Tuesday, 29 April 2014

Lain Yang Diidamkan, Lain Yang Terjadi

Lama tau memendang hasrat nak buat nasik kerabu..maklumlah banyak kerja yang kena buat satu hal..bahan2 tak cukup satu hal...sebab bila makan nasik kerabu mesti nak perfect kan..

Biasanya aku suka plan ahead bila nak buat sesuatu..maklumlah dengan anak kecik bukannya senang nak buat kerja..

Congak2 dalam kepala aku dah ade almost semua bahan yang basic tuh tuk mulakan project..kelapa, keropok dan yang paling penting budu...ulam2 kalau tak cukup yang kat kebun, boleh suruh En.AAA beli kat pasar kan..

Basis ulam yang aku suka mesti ade seperti diatas..taugeh tuh aku mula tanam siap hari Ahad yang lepas..so takleh tangguh2 nanti tak fresh..kacang panjang lak so happen ade beberapa urat yang berbuah kat kebun..rezki aku kan..dan timun tuh En.AAA bawakan dari pasar semata2 pegi beli timun tuk hiburkan ati aku..heheh..

Fine lah tuk ulam tuh..cuma bab nak buat sambal kering tuh agak problema sket..sebab serai aku yang kat ladang tuh tengah beranak kecik..sayang nak kacau amek..nak simpan tuk raya tuh..heheh. 

Pastuh plak, ah keropok problem...dah citer kan dlm entry yg lepas...

So demi ulam2 yang aku ade tuh yang tidak harus disia-siakan..ianya berakhir dengan laksm...


Sesimple mungkin jerlah sebab tuk tekak aku sahaja..En.AAA makan nie kalau aku suruh tapi aku malas pulak nak buatkan tuk dia sekali..bertuah nyer bini. Selamatkan menambah ternak lemak lagi ngan 2 pinggan laksam sepuas ati...ngeh.ngeh..ngeh...

26 comments:

  1. Salam Ummu...
    wahhh lama tak makan laksam ni.... nasi kerabu tak jadi laksam yg menjadi...sedapppnya...:)

    ReplyDelete
  2. Salam Ummu.... wlupun yg nak dibuat tu benda lain tapi yang termasak tu pun sedap juga...hehe

    ReplyDelete
  3. Bila suri yg pandai mengatur rasa iaya pasti menjadi apa aje. Walau niat asal lain jadi lain tapi hasilnya sedap UAA. Kalau kalau bulan ramadhan salah satu yg kerap di beli laksam macam inilah. Kakak dgn abang memang suka:)

    ReplyDelete
  4. Boleh tahan ummu nyer selera..boleh abis semua tu sorg2..naufal suka mkn laksam..tapi mama nya tak reti buat hahha...tercabar pulak tgk ummu..dgn bahan terhadnya..menjadi juga laksam tu..pekat kuah nya...tahniah anda berjaya menyuntik semangat supaya sy jgn malas2...hehheh

    ReplyDelete
  5. apa2 pun semua sedap...
    laksa kelantan bersantan ye..pernah makan 15 thn lps..

    ReplyDelete
  6. Kejadian nya laksam ye UAA.. kira ok tu , memenuhi tekak sendiri kan UAA.. 2x bertambah tu memang Sedap ye ;)

    ReplyDelete
  7. sedap nyer kak... msti rasa nk mkn bertambah2 kan... maklum bkn selalu dpt mkn...

    ReplyDelete
  8. He he hr. Mgu lps ada jugak makan laksam ni. Teringin sgt. Menternak lrmak di bafan.

    ReplyDelete
  9. pandai buat laksam..
    kalau x mahir, lembit laksam tukan..

    ReplyDelete
  10. salam kak

    fav saya ni. seminggu sekali mesti ada. beli kat paso mlm tmpat yg biasa sy beli.

    ReplyDelete
  11. tulah..kadang bila plan sesuatu, tak jadi yg lain yg menjadi...apa2 pun terubat rindulah ngan makanan klantan kan...

    ReplyDelete
  12. Hahaha hahahaha gelak lucu dan jeles bercampir aduk. I sari dua ni duk menggugel nasi kerabu, tingin pulak tapi tengah duk buat perhitungan la macam u cakap, nak kena prepare betul2 baru puas hati makan.

    ReplyDelete
  13. salam UAA, kalu balek kelate...cari hok ni dulu ummu...

    ReplyDelete
  14. sedapnya laksam pandai ummu buat

    ReplyDelete
  15. la siannya..sib baik tok ngidam..
    takpo la tokleh nasi kerabu pon..pandai jah ejas jadi laksam..hehehe..
    zee wat laksam pon tok reti ni..

    ReplyDelete
  16. niat nak makan nasi kerabu, jadi laksam pulak yer…. tapi dua2 mmg sodapp… dah lama juga tak melaksam ni….

    ReplyDelete
  17. Dah lama tak pekena laksam sebab dah lama tak ke pasar malam...

    ReplyDelete
  18. Salam UAA,

    Takpelah tak jadi nasi kerabu jadi laksam, pun jadilah! Sepupu sepapat dia jugalah tu! Mak Aji semasa blk kg hari tu pergi Pasar Siti Khadijah terjumpa kelapa siap sangai, isi ikan siap, bawang putih jeruk. Kononnya semua tu utk buat nasi kerabu. Sampai la ni belum buat2 lagi, pun gara-gara ada budak kecik kat rumah ni! Nak kena tunggu tidur dia baru boleh buat kerja. Entah2 hari minggu ni baru nak jadi kut!

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum Puan, saya amat kagum dengan tulisan blog Puan ini. Sebenarnya saya, yang bertugas di UMK dan rakan saya dari Fakulti Perubatan UM ingin mengerakkan satu program public health bersama komuniti semasa bulan puasa di Fiji. Objektifnya secara tidak langsung adalah untuk membantu masyarakat minoriti Islam di Fiji. Kami bercadang mengadakan program ini bersama universiti, sekolah dan komuniti. Sudikah Puan membantu kami menjayakan program ini. Mohon Puan memberikan email untuk saya mengirim cadangan itinerari kami atau boleh berhubung terus kepada saya di bahrulmaziedrak@gmail.com. Ikhlas dari saya- Bahrulmazi Edrak

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  21. hehe...jenuh tunggu rupa nasi kerabu kat hujung entri....
    Kalau dah kat negara orang mesti tekak tu macam macam teringin makanan ibundakan UAA hehe...Rajinnya buat laksam tu....senang ke?

    ReplyDelete
  22. waalaikumsalam bahrulmazi..
    inshaallah akak akan cuba ..boleh email detail oursimplegarden@gmail.com..inshaallah akak akan cuba tengok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insha Allah nanti saya email perancangan saya pada Puan.

      Delete
  23. laksam wat seniri..bestnya kak..

    ReplyDelete
  24. yang bagusnya dok jauh2 ni, tahap kerajinan makin tinggi. mujur juga ulam2 tu boleh digunakan utk laksam jugak. kalo tidak tak tau apa jadi kat togey tu. laksam pun sedap jugak.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads