Tuesday, 1 April 2014

Tokey Roselle

Waktu yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba jugak..berapa lama amek masa nak tunggu berbuah dan boleh dipetik pun hampir lupa dah..lepas Arissa lahir atau sebelum? Wallhua'lam tak dapat nak recall..huhuhu

Melihatkan akan buahnya yang begitu lebat dan macam berat jer didahan bagai nak tunduk kebumi..eloklah tidak ditunggu lama lagi..yang mana dah ready perlu disegera-segerakan..

 Lebat kan pemandangannya..

Awal pagi lepas siabang dah kesekolah..kalau tak mesti dok berebut ngan dialah..adik pun semangat nak posing jugak tuh sebelum kerja2 memetik..

Leka memetik buah roselle yer Acica (panggilan baru nie dalam sebutan baby..heheh)

 Pantang apa sahaja yang dicapai..mesti nak jadi food tester...

Cak'a...petik daun ker buah, Acica?

 Ini baru the real art of 'petik' roselle..kan..

 Hasil tuaian dekat 70 biji jugak..alhamdulillah..

 Fish atau  sotong? Kalau anak bujangnya panggil fish, maknya pulak rasa lebih sesuai panggil sotong lagi...hehe..

QC sedang leka mengira atau check buah tuh...:)

Yang masih tinggal dipokok pun adelah sebanyak ini lagi atau lebih..masih kecil..inshaallah save for len hari lak..

Dalam entri dulu Nadia Rashid ade tanya pasal tips tuk tanam roselle menjadi sebegini...actually takder tips Nadia...asalnya campak benih bunga kat situ, tapi tah camaner tersesat jugak benih roselle...dan dari segi penjagaan memang fail..tak pernah taruk baja mahupun siram..Allah sahaja yang jaga dan suburkan ia..alhamdulillah.

Cuma yang boleh dikatakan adalah ikut pengalaman menanam yang lepas..sangatlah kurus pokoknya dan kurangnyer buah..itu kerana tempat yang ditanam tak strategik..tidak mendapat cahaya yang cukup. Manakala yang nie nampaknya mendapat lebih cahaya dan ruang..sebab itulah sehat sungguh pokoknya..alhamdulillah..

28 comments:

  1. Wah UAA..lepas ini boleh merasa jus roselle, teringat2 kesedapan ikan pais yang dibungkus daun roselle...

    ReplyDelete
  2. Roselle ni kalau dah mula buah tak berhenti UAA. Percayalah nanti sampai muak dibuatnya. Siap buat juslah dan buat jem sedap ni. Masam manis..

    ReplyDelete
  3. Wah UAA... lepas ni Jus Roselle jer lah memenuhi kehausan tu :)
    Banyak buahnya ye UAA...

    ReplyDelete
  4. Meriahnya buah dia. Segar dan subur. Bolehlah dibuat jus roselle lepas ni :)

    ReplyDelete
  5. Comeynye acica main bunga pokok roselle, Nak projek jus ka UAA. :)

    ReplyDelete
  6. saya pernah makan halwa roselle member office buat.. sedap jugak.. ;)
    tapi kenangan tak boleh lupa, teringin nak air roselle masa mengandungkan dak Nuha.. nak pulak roselle akak sebelah rumah punya, taknak yang lain.. hehehe.. tanam sendiri takmo..

    ReplyDelete
  7. pasni berjus roselle je lah jwb nyer... tp pokok roselle nih kalu dh berbuah mmg buahhhhh je kan kak... kt umah pun ada jugak aritu petik masa balik kg tp lum sempat nk jdkan jus lg

    ReplyDelete
  8. a'ah..buat air rosselle mmg sedapp...3-5 kuntum pun dh boleh dapat satu jug..sedappnya..

    ReplyDelete
  9. salam
    lebatnya bunga, harapnya saya punya menjadi macam ni .baru ubah dari semaian, nak tanya berapa lama pokok nak besar acam ni ya...

    ReplyDelete
  10. Wah..CM tunggu apa dia nak buat dengan buah-buah tu..acica oh acica..eh suka pulak sebut nama baby tu.

    ReplyDelete
  11. bestnya...suasana..nikmat minum jus tu..

    ReplyDelete
  12. Bestnya kalau dapat minum jus roselle dalam cuaca panas nie. QC tu memang cekaplah buat kerja kan. Maintain cool dan komited sungguh...hehehehe

    ReplyDelete
  13. wah bayk tu hasilnyer.. seronok memetik kan !

    ReplyDelete
  14. Ya Allah best nyer.. tanam pastu petik .. terjawap sudah hasil yang lama tertunggu2 :D

    ReplyDelete
  15. Faktor kesuburan tanah pun ye jugak Ummu. Kalau tanah kat taman perumahan tu manalah nak subur kalau tak dibaja.

    ReplyDelete
  16. akak pernah makan yg dijadikan asam..rasanya masam2 manis dan masin...

    ReplyDelete
  17. banyoknyo kak nor..sekali petik dah 70 biji..
    zee rajin denagr jer ore sebut..jus dio pon tok rajin minum..
    ado jugok hok buat jem dih??

    ReplyDelete
  18. lebat dan meninggi..buah besar plk tu..mmg sesuai dgn keadaan kat situ agaknya....sy punya berbuah tapi pokok pendek saja...tu yg herannya

    ReplyDelete
  19. Nasib baik di rumah UAA ada QC yang pandai mengira buah-buah tu. Tentu gaji QC tu mahal kan...?

    ReplyDelete
  20. sy jugak yg msih bkira2 nk tanam ke idak roselle nya. huhu

    ReplyDelete
  21. sakam UAA, tahniah, jg tokey rosell doh...hehehe...QC dah ado doh...aka food tester...cute sggh acica

    ReplyDelete
  22. pokok roselle memang senang nak hidup… dulu2 saya pernah beli anak pokok RM1 jer… Irfan dan Aisyah jer yg tanam… mmg hidup dengan jayanya…. dah la tak perlu tunggu lama utk tuai hasil… mmg berbaloi baloi :)
    Sedapnya boleh minum air roselle.. kalau saya dulu, lepas minum air roselle mesti susu badan meriah :)

    ReplyDelete
  23. Rasanya pernah cakap...MIL cukup suka tanam pokok ni...hehe kalaulah dapat menantu yg rajin mcm UAA ni mesti dia suka....

    ReplyDelete
  24. Nak buat apa banyak2 ni UAA? Ummu Acica. Oloh comelnya nick name.

    Itu kat depan rumah ke? Bestnya bersih dan luas.

    ReplyDelete
  25. wahhh...banyak tu buahnya....nampak segar lagi.... sy tak pernah lg jumpa pokok roselle ni kat sini Ummu...huhu

    ReplyDelete
  26. Byk tu klu ad dkt 70..mmg sesuai bt pati sirap...

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads