Saturday, 26 April 2014

Bubur Kacang Hijau

Lama betul tak layan bubur nie..mungkin antara malas dengan semangat memasak tuh kurang keran asambutan jugak kurang..dulu aku pernah jugak buat nie tapi En.AAA kurang gemar dan A besar pun tak mo makan..aku jugaklah yang kena menghabiskan..

Bukannya susah pun nak buatnya kat sini ..kelapa ade, gula melaka ade.. kacang hijau pun banyak tinggal rendam jer..bila ade ubi keledek bertambah2 lagi kesedapannya..

Hinggalah cuti Easter baru2 nie..dengan stok kelapa yang agak banyak menyucuk semangat nak berbubur kacang...


Bubur kacang yang sedap pada aku yang banyak kuahnya dan reasonable amount kacangnya....kali pertama buat tak cukup..macam sedap jer ngan En.AAA dan A besar pun bersemangat sekali makan..

Esoknya terasa seperti nak buat lagi sebab  macam tak puas kan makan yang pertama kali buat tuh..Aku biasalah makan dengan semangatnya..En.AAA pun semangkuk jerlah bahagian dia, mangkuk kedua aku isi dia tak habeskan...dan A besar lak takmo makan langsung...aku jugak yang kena perabih yang mereka tak abih makan..tambah lagi yang setengah periuk kecik dok ade lagi...

Hmm dua hari jugak akudok makan bubur kacang hijau nie sampai abes sib baik tak muntah bubur kacang.huuhu...takperlah alang2 jarang jumpa kan.....aaiishhh terasa cam nak buat lagi lak..:)

P/S - orang india kat sini ade jugak bubur kacang style depa yang dipanggil payasam..yang mereka buat dengan susulah biasanya..sedaplah pd depa...tp tekak aku nak yg style melayu jugak..

9 comments:

  1. Kalau tak muntah kacang hijau jadinya....hehehe.memang sedap kalau makan rebut2 tpi kalau dah ulang2 dah tak sama sambutannya.

    ReplyDelete
  2. Sedap ni Ummu....nak2 lagi tambah ubi manis, jagung dan sagu...nyaman makan diwaktu petang...:D

    ReplyDelete
  3. Assalam ummu..sama menu kita..cuma kali ni acik cuba resepi yang kata goreng tak de minyak dulu tu baru rebus.acik suka makan dengan biskut ping pong tu

    ReplyDelete
  4. saya pun dah lama tak makan bubur kacang hijau nie...rasanya sejak kena gastrik dr tahun lepas lagi..betul tu Mia, sedap mkm waktu petang...hirup sama dgn teh 0 panas...eemmm..

    ReplyDelete
  5. Nti asyik keluar angin kt A kecik tu..hehe..dulu suka sgt..bila la ni ramai yg tk mkn..mls mk masak plk..tu yg sikit2 pudar selera..klu ada mkn juga..

    ReplyDelete
  6. UAA...klaulah ada dorian...btambah nikmatnya..nekciklah tu
    cicah cream cracker pon sodaap

    ReplyDelete
  7. Kak.. Kalu x hbs.. Jadikan aiskrim kacang hijau.. Gerenti laku.hehege

    ReplyDelete
  8. Sedap bubur kacang hijau ni. Kalau makan ni lepas maan siap ka angin satu badan. So x berani nk mkn

    ReplyDelete
  9. payalam tu bubur kacang versi buat dgn susu ke/ sama tak ingredients lain selain santan dgn susu tu. saya ni suka gantikan apa2 yg bersantan tu dgn susu. konon2 healthy sangat la.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads