Saturday, 19 April 2014

Akibat Lama Tak Berladang

Agaknya sebab lama dah aku tak menggunakan tulang 4 kerat serta memerah keringat tuk bercucuk tanam dilaman nie tuh pasal yang dah merasa ade yang tak kena pada salah satu daripada yang 4 kerat nie..

Yang aku start menggunakan gardening fork tuk cungkil tanah buat batas adalah last week. Dan pada hujung minggu lepas aku ade rasa macam sakit kat tulang lutut..mulanya ingatkan sebab berdiri lama dok buat kerja2 didapur..

Kemudian bila aku sambung lagi buat petak bunga tuh barulah aku sedar yang aku menggunakan kekuatan kaki dah pergerakan tulang lutut semasa menekan fork tuh...hmmm

Gardening fork aku

Pun begitu sebab semangat tegar kan nak buat kebun bunga tuh aku teruskanlah sampai selesai..Alhamdulillah..

Actually sakitnya tak terasa sepanjang masa..cuma bila tersalah menggerakkan kaki atau menggunakan lutut tuk membengkok kaki mulalah terasa sakitnya..

Malam tidur pun terasa jugak sakitnya bila tersalah bergerak..

Akhirnya aku akur pada kehendak anggota yang menerima kejutan tuh..so aku take precaution tak berladang menggunakan tenaga kaki lagi dan juga memberi kelegaan kepada urat sarat lutut yang sakit dengan bandage dan getup nie haa..


Getup tuh baguslah tuk kelegaan sementara cam sakit2 urat..lenguh..bolehlah sapukan..pastuh balut dengan kain pembalut dan jangan paksa bekerja lagi...heheh

Cuma yang aku takut bila En.AAA kata Arthritis kot sebab aku suka minum air sejuk dari fridge...tapi aku rasa taklah..mintak jauhlah..sebab Arthritis tuh susah atau lambat sikit nak baiknya..bila cuaca sejuk lagilah sakitnya...mintak jauh..mintak jauh...

13 comments:

  1. Salam ummu...agak nya otot2 kaki tu terkejut kot.. tapI nasib baik lah tak sakit sgt kan..harapnya cpt lah sembuhnya ye bila balut dan letak getup tu...

    ReplyDelete
  2. biasala jentera yg lama tak digerakkan mestila berkriuk kriuk….huhu semoga UAA sihat2 aje & tak serius sakitnya

    ReplyDelete
  3. Agaknya kaki Ummu terkejut sebab lama tak berkebun.....jangan paksa dulu Ummu, buat yang simple2 jak dulu.
    Moga cepat baik kaki tu ye. :D

    ReplyDelete
  4. akak un suka air dingin dari eti ais...

    ReplyDelete
  5. Jalan selamat berhenti sekejap dari berkebun demi kesihatan diri.. dah ok nanti sambung balik..

    ReplyDelete
  6. sakit urat la nie, dah lama tak berkebun tiba2 terus masuk gear 5...terkezut ler anggota kaki tu...apa pun moga UAA cepat sembuh...

    ReplyDelete
  7. aww semoga cepat sembuh! tapi bila tgk hasil tanaman tu mesti happy! hehe

    x, Farah

    ReplyDelete
  8. salam UAA, tgk pada garden fork tu...memey sakit urat la ummu...rasonyo fork tu lebih besa pada tuwe...kot...hehehe

    ReplyDelete
  9. Biasa lah..org perempuan cpt sakit urat rasanya.

    Tp jgn risau, org perempuan jgk kuat.

    ReplyDelete
  10. Ia seperti orang yang lama tak berjoging, bila mula-mula joging kaki tersentak, urat saraf terkejut, menyebabkan kesakitan hingga ke malam. Tapi bila dah lama diamalkan dan saraf dapat suaikan diri, hilanglah kesakitan itu...

    ReplyDelete
  11. tangan pun mesti ada kematu klau pengang fork tu lama2...

    ReplyDelete
  12. Arthritis tu penyakit yang datang sekali sekala ke UAA? Boleh come and go ye? Itu kot sakit sengal tulang ke? Biasa gak kalo sejuk2 rasa sengal2. Arthritis ke tu?

    Jgn paksa2 badan kalo rasa sakit ye UAA. Berkebun pun kena warm up badan dan stretching jgk kalau nak buat.

    ReplyDelete
  13. Salam UAA,

    Arthritis tu sakit org tua, mana org muda macam UAA ni boleh dapat, belum cukup berumur untuk itu lagi! Ni kes urat terkejut je sebab lama tak berkebun. Usia Pak Aji adalah arthritis, Mak Aji pun belum kena lagi, he he!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads