sana ye Ummu.. kt Sabah ni tak tentu hujan, panas..
    bolehlah di baiki lagi kan batas2 tu... klu dh di tanam tu pasti subur...:)

    ReplyDelete
  5. Di tempat saya dah hampir seminggu tak hujan. Kadang2 rindu juga dgn hujan, sekurang2 tidur malam sejuk sikit...

    ReplyDelete
  6. Takpe..cabaran utk tuaian yg lumayan nanti tu...

    ReplyDelete
  7. Nak buat macamana ....act of God...tak de sapa yang mampu nenidakkannya....
    Alah benda macam tu kacang aje bagi Abuaidan

    ReplyDelete
  8. dugaan tu. Mmg Allah sengaja nak uji kesabaran pekebun2 kat Fiji tu.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads