Saturday, 28 December 2013

Cili Yang Sempat Masak

Sejak beranakkan Arissa rasanya citarasa cili telah beralih kepada cili besar yang sedap dibuat ulam mentah begitu sahaja makan dengan nasi. Jarang-jarang sangat petik cili burung untuk buat ulam sementelah takder stok budu..

Kalau sebelum nie memang jarang dilihat cili sempat masak merah dipokok..belum sempat kuning lagi dah ade yang menyambarnya..kalau bukan yang berkaki dua berkepala hitam bersayap..yang berkaki dua, bertangan dua pulak tak membiarkanya hidup senang-senang begitu sahaja...


Kini jadi lain cerita lak..bila kurang makan,kurang dituai..tambah plak dah terlindung dibalik pokok ulam raja yang meraja kat belakang tuh ..si berparuh tak nampak nak curik..akhirnya alhamdulillah menjadi masak jugak mereka nie...banyak plak tuh...


Kesemua yang masak dah selamat dituai..banyak jugak nie kalau beli mungkin 50sen kot..fresh gitu..harus kena buat sambal belacan kan..dapat bayangkan kepedasannya...

17 comments:

  1. Leleh pula sebut sambal belacan....:-)
    Cili sy mati sudah...adohai...camne le tu...mmg x merasa hasilnya...dpt mkn pun sebutir je...

    ReplyDelete
  2. wah, makan cili buat ulam… mmg suka pedas la lagu tu…
    kami anak-beranak surrender benda pedas2 ni…
    Kwn2 pun pelik mcm mana saya boleh buat sambal belacan tapi tak pedas… hihii

    ReplyDelete
  3. masak ranum cili tu ka. bubuh dalam budu tuu sedappp tuuuu

    ReplyDelete
  4. Saya pengemar cili burung.. kalau makan bee hoon kicap.. harus ada cili padi potong.. tp since ke belah perut appendiks.. terus insaf.. nak makan pun takut takut ..

    ReplyDelete
  5. Kat sana ada ke yg buat belacan?

    ReplyDelete
  6. ini memang mcm cili kampung jer kan.. mesti pedasnya menyengat...

    ReplyDelete
  7. salam UA, fresh betui nmpk tuh...jeruk pun sedap ni...ummu

    ReplyDelete
  8. buat sambal belacan mmg best lah Ummu pastu makan dgn ulam2 plak kan..huhu mmg sedap ni.. pedas2 pun klu sy makan bertambah...haha

    ReplyDelete
  9. Menjadi cili burung tuh... kalau buat sambal belacan, pedas betul ni..

    Salam kenal... ^__^

    ReplyDelete
  10. Saya juga kadang2 makan cili masak yg asalnya cuma biji cili yg ditabur di belakang rumah....

    ReplyDelete
  11. tanam cili x jadi..daun jd kedut2..huhu sedihh betul..:(

    ReplyDelete
  12. Ni buat sambal memang pedas menyengat ni.... :D

    ReplyDelete
  13. Dulu ai memang hantu cili tapi sekarang dah kurang makan pedas sebab family kecik tak kuat makan pedas.. hehehe..

    ReplyDelete
  14. sy buat sambal gesek. tabur ikan bilis goreng. nasi panas2. telo mata kerbau. pergh.

    ;)

    ReplyDelete
  15. Betullah UA...kadang kadang tu makan ulam cili mmg kalah selera dia makan lauk lainkan...

    ReplyDelete
  16. Akak tak tahan pedaslah Ummu sejak dah nak masuk 4 series ni...:)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads