Saturday, 12 April 2014

Kebun Bunga in the Making

Setelah dapat benih kiriman dari Kanada tuh kan..memanglah tidur tak lena, panas bontot takleh duduk asyik dok mikir camaner nak tanam benih2 tuh..mulalah berangan nak buat kebun bunga yang cantik dan berwarna warni..

Jenuh dok mikir dimana lokasi yang sesuai nie..hanya ade 3 bahagian dilaman depan yang dok usha2 space tuk mulakan projek..

Nampak tak terurus jer laman nie kan..almakulumlah 9 bulan berlalu dok sibuk membesarkan anak dara yang masih kecik..Rasanya nak kena setup balik semuanya..cabut dan tanam semula..

So ari khamis tuh mulakan operasi lepas balik dari klinik Arissa...tidak bertangguh2 lagi..nak cepat2 jer tengok benih2 menjadi bunga2 yang cantik..

Sib baik Acicha sangatlah baik dan sporting pagi tuh..dok dalam stroller tak nangis pun sampailah diajak masuk umah..

Inilah lokasi yang dipilih tuk first part of the project..kena bersihkan semua sekali yang ade dalam patch nie nampaknya..

Cabut semua dengan akar2 sekali tuk tanam ditempat lain..sayang plak kan kalau dibuang terus 

Pokok bunga purple yang dtanam balik dekat sebelah garage..harap2lah berbunga pulak kat sini dengan cantinya nanti inshaallah.

Oleh kerana dah lama tak pegang alat2 berkebun, jadi tenaga tuh taklah power sangatkan..nie kira baru panaskan engine baru walaupun terasa camnak siapkan patch ms tuh jugak..hehehe....

Pagi jumaatnya awal2 pagi kuar bila Acicha sedang tidur..banyak plan yang nak dibuat nie walaupun takut jugak nanti cepat jer dia bangun.. 

Sedang aku tengah kusyuh bercangkung tetiba ade banduan yg dibawah pengawasan datang mintak air tuk bubuh dalam bekas mereka..terkujat jugak, tapi aku hulur getah tuh sampai kepagarlah..takderlah aku nak bukak pintu..2 orang berasingan lak tuh..hari sebelum tuh yg aku mula2 buat kebun nie ade sorang pompuan baru turun dari bas dtg mintak duit..katanya lapar..pakai sikit punyalah lawa..aku nak bg makanan dia nak duit..huhuhu tak paham tul mrk nie..

Akhirnya alhamdulillah siap jugak patch bunga aku nie..2 pagi jugak bekerja..kena letak jaring kat sebelah tuh sebab anak bujang tuh selalu ingat yg bahagian tepi tuh dia punya port, silap2 dia gali lubang lagi kat situ..huhuh..

Inilah yang aku tanam kat situ Calendula, Aster dan  Bachelor Button..harap2 tumbuhlah dengan suburnya..inshaallah..

Masih ade 2 paket benih lagi yang belum setel tempatnya..inshaallah hujung minggu nie akan kukerahkan tenaga AAA sehabis mungkin tuk setelkan kebun bungaku yang masih dalam angan2 nie.....:)

15 comments:

  1. Selamat berkebun, mesti cantik berseri2 lama tu nanti..

    ReplyDelete
  2. seronoknya jika punya laman yg luas..boleh tanam mcm2...

    ReplyDelete
  3. meriah la kak nor pasni..warna warni jer taman..

    takut jugok tuh ado hok jenis maro mitok..
    nasib baik pagar meme terkunci..
    kena selalu hati2 kak nor..

    ReplyDelete
  4. Semangat!!! Semoga berjaya dapat bunga yg cantik2.. tumpang seronok..

    ReplyDelete
  5. Cantik laman2 akak. Hehee. Mcm mama nina. Suka bertaman2 ni

    ReplyDelete
  6. seronoknya,tak sabar lihat hasilnya..selamat berlaman kak

    ReplyDelete
  7. Wahh.. dah dimulakan projek tanam bunga ya Ummu.. mesti cantik2 tumbuhnya nti..
    Nasib baik anak dara tu tak meragam ye..sempat jg buat kebun...hehe

    ReplyDelete
  8. wah!!!!!lawanya bunga especially yg biru tu…ros pun xsabar nak tgk hasilnya (huhu!!!tumpang tgk bunga ore jah la ambo nih)

    ReplyDelete
  9. bestnya ada kawasan luas nak tanam2 kan...betul tu rostina, saya pun rasa tak sabar nak tgk bunga2 tu kembang mekar....mesti berseri2 laman UAA...heheeee...
    ....maaf nak tanya, banduan tu diaorg lepas ajer ker, ada tak kes diaorg nie kacau2 org awam..mcmana UAA tahu yg diaorg tu banduan dlm pengawasan, pakai baju warna sama ker...

    ReplyDelete
    Replies
    1. takderlah nani ..banduan tuh yg buat kesalahan ringan jer..kat sini dorang panggil pusat pemulihan bknlah cam penjara sangat..dorang sll dtg buat kebun ubikayu depan umah tuh..ade pengawal yg dok monitor..

      Delete
  10. ahhh kak xsbr nk tgk hasilnya..

    ReplyDelete
  11. salam UAA,
    pasni lg meriah la laman ummu, rasa tak sabar2 nk tgk bunga2 tu kembang....

    ReplyDelete
  12. Bunga ap tu kak nor?bentuk dh mcm daisy..tp kak nor sebut namanya pelik sgt..hahaha

    ReplyDelete
  13. wahhh... jelesnya bleh tanam bunge. sesuai la buat fotoshoot utk nantu saye nanti bile bunga dah berkembang.

    ReplyDelete
  14. Moga berjalan dengan baik hendakNYA perancangan itu.. ;)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads