Monday, 31 March 2014

Apa Nak Dibuat?

Nak tanya pendapat korang yang banyak idea tentang apa yang korang akan buat kalau ade rezki melimpah ruah cam kami punya Malay Garden..

Hendak dibuang sayang..hendak ditelan banyak2 tidaklah larat kan...:)

Meh bagi idea bernas2 sket tuk masalah mereka2 yang dibawah nie.

Lengkuas. Serumpun nie actually besar jugak kawasan mereka nie..tiap kali tebas buang batang, makin banyak yang merebak tumbuh..yang aku guna pun paling banyak sebesar ibu jari kaki jer dalam seminggu ...heheh. Nak kena uproot btul2 ker baru kurang sket?

Kunyit. Dulu dah gali amek buat serbuk kang,..sekarang nie makin merebak jadi besar dan luas lagi kawasan tawanan. Aku jarang guna daunnya kecuali nak buat rendang jer..bakar ikan pun jaranglah sangat. Yang isi kunyitnyer pun adalah 2 inci seminggu kot tuhpun kalau ade masak singgang..malas nak menggali pun yer..takut tebuan pun yer..

Pandan. Nie pun bukan main banyak lagi pokoknyer..kalau ikut kegunaan aku 2 pokok cukuplah..bukannya aku rajin sangat nak buat kuih mahupun nasik lemak nie..jarang2lah tapi mesti nak ade jugak kan..cabut buang sebahagian besarlah yer..?

Pokok ubi keledek. Kemain meriah merebak sesuka hati tapi percayakah korang yang sebenarnya ubi dia nie tak berisi..dah banyak kali kami cabut buang pokok tuk tanam benda lain..namun tak lama lepas tuh wujud jugak lagi depa nie..Atau korang rasa memang ade ubi tapi kami tak jumpa?

26 comments:

  1. Salam Ummu ..
    Subur semuanya ye Ummu....ko cantas2 sikit je lah. Nak tebang abis sayang pula kan. :)

    ReplyDelete
  2. Pucuk ubi keledek buat goreng..tumos dgn bawang putih ja sis

    ReplyDelete
  3. salam UAA, sayang kalau dicabut semua tu...rasa elok maintain as edible landscape...trim mana yg patut...tentu cantik...sbb bukan sene nok tane n jd subur mcm ni

    ReplyDelete
  4. ni kalau saya jiran ummu memang buat muka tak mula mintak.. hehehe.. tapi pokok keledek tu boleh amik pucuknya goreng.. ;)
    jangan tebas semua pokok-pokok yang merimbun tu cuma cantas kurangkan sikit.. takut nanti kalau buang semua merajuk lak pokok2 tu..

    psstt: jiran2 kat situ tak guna ke sebagai bahan masakan..?

    ReplyDelete
  5. Org sana tak makan lengkuas, daun kunyit dan pandan ke UAA? Kalau agak tak mahu jual boleh juga sedekah kat cikgu-cikgu sekolah AAA. Kalau di tempat kakak ni memang boleh jadi duit tu... bayangkan daun kunyi kalau 3 helai 50 sen. Itu pun alahai comel-comel aje sizenya...

    ReplyDelete
  6. syoknya byk sayuran hijau..senangkan nak masak..bila2 ajer blh petik

    ReplyDelete
  7. suburnya garden..ummu, tahu tak lengkuas tu dalam batang dia if tak silap akak kat pangkal tu ada 'sulur lengkuas' ...celur buat ulam atau masukkan dalam singgang..sedap sgt..:-)

    ReplyDelete
  8. Bestnya banyak tol rezeki kebun UAA, kalau lengkuas tu boleh guna untuk ayam masak lengkuas..masakkkan tu mmg pakai lengkuas banyak, kunyit Ummu boleh hiris dan keringkan dan buat serbuk kunyit, pucuk ubi keledek sedap dibuat sayur goreng...

    ReplyDelete
  9. Assalam UAA,

    Kalo lengkuas saya akan tebas trim sbb kebanyakkan resepi pun mmg x pakai banyak lengkuas.

    Daun kunyit selain dari buat masa lemak,masak rendang,saya pakai jugak untuk buat ikan kukus.

    Kalo Daun pandan saya tebas banyak sikit,hiris nipis dan campurkan dengan minyak wangi yang biasa2 dan beberapa kerat bunga simpan dalam bekas sekejap lepas tu punjut banyak2 jadikan pewangi almari,pewangi rumah.....mmg sedap sangat kalo letak dalam rumah.

    kalo keledek tak pernah eksperimen lagi.

    ReplyDelete
  10. salam ummu....yelah ummu tak tau nak buat apa kadang2 tu sebab dh terlampau banyak...kak siti pun camtu kadang2 bagi je jiran2 tapi lama2 takut pulak dia orang pun jemu..hehe...kadang2 tu ummu kak siti buang je camtu...nak buat cmnekan...

    ReplyDelete
  11. salam kak :)

    lengkuas dan daun kunyit tu mmg rezeki akak la kan.. banyak dan subur.

    pokok daun pandan saya pon bercambah. apa saya buat? saya kerat dan koyak2 kan ikot berapa helai (kadang2 10helai kadang2 kurang kadang2 lebih), saya simpulkan dan letak dalam toilet :)

    penah laa saya buat tebiat pokok satu pandan terus buh dalam toilet tapi kemudiannya tak bau pon, rupanya... wajib carik-koyakkan baru datang bau, heh.

    ReplyDelete
  12. tanahnya subur sgt tu..tp dh naik mcm hutan lak..kna selalu korek la gamaknya kot...

    ReplyDelete
  13. aduhai suburnyer kak.... kalu jual ada yg nk beli tak kak? tak pun akak amik sume sedekah kt mak pak yg antar anak kt tadika yg aidan pg tuh

    ReplyDelete
  14. Kak, saya rasa kenalah buang sebahagiannya. Sedekah pada orang lain pun ok. Jangan buang semua, kang nak guna kena beli lak....

    ReplyDelete
  15. kalau nak tanaman tu terkawal jumlahnya, apa kata tanamkan di dalam pasu.
    atau tanamkan batu-bata (brick) di sekeliling kunyit lengkuas tu...
    Untuk keledek tu, aku pun pernah tanam keledek yang banyak berdaun... rupa-rupanya itu keledek sayur.. mmg khusus untuk dibuat sayur daun pucuknya...macam sayur kangkung...

    ReplyDelete
  16. pokok2 ni mmg selalunya..subuh..mati biasanya hidup balik...berjasa sepanjang zaman le katakan..

    apa kata jual aje kat pasar..

    ReplyDelete
  17. I baca sambil kedua tangan tekap ke pipi sambil berkalau la I dapat sikit. Semua tu jenis yang mahal2 kat sini (tu pun kalau ada stok). Rezeki sungguh UAA, tpi kalau dah berhutan belukar gitu pulak jadinya, nak kena clearkan jugak kan. Cabut buang lagi la kot (and send sini sikit hehehe).

    ReplyDelete
  18. Kawasan rumah saya kalau terlupa tutup pintu pagar selalu dimasuki kambing yang entah siapa tuannya pun tak tau. Kalau kambing tu masuk habis semua pokok bunga dan pokok-pokok lain yang ditanam dimakannya. Kalau di Fiji ada kambing dan UAA tak tau nak buat apa dengan tanaman UAA yang banyak tu, kalau nak pahala boleh juga biarkan kambing-kambing itu meratahnya sampai tinggal akar...hehehehe...

    ReplyDelete
  19. mewahnya malay garden UAA… kami kat sini, mmg yg frozen aje la pengubat rindu… bak sini sikit…

    ReplyDelete
  20. jual la kat pasar... takpe x untung banyak... dari biar jadi semak... at least dpt hasil jualan...

    ReplyDelete
  21. wah seronok tgk tanaman yng subur2 mcm ni.. naper x dibuat berjual atau disedekahkan pad jiran2

    ReplyDelete
  22. Langsung tak de idea UAA hehe....tanam kat pasulah so idaklah rimbun gitu....Pokok tu mmg senang nak tumbuh dan gemuk....OKje pun malas nak ambik kalau nak guna utk masak tu yg rela beli hehe

    ReplyDelete
  23. Kalau kunyit dan lengkuas tu mungkin boleh buat ubat ke. Kunyit boleh buat scrub. Daun pandan bleh buat pewangi. Heheh. Kretif tak jawapan.

    ReplyDelete
  24. Subur jak kan Ummu semua pokok2 tu... erm.. sy ni kurang idea gak nak buat apa klu terlalu byk kan...hihi

    ReplyDelete
  25. Bila tengok lengkuas yg merimbun tu terpanggil utk komen. Btg lengkuas tu boleh dibuat sayur.....kopek btg sampai bhg yg paling lembut... Btg lembut tu dipatah2 kn dlm setengah jengkal panjang, direbus sampai lembut sikit. Kemudian dimasak lemak/ lemak cili padi + udang..... Best....

    ReplyDelete
  26. Errr...cane ek..? Mgkn klu daun ubi keledek tu katanya blh dimasak..klu pandan dgn lenkuas tu no idea la sbb kegunaannya xbyk pon..kunyit meh pos kat ayut jela.hihihi

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads