Wednesday, 23 April 2014

[WW] Menunggu Masaknya Buah Sulung

Oct'13 mula berbunga

Jan'14 makin berbuah

Mar'14 mula masak

Last week

 20th April petik

 Hari nie

Sedang eloknya masak manis bersari

Overall dekat setahun jugak dari tempoh menanam hingga mengecap hasil..tapi bergantung jugak kepada jenis betik itu sendiri ade yg cepat berbuah ade yg lambat. Once masak, semua akan masak beransur2 ikut turutan..enough stok betik sebagai fresh fruit kami for sometimes...

Inshaallah buah dari pokok2 lain jugak turut menyusul..:)

19 comments:

  1. yeah.. boleh berkongsi betik dengan dak Nuha.. ;)

    ReplyDelete
  2. Bestnya.. Saya suka betik.. Puas makan kalau stok banyak cam gini

    ReplyDelete
  3. salam kak :)

    haaa papaya mmg fav kami 1 family. nak2 papaya comel, dulu panggil papaya esotika. skrg payah nak jumpa, kena beli benih baru dari en is "tanamsendiri" untuk tanam :)

    ReplyDelete
  4. sedapnya...buat pelawas perut...elok ler betik tu, biji dia sikit ajer..

    ReplyDelete
  5. bila sebiji dah masak, yang lain pon turut masak jugok pasni..
    kenyang ngan buah la jawabnya..hehehe
    boleh makan sampai lebam..
    lepas kerinduan kan kak nor..hasil sendiri plok tu..

    ReplyDelete
  6. Salam. Kak pun baru nak tanam betik. Bulan lalu kawan bagi betik...besarrr agaknya 3 kg sebiji, isinya merah dan manis. Ada simpan benihnya. Mohon doakan agar Kak lebih rajin dan bersemangat berkebun......

    ReplyDelete
  7. Lepas ini puaslah makan betik...

    ReplyDelete
  8. wah...dah boleh merasa betik nya...sy punya br semai...tu pun dah seminggu lebih tp belum muncul cambahan....lambat lagi la nak mkn betik gini...lps ni musim hujan..risau tgh pokok membesar...air melimpah..abis effect pokok..

    ReplyDelete
  9. Wah lebat buahnya UAA...
    Kalau dekat hendak jugak akak mintak sebijik buah betik tu ...
    Geram tengok masaknya tu :)

    ReplyDelete
  10. Lepas ni makan betik hari2lah ye Ummu...:)

    ReplyDelete
  11. salam UAA, tahniah ummu....projek betik kami failed....hehehe

    ReplyDelete
  12. puas mkn..mesti manis kan...masak atas pokok..

    ReplyDelete
  13. wah akhirnya, elok betul masaknye tu, biji boleh simpan utk disemai lagikan !

    ReplyDelete
  14. Banyak jugak buahnya kan Ummu.... sedap je tgk buah betik tu..peberet Pa'e ni..hehe..

    ReplyDelete
  15. Banyak khasiat betik kan..? Memudahkan sistem pencernaan, melembutkan masakan, kaya pula dengan vitamin...

    ReplyDelete
  16. UAA, ingat untuk ambil yang muda then sira letak cili padi. Kalau tak nanti banyak2 masak sekali gus tak termakan kan.

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah... Saya ni dah bertahun2 berangan nak tanam betik tapi x pernah jadi. Ada jg tabur kat blkg rmh, tp satu pun tak bercambah... :D Agaknya tangan ni panas kot...

    ReplyDelete
  18. Salam UAA,

    Alhamdulillah akhirnya berhasil juga betik di laman ya! Mak Aji pun dah tanam pokok betik lain untuk rotation agar by the time pokok besar dah mati sudah ada penggantinya - agar stok betik berterusan!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads